1
מתוך
מקומות:
Galicia
Maslul
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
20.09.1915
216187
{P001} {0174-89} [21.9.1915] יג' תשרי -------- בין דרישותינו הגלותיות והארצי-ישראליות אין הבדל, סתירה וניגוד. אנו רוצים לפתור את שאלת העם העברי בא"י. אם כן - מה לנו העבודה בגלות? {P002} {0174-90} אם א"י תפתור באופן רדיקלי את שאלת היהודים - הרי אין גלות אחר. ואם היהודים כלם לא ישובו לא"י וישארו בגלות - היכן הפתרון הרדיקלי? שאלה זו נובעת מתוך ערבוב המושגים. א"י היא הפתרון הרדיקלי של הפרובלמה, אבל לא פתרוןטוטלי (כללי). פתרון רדיקלי זהו מושג איכות, פתרון טוטלי זהו מושג כמותי. די נאטירליכע נאציאנאלע ענטוויקלונג איז מעגליך ביי א מעהר אדער ווייניגער געשלאסענער נאצינאלע סביבה. ---------- כשהחוק אינו מתאים ליחסי הכוחות הסוציאלים, למצב הנפש האמתי של העם - הוא נשאר אות מתה. -------------- תימות למאמרים: 1) ההגדרה העצמית וההתפתחות הלאומית בגלות ובא"י. 2) ההגירה וההתישבות בא"י - בתור פרובלימה כלכלית-מדינית. א) הצרך במרכז הגירה חדש בשביל היבודים. תנאי ההגירה בא"י (העורבה לרוסיה, גליציה, הבלקנים, ערב ומערב וצפון אפריקא) ב) ההתישבות העברית וערכה בשביל כל העם. ג) ההגירה וההתישבות העברית - והערבים. ד) " " " והממלכה התרכית. ה) " " " ואירופה 3) הזכויות הלאומיות של היהודים בתרכיה. 4) שאלת הערבים הפרובלימה הלאומית והערבים הערבים בא"י, הישוב העברי והערבים. ----------- החוק אינו כל-יכול. פעולתו מצומצמה מאד. השליט האמתי בחיים הצבוריים הם הגורמים הסוציאליים ולא הנורמות המשפטיות. לא מבחינין כראוי בין התנועה הלאומית המדינית של היהודים בגלות שנקראת ציוניות ובין הפרוצס של ההתגשמות של הרעיון הציוני בא"י. אלה הם שני פרוצסים שונים שיש בינהם, כמובן, הרבה נקודות מגע של השפעה הדדית. אבל בעצם הם עומדים ברשות עצמם ויונקים כל אחד ממקורו המיוחד ושוטפים במסלול העצמי שלהם. לנו האי"ם העיקר תמיד הפרוצס השני, ומשום כך אין אנו מתענינים כל כך בצרכי התנועה הציונית, בשעה שלגבי הציונים הגלותיים העיקר בתנועה פה, וכל מה שמתרחש סביב התנועה הזאת הוא חשוב לגבם לא פחות ואולי יותר מהנעשה באי".