1
of
Places:
England
Varna
London
Romania
Yakum
Egypt
People:
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
16.11.1939
222246
{P001} {{0166-47} לונדון, 16.11.39 בבוקר נפגשתי עם אורד במלון. אשתו מתאכסנת כל הזמן בקומברלנד, וזהו היום הרמשון שהוא קיבל חופש. הוא עובד שבעה ימים בשבוע. ביום ובערב. נוכחה גם אם לורנה - הגב' פטרסון. התיעצתי עם אורד על השאלות העומדות אצלנו על הפרק בעקב ענין מ"ג. הוא יעצני מה שאפשר היה לחכות ממנו. שאלתיו אם יש לסמוך על ס. "לא בכל". הוא ידיד, אבל אין להעמיד אותו בנסיון של"סכסוך נאמנות". הוא חזר לפני על אמונתו שהמלחמה תעבור למזרח הקרוב. נבואתו עד כה נתקיימה. לא עמדו לפולין כהוגן עמדתו של צמברליין לא חזקה. עוד יהיו שנויים. בחזית המערב אין לצפות להתנגשות רצינית, היטלר לא יוכל לחכות עוד הרבה - ויתקוף רומניה, יוגוסלוויה, איטליה בלי ספק תשתתף במלחמה, ואז יקום צבא יהודי. בצהרים סעדתי עם חיים ויליאמס. נוכחו גם לדדיה ובקשטנסקי. סיפרתי לו בפרוטרוט ענין מ"ג והרקע הכללי, כמו כן מצב הבטחון. התענין במקרי הטירור ובשאלת המופתי. עמדתי על סכנת חוק הקרקעות - והוא יעץ לשלוח מכתב לאטלי (שפנה כבר בענין זה לראש הממשלה) לשאול אותו מה מצב הדבר. הוא קיבל על עצמו לדחוף את אטלי לברר מצב התחיקה. - באותה שעה נפגשו חיים ומשה עם מקלאוד - שלישו של איירונסייד. הוא סיפר להם שא. טלגרף כבר, מיד לאחר שקיבל החומר מלוייויל. דעתו היתה שלא היה צורך לשפוט את המ"ג, והמזימה שיש בארץ היא טפשית. צבא יהודי יקום. המלחמה לדעת א. תוכרע . במזרח. במערב קשה להבקיע חומת המגן. גרמניה תפנה דרומה. יהיה הכרח בבסיס עצמאי במזרח הקרוב. מצרים לא תצלח. אין עבודה מקצועית, אין לסמוך על המצרים. הכרחי בסיס אספקה בארץ. עדיין עזרת האספקה מעכבת. אין חמרים גלמיים, וייצור בארץ עולה ביוקר. אולם יש לנצח - ולא לקמץ. הצבא במזרח לא יוכל להיות תלוי באנגליה, ואז תבוא השעה. הוא רוצה להתגבר תחילה על התנגדות עזרת האספקה, אש אז יעמדו בפני משרה המושבות. {0166-48} אחרי הצהרים ניסחנו מכתב לאטלי בשם ויצמן בשאלת הקרקע. - ב4- באה אצלי משלחת רוויז. בן חורין ואברהמס. הם קיבלו מירושלם דו"ח על השיחה אתי. עדיין אינם יודעים תשובת הנהלת הסוכנות. אמרתי שזה תלוי בודאי במהות שאלתם: אם הם נכונים גם לעבוד בעד הקרנות או רוצים רק ליהנות מהן. ענו שהם מוכנים להשתתף גם בעבודה למען הקרנות. אמרתי שבמקרה זה אני מניח שתשובת ההנהלה תהיה חיובית. ביקשו ממני לטלגרף להנהלה, ועוררו שאלת הגשמת ההסכם - אם יקום: אפני חלוקת ההכנסה ודרכי שיתופם, אמרתי שעל זאת ידונו בירושלם, כי שם מרכזי הקרנות. אמרו שהיו רוצים לדון כאן, כי הכרחית השתתפות זבו. הם רוצים גם סרטיפיקטים. כשאמרתי שאין עכשיו שידול, אמרו ששמעו שיש עדיין רשיונות לוותיקים. הבטחתי לברר.






