יומנים > יומן - מלא 11/10/1939

1
מתוך
מקומות:
Bnaya
H̠ever
Jerusalem
Acre
Kawkaba
Tel Aviv – Yafo
H̠erut
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
11.10.1939
220110
{P001} {0170-18} ירושלים, 11.10.39 התיעצתי עם י'וסף, גורדון, דוב בדבר העזרכה לשבויים בעכו. החלטנו שי'וסף יתראה עם ריג'י. הוא יציע לו עזרה מצדנו למנוע השנות מקרים כאלה, אם דבר זה יחוסל. י'וסף לא יציע שום אינפורמציה, לאחר שלא נפגשנו עם הבחורים השבויים ואין אנו יודעים את מעשיהם. הוא יבטיח רק את הממשלה, שלפי שמות הבחורים אין להם כל שייכות לרביזוניסטים או קרובים לרביזיוניסטים. ----------------- ב10:00- בא אצלי הרב פישמן עם העתק מכתבי להרב בלוי. הוא היה כותב בסגנון אחר, אולם הודה לי שהדבר הוא בהתאם להחלטות ההנהלה. אולם מטרת הפגישה היתה לא עניני "האגודה" אלא עניני "המזרחי, עניני הדת. הוא הזכירני, שבגנף הודיע בהנהלה, שהוא לא יוכל להשאר, אם (א) לא יגדילו את התקציב הדתי; (ב) לא יתנו לו 1,000 פונט מתוך "שונות"; (ג) לא יגדילו את ההקצבה ל"מוסד הרב קוק". היו לו הרבה צרות מחבריו, והוא עמד בכל התוקף על זה שלא יעורר שום שאלות דת בקונגרס, כי אין הוא מאמין בשום החלטות, הבטחות, הצהרות, אלא בהשפעה בלתי אמצעית, אולם הוא רצה שיהיו לו יותר אמצעים למען שיוכל לפעול את הפעולה ברשות עצמו. עכשיו עומדים לקצץ את התקציב. אם כי באופן פורמלי אפשר לקצץ כל תקציב, הרי הקיצוץ בסעיפים אלה יהיה בו משום הפרת הסכם; כי רק על יסוד תקציב זה יכול היה להשאר בהנהלה. לכן הוא מבקש ממני שאתערב בדבר ולא יהיה צורך להביא את הווכוח לפני ההנהלה כולה. אמרתי לו: הרי אתה בעצמך הנך חבר בועדת התקציב, עליך הוטל גם ענין הקיצוץ. אמר לי, שאמנם הענין לא יהיה מבורר עוד אחרי שבועיים, אבל הוא מבקש את התענינותי למען שלא יהיה צורך להביא את הענין להנהלה. ----------------- ב11:00- טלפן לי הרב בלוי שהוא שמח להודיע לי, שמכתבי נתקבל אצלם ברצון, אולם יש עוד איזו נקודות שהוא רוצה לברר אתי, הוא אינו יכול לעשות זאת בטלפון ומבקש לראותי היום. הודעתי לו, שאני נוסע לתל-אביב ואם רק אשוב מחר בבוקר אטלפן לו. ------------------ בר-כוכבא הודיע לי שקבל הודעה רשמית, שיזמינו מחר 160 איש בשביל יחידה יהודית ב-R.A.S.C כולם בעלי מקצוע. {P002} {0170-19} בצהרים ירדתי לתל-אביב. מצאתי בביתי את קפלן, י'וסף, יעקב ועשראל. מפי קפלן שמעתי שהמלווה של 18,000 לא"י בשביל הגיוס טרם הסתדר. הפועלים מוכן להוות - אבל אין לו, אפ'ב יש לו - אבל אינו מוכן להלוות עד שידע מה הוא סכום התביעות של ההנהלה כלפי הבנק. שני הבנקים הבטיחו לתת תשובה סופית ביום הראשון. י'וסף ברר עם יעקב וישראל את התקציב המקוצץ, והם קבלו את נימוקי שמוטב להבטיח תקציב מוקטן ל6- חדשים מאשר תקציב גדול יותר ל3- חדשים מסרתי בכבת הוראות למזכירות האירגון: (א) שאנו ממנים את חברי המטה של האירגון לשמש לפי שעה מטה של הגיוס; (ב) אנו מטילים על המטה לעבד תכנית הגיוס ולהציע מועמדים להגשמת התכנית ישר להנהלה. ----------------- בערב נתקיימה פגישה עם "השומר הצעיר" בדבר האיחוד. ריפטין ניסח את תנאי "השומר הצעיר": קבלת פרוגרמה מינימום על ידי המפלגה המאוחדת ונהחת הפרוגרמה מכסימום של "השומר הצעיר" כפרוגרמה המחויבת רק את "השומר הצעיר". סעיפי הפרוגרמה מינימום הם אלה: (א) הכרת העקרון של מלחמת מעמדות. הגשמת העקרון על ידי התנגדות לבוררות חובה, אפילו בהסכמי עבודה. (ב) הכרת העקרון של האירגון המשותף והגשמתו בעיר ובכפר, גם בתוך המשקים היהודים שיש בהם פועלים ערבים קבועים, או בנוסח שהשתמשו בו פעמ וותיקים. (ג) הסבר מרכסיסטי בשטח הסוציאלוגי. (ד) דימוקרטיזציה של המפלגה וההסתדרות. למעשה קביעת בחירות יחסיות גם למוסדות האכסקואיביים. (ה) אבטונומיה ל"השומר הצעיר": 1. שלא ישתייכו לאינטרנציונל; 2. רשות להתקשר עם כוחות אינטרנציונליים; 3. יחס חיובי לבניה הסוציאליסטית ברוסיה; 4. הופעה אחידה בועידות המפלגה, כלומר: רוב חברי "השומר הצעיר" מחייב גם את המיעוט שבתוכו בשאלות השנויות במחלוקת בתוך המפלגה. חלק מהפרוגרמה מכסימום באותם הענינים הוא: {P003} {0170-20} 1. הכרה במהפכה סוציאליסטית ודיקאואורה של הפרוליטאריון; 2. מדינה סוציאליסטית דו לאומית כמטרה סופית; 3. השקפת עולם מרכסיסטית. דעתי היתה שהסעיף החמישי, כלומר אבטונומיה הוא בעצם שלילת האיחוד, ואין כל טעם לדון על שאר התנאים כל זמן שאין "השומר הצעיר" מקבל את האיחוד בפשטותו, ז.א. שחברי "השומר הצעיר" הנם חברי המפלגה באותן הזכיות ובאותן החובות של כל שאר החברים, ואין כפית דעת הרוב בתוך "השומר הצעיר" עלהמיעוט שבא בניגוד להכרתו, אחרת אין זה איחוד אלא מפלגה בתוך מפלגה עם מתן פריבילגיות לחברי "השומר הצעיר" שהם יכולים להשפיע על שטאר חברי המפלגה ולהכריע את ימדת המפלגה בדעותיהם, אולם אין שום חבר המפלגה יכול להשפיע על חברי "השומר הצעיר" כל זמן שדעת הרוב ב"השומר הצעיר" לא נשתנתה. ברל ציין את האבסורד שבתנאי השלישי, כי "השומר הצעיר" צריך להכיר את אנשי המפלגה, ואינו יכול להציע להם דבר המתנגד להוויתם האינדי- ווידואלית והמוסרית, כשם שהם לא יציעו לחברי השומר הצעיר להסתלןק מתפיסתם המרכסיסטית אם יש להם תפיסה כזו. אין הם יכולים לןדרוש מחברי המפלגה ההידועים להם כתפשים מהדוגמא המרכסיסטית הסבר שאין הם מודים באמיתו.