יומנים > יומן - מלא 19/09/1928

1
מתוך
מקומות:
H̠erut
Nayn
Yakum
Challes
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
19.09.1928
222057
{P001} {0096-53} ה' תשרי 19 ספטמבר יום ד' ב1/2- 11 ישיבה עם ב"כ המרכז של פוע"צ שמאל - זרבבל ובוקסבוים. מסרתי להם בקיצור על רעיון הקונגרס והועידות הארציות ושאלתי מה דעתם ועמדתם בשאלת הארגון, המשתתפים, יסוד הבחירה, סדר היום, תכנית הבעולה של הקונגרס והארגון שיוקם על ידו. הראשון דבר זרבבל. הוא מתנגד למסגרת הרחבה של הקונגרס הנובעת מתוך התעודות הקונסטרוקטיביות שאנו מציגים לנו בארץ - הם {0096-54} רוצים רק בקונגרס של פועלים ומפועלים אי אפשר לאסוף אמצעים הגונים. בנין הארץ אינו אפשרי ע"י אמצעי הפועלים. לא כל הפועלים אמנם ילכו - הבוגד והייבסקציה לוו ישתתפו, והאגודות המקצועיות העומדות תחת השפעתן לא ישתתפו (אגב ספר לי שהבונד אינו מרשה יסוד אגודה מקצועית במקום חדש אם הוא חושש שלמפלגה אתרת תהיה בו השפעה, ופוע"צ עומדים עכשיו לפלג את הארגון המקצועי וייסדו צנטרלה מיוחדת, כך עושים גם הקומוניסטים ואפילו פפס. בפפס יש עכשיו סכסוך בין המרכז ואחד החברים יאורובסקי העומד בראש העיריה בפולין). הוא מציע שתהיינה בחירות לקונגרס רק בתוך האגודות המקצועיות, אפשר למשוך פועלים בלתי מפלגתיים, מלבד זאת ישתתפו דלגציות של הבריחות (פוע"צ, התאחדות, השה"צ, החלוץ). אינם מתנגדים להתאחדות במסשטב עולמי (בפולין לא ישתתפו עם ההתאחדות, כי זוהי מפלגה בורגנית) כי יש לה מפלגת פועלים בארץ. בועידה הארצית הפולנית לא ישתתפו, כי פה ילכו יחד רק עם פועלים. הליגה אינה פועלית ולא ישתתפו בה. שאלתיו לשם מה יקרא את הפועלים להתארגן בבחירות - ענה: לשם הגנה על השפה היודית בא"י. הקונגרס לא צריך לדון על הקרנות, - האם לא ידון על התישבות פועלים?- כן, לבסוף הסכים גם שידון על הפעולה של ההסתדרות הציונית. והסוכנות ופעולתם בארץ (בוקסבום לא הסכים לדבר: "אנו לא נלך לקונגרס שאה"ע תנצל אותו לשם הגברת עמדתה בהסתדרות הציונית). בוקסבום הודיע שהם לא יסכימו להזמנה וונדרוולדה וגרינבום - על שאלתי אם זהו תנאי בני גד ובני ראובן, ענה - {0096-55} שלדעתו הפרטית כן, אך אינו יודע דעת המפלגה. הוא מתנגד לכל אורגניזציה שיצור הקונגרס. נחוץ רק אורגן עולמי שיסדר פעולות בעד הקפאי והבנק וכדומה. הקונגרס צריך להיות דימונסטרציה של פועלים בעד א"י ונגד הבורזואזיה, בפולין לא יהיה שוב אורגן, כי זה לא יוכל להיות אורגן פרוליטרי טהור. הקונגרס אסור לו לעסוק בעבודה התרבותית של פועלי א"י. הברית שלהם היא בעד אידיש בא"י, ולא יתנו להעמיד השאלה. צריך למנוע שכל שאלת שפה לא תופיע בקונגרס. אמרתי לו שפועלי א"י ידברו בקונגרס כמו שירצו ולא ישאלו איש אם לדבר עברית או לא, הקונגרס כולו ודאי יתנהל בשלש שפות, ושאנו לא נפריד בין הפעולה התרבותית ובין שאר הפעולות. בפוף השיחה השתתף גם פטרזייל. זרובבל מתנגד גם להשתתפות סטודנטים - אך כשלחצתי אותו לקיר לא היה בפיו טענה מדוע. הוא נוסע בשבוע הבא לארץ לחודש ימים. ב- 1/2 5 (אחור של 1/2 שעה). ישיבה עם הצ.ק. פוע"צ בשאלת האחוד. החברים נמנעים מוכוח, אך מציגים שאלות, מה יהיה בפולין? ברדיצבסקי שואל איך יש.פיע האחוד על הנוער בגולה הנוהה לשמאל, ועל התנ.ועה הקבוצית. האם לא ידוע לקבוץ מהאחוד? וההתאחדות - יתכן שהיא תכשל. הנוער מתרחק ממנה, השפעתה הולכת וקטנה, ואם תאבד אתהמפלגה שלה בארץ - לא יהיה לה ערך. אבל השאלה היא מה תהיה הפרוגרמה של המפלגמ המאוחדת ביחס לגולה. טיגר הודה שתנועתנו נשענת בעיקר על הכוחות הדינמיים - אבל יש בקונצפציה דינמית זו סכנה. {0096-56} הנוער הוא רק שטימונג. אם כי אין למפלגה פוזיציה פרוליטרית - אבל יש לה פתוס סוציאליסטי, אחדות סידורית אינה עדין אחדות רעיונית, בהסתדרות נתגשמה כבר האחדות הסידורית של המעמד, והאחוד של המפלגות צריך להיות רעיוני. בקשתי את רייס, שבא רק באמצע הישיבה, שימסור את טענות המתנגדים לאחוד בארץ. דבריו: האחוד עם הפה"צ הוא רק עם חלק 20-22%. השאלה היא אם אחרי האחוד ילכו הבלתי מפלגתיים עם א"ה. אין בטחון שהמפלגות יתאחדו במאה אחוז. אמנם אין סכנה של מפלגה חדשה. אולם האחוד יקים מחיצה בין המפלגה המאותרת ובין השמאל, ביחוד השה"צ. ריטוב דבר נגד אלה שאמרו שפוע"צ בפולין יכלים לדרוש מא"ה שלא תתאחד. אילו היתה המפלגה בפולין יכלה לתת לא"ה את האקויולנט של האחוד - היתה רשאית להתנגד לאחוד. פצ'ני התרעם על שבא"י לא מעריכים חשיבות מפלגה פוליטית בגולה בשביל א"י. אין הבדל לדעתו בין פועלים ונוער. הנוער הוא עכשיו פועלי. פעם יצאו מהציונות הבורגנית פועלים - להבא לא ישוב הפרוצסהזה. שלה יבואו רק מתוכנו. בא"י שוללים את הגלות. הוא חושש שהמפלגה בארץ תהיה נציונליסטית. אין התאמה בתנועתנו. נחוצה קונסוליציה בברית. יותר מדי נחפזים בענין האחוד. נתוץ יותר הגוך ואורגניות. (כשהזכיר פצ'ני את השה"צ עשה קנטורוביץ צווישענרוף: וואס רעכנט איר זיך מיט די סמארקאטע פון השה"צ? מיט די אינגלעך וועלין מיר זיך רעכנען?) ביר טען נגד עצם האחוד בארץ. הפה"צ אינו סוציאליסטי. {0096-57} גם אם יקבל את הפרוגרמה הסוציאליסטית לא יהיה זה בלב שלם. במקום שא"ה תקריב קרבנות רעיוניים - מוטב שתחלק את השלטון עם הפה"צ. אם אה"ע והפה"צ מתאחדים מדוע לא יתאחדו פוע"צ שמאל וימין. מה יהא לאחר האחוד עם האינטרנציונל (טיגר - זאלדאס זיין די לעצטע זארגן) ביילופולסקי (מדרור): א"ה היא פרי פוע"צ ולא להיפך. כל מה שנוצר בארץ זה הודות לפוע"צ. פוע"צ יצרו כל האידיאות שא"ה הגשימה בארץ. הכוח נמצא פה. פועלי א"י אינם העם העברי והסוציאליזם היהודי. עליהם להתחשב את דעתנו. קנטורוביץ סובר שהאחוד בארץ הוא הכרחי, והוא יקום. אם פה יזיק האחוד - הרי אין זה מורגש כל כך בארץ, בשעה שהתועלת מורגשת שם מאוד. אולם פה נסבול. האחוד בפולין הוא בלתי אפשרי בגלל שתי שאלות: התרבות והעבודה הפוליטית. דבר עוד גריגפלד, לינקובסקי בעד האחוד. עניתי להם - והפעם כמדומני הבינו לנו והשלימו את האחוד. נתעורר מצפונם. אילו היתה כל המפלגה מקשיבה לוכוח ומגיעה למה שהגיעו חברי הצ.ק. - היה נופל כל חשש של מתנגדי האחוד. אחרי דברו עוד הציגו שאלות ע"ד גורל קשרי המפלגה עם המפלגה המאוחדת והיחסים עם ההתאחדות, אבל הודעתי שאיני מכיר כלל בטיב ההתאחדות ואין תשובה בפי, והסכם שתהיה לנו ישיבה לאחר שאפגש עם אנשי ההתאחדות.