1
מתוך
מקומות:
England
Lod
France
Romania
United States
בלי
Peoples:
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
30.01.1951
219207
{P001} {0030-58} 30.1.51 גרי - ועדת השלושה מציעה לועדת השכר והריווח (מתכת) רטנר (יו"ר), שפירא ובלינסקי. מבקשים הסכמתי. קצת תמהתי על הצעת רטנר - אך הסכמתי. - ישיבת ועדת התיאום. במרכז: עלית יהודי עיראק. עלו עד עכשיו {0030-59} . 0ש36.0 מבבל. 28.000 בטיסה ללוד, השאר באו מפרס. חייבי גיוס ועוד נמלטים דרך פרס. כ100- דרך תורכיה. עד סוף מאי חשבו יעלו 28.500 ללוד, בדרכים אחרות 2.500, בס"ה 31.000, עלו כבר 36 אף - בס"ה 67.000. נרשמו למעלה מ80.000- לעליה, עד חצי מרס (מועד אחרון להרשמה) ירשמו עוד 10.000, ישארו איפוא, לאחר מאי (אז נפסקת העליה) 23.000. עולי עיראק אינם הולכים להתישבות, רק צעירים שבאים לקבוצים, אבל גס הם - רבים מהם עוזבים. מוכנים לכל ובודה - בעיר. מסוכסכים בינם לבין עצמם, יותר מהימנים. הטיסה עולה (ללוד) 58 דולר. כל יהודי רשאי לקחת (להוצאות נסיעה) 11 דינר - 28 דולר לנפש. הנסיעה תעלה כשני מיליון דולר. מרומניה יגיעו בשלושת החדשים 13.000, מפרס 3.800 (כולל קודרים), מפולין 2.530, מהונגריה 1.200, נוער וחלוץ 3.000, ממחנות צרפת 1.200, שונות 1000, בס"ה מ56- ארצות. הצעתי שנעלה בארבעת החדשים כל יהודי עיראק הרשומים, ז..א לפחות 13,500 לחודש ויהי מה. אי אפשר אחרת. אנגליה ואמריקה לוחצות עלינו - אנו דורשים עזרה לעליה. סיכויי העזרה יעלו, לא נוכל לסרב בכל אופן, אם אין תעסוקה ושיכון - ולדברי החברים אין - יש לקצץ לפי שעה בארצות אחרות, מחוץ לארצות מזרת אירופה. אשכול, יוספטל וגולדה תיארו הקשיים והסכנות של חוסר שיכון ותעסוקה, ואעפ"כ נתקבלה הצעתי, והוטל על ועדה של שפירא, ורפל, יוספטל . והרפן לבדוק באילו ארצות אפשר לעכב העליה בארבעה חדשים אלה בלי נזק מיותר. - בא אצלי קפלן. אנו מפסידים עכשיו 100,000 לי בדלק שנתייקר. יש 2 הצעות: 1) לייקר בנזין ב12,5%-, ונכסה כל הגרעון. התוצאה - ייקור הובלת משאות ב-י2,5%, ואנשי התחבורה מתנגדים. 2) להעלות גם מהירי מזוט וקרוסין. {0030-60} - ייקר חשמל, קרוסין - יפגע בהמונים. הצעתי התיעצות מצומצמת הערב או מהר. - אחה"צ ובערב - הוויכוח המדיני בכנסת. התשובה של משה למפ"מ היתה מסבירה וקוליית, אם כי לא די חריפה.