יומנים > יומן - מלא 27/10/1962

1
מתוך
מקומות:
England
Lod
Tel Aviv – Yafo
France
Burma
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
27.10.1962
225949
{P001} {0195-111} תל-אביב, 27.10.62 הזמנתי אלי אל. שווימר הבוקר בשעה .11 במכון עובדים עכשיו 3500 פועל. עומדים להוסיף עוד .500 שאלתיו אם פועלים עוזבים המכון. קוכבקה העובד במכון אמר לי שמאתים פועלים בחודש עוזבים המכון, והולכים לעבוד במקומות שמקבלים שכר יותר גבוה. שווימר טוען שזוהי הגזמה. עוזבים כששים איש לחודש, ואין בכך כל רע, כי באים חדשים ומתאמנים מהר. 90% מהפועלים הם בעלי מקצוע. לאחר שנתים שלוש שנים הם מתמחים בעבודה ויוצאים למקום עבודה אחר שבו מקבלים שכר יותר גבוה. המכון מאמן נוער ועולים חדשים בעזרת משרד העבודה, עירית לוד ואורט. עובדים במכון כאלף פועלים בני עדות המזרח. פריון העבודה הוא כפול מזה שבצרפת, ומתקרב לזה שבארצות-הברית. השכר הנמוך ביותר הוא 240 ל"י, הגבוה ביותר 850 ל"י. המכון מתקן אווירונים של ישראל (צבאיים וציביליים), צרפת, אנגליה, קמבודיה, פרס ובורמה. התרכים עובדים בגרמניה. החלה גם עבורה בשביל ארצות אפריקה. בשנת 1961 נעשתה עבודה בשביל ארצות חוץ בסכום של 3 מיליון דולר. התחילו גם לייצר פוגה. הפוגה שלנו טובה מזו שבצרפת וגרמניה. בעולם כולו מוכרים בשנה מטוסים בסכום של 200 מיליון דולר, לרוב זה ייצור אמריקני. המכון מתכנן עכשיו ייצור של מטוסי סילון לששה ולעשרה נוסעים. כשיגיעו לייצור הוא מניח כי יוכלו לייצא בסכום 5 מיליון דולר לשנה. יש בארה"ב 40 יהודים מומחים לקליעים המוכנים לבוא הנה. דורשים לא שכר אמריקני, אלא שכון נאות ורכב. גם בארץ יש מומחים למלאכה זו. המכון התחיל בייצור אלקטרוני. עובדים בזה 300 פועלים {0195-112} ומומחים בייצור מטוסים יצטרכו לרכוש מנועים בחו"ל. המחזור השנתי של המכון מגיע ל36- מיליון ל"י . שלוש שנים לא היה כל הפסד, ובשנה האחרונה יש רווח של 1.5 מיליון ל"י. הושקע במכון 25 מיליון לי"י (לפי השער החדש). הקליע - שיוצר בעוד 3-2 שנים יעלה 200.000 דולר, ואולי פחות. למען נוכל לייצר בע מנו מנועים, יש הכרח שנוכל למכור לפחות 300 מטוסים לשנה.