יומנים > יומן - מלא 15/03/1948

1
מתוך
מקומות:
ברק
כוכבא
ירושלים
יוגוסלביה
נין
פריז
אנגליה
אפריקה הדרומית
חופית
צרפת
עקרון
חיפה
לונדון
אפיקים
ארצות הברית
ברן
בית שאן
טבריה
יבנאל
מגדל
בית יוסף
מסדה
נהריים
גשר
עין גב
נהלל
שוויץ
בולגריה
חגור
רומניה
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
15.03.1948
223978

15.3.48

בר-כוכבא: נתקבל מברק מזאב-הים שיש לשלם בעד האניות 2 LCT בדולרים ושאפשר להחליף הדגל האיטלקי באחר. הוא קנה (17 אלף לירות) LCT 4(כ"א 3000 או 1300?) הוא מציע ML 2 (כ"א 12,000 לי) בר-כוכבא מציע מהאחרון רק אחד, כי לא יהיו מוכנים לפני 7 שבועות. יחד 41,000 ל"י. כמה דולרים? לא נעשה כלום להרחבת נמל ת"א. - כמות המים שיש בירושלים (בסוף פברואר) לישוב היהודי: 1. בורות שעברו לרשות ועדת החירום 30,000 קוב, לפי 10 ליטר ליום תספיק ל30- יום לפי 5 (צמצום ל60- יום. 2. ע"י התקנת בורות קיימים אפשר לקבל עוד 30,000, זה יעלה 8000 ל"י

3. ע"י ניקוי בורות קיימים אפשר לקבל עוד 25,0000 זה יעלה 6800 4. ע"י התקנת בורות קטנים אפשר לקבל עוד 15,000 זה יעלה 400 5. בבריכת רוממה יש 000,,15 6. בנין בריכות נוספות 50,000 100,000 ------- 165,000 יספיק ברווח ל165- יום, בצמצום ל330- יום. - בא נחום, יצא אתמול מפריס. ראה אהוד ביום שבת (שלשום) בפריס. המשלוח הראשון ביוגוסלביה, נשמר היטב. קנו כלי 580 טון עם מנהל שלי וגם אלחוט, יגיע כעוד שלושה שבועות - תחת דגל איטלקי. יביא גם סחורות רגילות מאיטליה. במשך שבוע זה יטעינו הסחורה 280 טון, הנסיעה תארך כ8- ימים (המפקד בנימין ירושלמי), יתר הסחורה מציע אהוד לחלק לשלושה: בכלי שלנו מיוגוסלביה, באניה דונבית מהונגריה ומגדיניה. לאוויר חוששים. אהוד סבור שהדבר הטוב ביותר לשלוח כמו הראשון (כלי שלנו מיוגוסלביה). - באחת עשרה יגאל ט. יוסף ט. א. זכאי, ישראל רוזנבום, אליעזר קליין, שמואל טנקוס, שמואל פוזננסק (סמק) על שרות ימי. אחרי הקדמה של ישראל ושלי פתח י.ט.: התחלנו בעבודה זו - בקשר עם העפלה, לא כאנשי ים, המלחמה הציגה בפנינו תפקידים חדשים, החורג מגדר העפלה: העברה ודיג - ונחיתה (פגיעה בכפר ערבי דרך ים) והגנה על הצד האזרחי. הפלמח צריך להמשיך היחידה הימית הצבאית, כי מבחינה אנושית (כוח אדם) זהו הגוף שיוכל לתת כוחות. החזיקו 

הכוח לא בעזרת תקציב אלא בעזרת תוכן. יש 200 ליחידת נחיתה, ויש כלים (3 לינטשים, מוטור מועבר), האימון של 200 בימאות חופית. כ80-100- מהמאתים נמצאים בחו"ל (בעליה ב') או בקפריסין. מתנגדים לכלילת חברי פלמח לכוח ימי כללי והעמדתם תחת פיקוד של מטה ימי כללי. הם אנשי מחץ, חלוצים, ויש תוכן מיוחד למסגרתם ואין לפרקה. יש להם מטה ימי שלהם: יוסף טבנקין - מפקד. שמואל פוזננסקי סגן, אברהם זכאי - קצין מנהלה, שמואל טנקוס - מדריך ימי, עודד פקר - מדריך צבאי, ברצ(?) ליפשיץ - ציוד ימי (סירות, חבלים), דוד מימון - תובלה צבאית, יוחאי פישמן - מפקד מחץ. הם כפופים למטה של פלמח - יגאל, יצחק רבין, חבלי (?). במשך הבירור התאוננו שמפלים פלמח לרע ושאמנם יש עוד יורדי ים - כגון קפלן אפסל ("עמל"), שנמן (עתיר), אבל הם יודעים המלאכה יותר. לשאלתי מדוע לא לגייס את ידיעתם - במידת שהיא ישנה - וחלוציותם עם כל יורדי ים לצרכי הבטחון הכללים - לא קיבלתי תשובה. יוסף טבנקין טען שאילו הם סידרו אויריה היו עושים הרבה יותר משרות האויריה הקיים. - מלמד בא מפריס. לא ראה אהוד אלא פישר. הוא קיבל מכתבי ומטפל בדבר באופן יסודי: 1) זוהי עכשיו המדיניות המוחלטת של צרפת לתמוך במדינה יהודית, אבל הם נזהרים מפני ערבים בדרום אפריקה וידידות עם אנגליה. 2) רוב המיניסטרים תומכים במסירת אווירונים. הקושי הוא בעקרון אלא ביכולת המומחים - הסבורים שיש להם מעט אווירונים כדי צרכיהם האיסטרטגיים. אווירונים 

נמצאים בצפון אפריקה ושם בסיסם האווירי. אולם מטפלים בדבר. 3) בנוגע לשדה תעופה לא יהיה קושי - לא רק לאווירונים צרפתים, אלא גם מן החוץ. ג' אמר למלמד שפישר עושה עבודה טובה. אגב סיפר שנעמן היה לפני זמן מה ביוגוסלביה אוכל אצל הציר הבריטי יחד עם איש מה"תבונה". בשובו ללונדון הוזמן ע"י איש זה, מגור הונטר, דפיוטי דירקטור מיליטרי אינטליקנס, ובתוך השיחה אמר לו: אנו נצא מהארץ, אבל נשאר בחיפה - גם בשביל הנפט וגם בשביל למנוע מדינה זרה להכנס. - אליעזר שושני המציא סוף סוף החומר שביקשתי על תקציב פלמח. חדשי אוקטובר דצמבר במטה - 38 איש, מהם חברי מטה 3, קצינים לתכנון, 2 רופאים, חובש, אפסנאי, 2 מחסנאים, 2 מנהלים חשבונות, 3 מזכירות, 6 קשרים, 2 מפגשים, שליש, 5 נהגים, נשק, 2 להסברה ועוד - 5941 (בשלושה חדשים, מזה משכורת והחזקה 4142, נסיעות ודלק 1366, הוצאות משרד 433), מנגנון 4 נדודים: 45 איש בגדודים, 66 בפלוגות 7538 לי, לכל מחלקה היו 3 מדריכים בשכר (כי לא עבדו במק) סודר קורס ל95- מדריכים, ארך 55 יום, קורס לחבלה 50 משתתפים, ארך 18 יום, קורס של ספורט ל60- איש.

המצבה של החטיבה בתחילת אוקטובר נוב. דצמ. ינואר, פבר. מרס מטה כללי 35 37 40 50 65 78 מטה גדודים ופלוגות 110 112 120 135 150 160 טוראים 1615 1881 2290 2065 3765 4162 ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----- ס"ה 1760 2030 2450 3250 3990 4400 הציוד: 10.3.48: מרגמה "ד - 15, פגזים 220, מרגמה "2 - 76 פגזים 5817, מכונה ברוניניג 15, וויקרס 2, ברן 110, מחסניות 1070. תת אמריקה 94, מחסניות 515, סטנים 728, מחסניות 3117, אנגלים 749, רמוני הגנה 3132, רמוני התקפה 816, מילסים 2537 ועוד. כלי רכב: פרטיות 12, טנדר 11, משא 2, אופנוע 10. - משלחת מעמק הירדן (הפט, בהיר, שקולניק, זקצר) מטבריה הפנימית ברחו רב היהודים, נשארו אלה שבחוץ, מבפנים הערבים יורים, 300 אנשי צבא בריטים חונים בצמח, עוזרים לערבים, דרך צמח חסומה, לאחר המקרים שקרו - הוציאו השוטרים הערבים, השאירו רק 4 בלי נשק, מבקשים שוטרים יהודים (בלי נשק). בדרך בית שאן אין הבטחה. גם דרך יבנאל - סגרה עלולה להסגר. בכל העמק אין מחלקה של פלמח, מלבד באפיקים - לאימונים, 50 איש. מפקד הצפון יושב ביבנאל אבל אין לו תטיבה ואין לו נדוד. בבית ירח יש בנינים למאה איש, במשקים יוכלו להשכין 500 איש (אם יתנו ציוד ואהלים). יש בעמק הירדן 45 אוטומובילי משא, מהם 35 משוריינים חלקית. אם יתנו להם חומר - יוכל לבצע בעצמם כל עבודות. הם מציעים: 1) להעלות אנשים (חומה ומגדל) לדווייר (בין 

צמח ובין מסדה, יש לקה"ק פה 3000 דונם. 2) להעלות אנשים לסמרא, 3) לבצר חופי הירמוק מחא עד נהרים למנוע פלישה, גידור ומיקוש החוף, 4) מיקוש הגבול וסביבות צמח, 5) הבטחת דרך בית שאן - לשם כך ידרשו 40 איש ואוטומובילים אחדים, 6) אותו הדרך לדרך יבנאל, 7) לנתק הרכבת מחיפה לצמח (יהודים לא משתמשים בה. צמח נעשתה מרכז הכנופיות, ומשם מגישים עזרה לערבי טבריה בסירות, לערבים יש סירות דיג. 8) זירוז ביצור עין גב וגשר, 8) עוד שתי נקודות שמירה בין בית יוסף וחמודיה ובין גשר ובית יוסף. בהיר הוסף בשם בנו של וקלר מנהלל בפלמח תלונות אלו של אנשי פלמח 1) אין נותנים להם אוכל, בגדים ונעלים. 2) מפלים ביניהם ובין חיל. 3) מדוע לא שולחים אותם לפעולה אחת גדולה ומבזבזים כוחם בתגובות קטנות. 4) מדוע רוצים לפזר ולחסל אותם - כלום מפני שהם צבא המעמד? - בא הרצפלד. גולדה עמדה לנסוע אתו (יצא ביום ו. מנ.י.) אבל כשעה לפני נסיעתה קבלה מברקי להשאר. מיהודה אין לו ידיעה, כי הוא מסר הכל לגולדה, אך נאמר שהכל בסדר. גולדה הצליחה. יש 10 מיליון באמריקה, 7 מיליון תעבירו לשוויץ. יהיו כעשרים מיליון. יהודי אמריקה ערים למצב בארץ. דואגים קודם כל לבטחון. - נחום מסר לי על תכניות גיוס והעפלה. לשונד היתה תכנית עלית 17,000 מהם 5500 מבולגריה ורומנית ברשיון שתי הממשלות.

בא ישראל ודרש להעלות צבא. לדעת נחום יתכן: 1) במשך מרס - אפריל 3500 איש - בלי מפקדים, בתחילה מקבלים רק אימון ספורט, באפריל גם טכני. 2) לקראת 15 במאי - 3000 באימון מלא (מלבד טקטי שאי- אפשר בחו"ל) עם מ"כ ומ"מ מאנשי גולה, מ"פ ומגד מאנשי א"י. ישיגו גם תלבושת וחגור מאירופה - אולי גם מכוניות משורינות ואמבולנסים. 3) ממזרח אירופה (כנ"ל) 5500 צעירים. לא ידוע עוד אם ירשו ל30- מדריכים ארי"ם לבוא לבולגריה ורומניה. 4) 1000 איש לנחיתה בלבנון (?). יש לנחום מטה מדריכים של 30, גויסו עוד 30 תלמידים ארי"ם וניתנה פקודת גיוס לעוד 60 (אלה הם תלמידים ארי"ם בצרפת, אנגלית ושוויץ) מדריכים מקומיים יש400 (לאימון גופני), מהם 200 בגרמניה, 90 באיטליה, 45 בצרפת, השאר בהונגריה, צחיה ועוד. בפולין יש מלבד אל 70. בצרפת מתאמנים 300 טוראים, במשך אפריל מספרם יגיע עד 1200, באיטליה - 700' עד סוף אפריל 2000, בגרמניה .600 לביצוע התכנית דרושה עזרה למתאמנים מגוינט (ע"י אריה שטרן וחיים הופמן). גיוס בעלי משפחה ששרתו בצבא יחייב עזרת למשפחות. ידרשו 200,000 דולר לחמשה חדשים (מנגנון הגיוס, הכנת מפקדים, החזקת המרכז). - בשם עדה מודיע הרצפלד שהאנגלים מתכוננים להטביע אניות עולים שלנו.

- חזר גם ין. קנה כל ההזמנה - ברבע מיליון. האניה הראשונה עם 70 טון (כל הקניה 250 טון) עמדה לצאת היום, אבל דחתה הנסיעה עד 22 בח"ז. האניות חוששות לחבלות (כנראה - לחץ האנגלים). - מיהודה באה סוף סוף ידיעה: הקניה תגיע ארצה (הבטחה רבתי!) רק בחצי אפריל. מוכרח להחליף האניה, ומפני כך איחור של 10-15 יום. באניה נפרדת יגיעו 25 ת. אנטי אוויריים ואנטי טנקים עם 120,000 כדורים. הבזוקות יבואו כאווירונים הגדולים - בסוף השבוע הבא (זה נאמר בסוף השבוע הקודם). יתכן שגם 100 מקלעים יבואו בדרך זו. האוירונים 46c מעבירים לבסים אירופי. טייסים יניעו הנה בעוד שבועיים. רכש 22 טנקים בינונים (66 טון כ"א) עם תותחים 37 מ"מ במחיר 6600 כ"א. זה יהיה משלוח נפרד ליום 15 למאי. התקשר על ת. 75 מ"מ עם תחמושת לקבלם בנמל צרפתי. גם זה ישלח באניה נפרדת. הוא עצמו יוצא מחר לאירופה.