יומנים > יומן - מלא 28/12/1947

1
מתוך
מקומות:
אוסטריה
אורים
בארות יצחק
גברעם
יד מרדכי
דורות
רוחמה
גבים
חולדה
חצרים
משמר הנגב
שובל
נבטים
צאלים
ארצות הברית
בארי
גבולות
מבטחים
נירים
תקומה
ניר עם
קדמה
פריז
רחובות
גלאון
ברלין
בולגריה
מינכן
לוד
עאקר
רביבים
אנגליה
ירושלים
ניר עם
רביבים
עלומים
כפר דרום
רמת דוד
באר טובייה
גבולות
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
28.12.1947
219120

 28.12.47 יום א' (טו טבת תש"ח)

ויץ - נשלחה ביום ב' שעבר וערה טכנית (מהנדס בסין - מחלקה טכנית, נקודה (בטחון) ואחד מסו"ב לנגב לבדוק עניני הביצורים ולארגן ביצועם. עברו כבר כמה נקודות, חזרו ביום ו' ונקבע תקציב 

הביצורים וש'אר הוצאות לחיזוק הנגב - דרושים 270,000 לא"י בתוך זה גם 20,000 לא"י בשביל ערבים. כלולים בטיפול זה 6 נקודות "ותיקות) (יד מרדכי, גבר-עם, ניר-עם, דורות, רוחמה, בארות יצחק) ו22- חדשות: שדה עקיבה, שובל, משמר הנגב, חצרים, בית אשל, נבטים, רביבים, חזלה, חולדה, רמת הנגב, צאלים, אורים, מבטחים, גבולות, נירים, תקומה, בארי, סעד, כפר הדרום, קדמה, גל-און. ניר עם הוא הבסיס לכל הנקודות, וכנקודת מעבר היא סובלת עכשיו, ויש צורך להקים מחנה מיוחד למעבר ע"י ברכות המים, ולפתוח מסעדה בשביל העוברים, למען הסר המועקה מניר-עם - איפה ניקח עוד "270,00 - ויץ מציע לי לתת 250,000 לא"י. והשאר ישיג מקה"ק ליחסי שכנות - עמיחי קרול (מחלקת ההתישבות) ממונה על אספקה (מושבו ברחובות, ימצא מעכשיו בנגב). זברסקי מודיע שבמזומנים יש אצלו 103,000 לא"י. ע"ח רבע המליון קיבל מזרנובסקי 120,000 לא"י ( השאר הוא מקווה לקבל במשך 15 - 10 יום). מהמגבית קיבל 300,000 לא"י (לאחר נכוי 75 אלף שהעביר לשרותים, ועליו לקבל עוד 50,000 לא"י - כנראה רק 

מינואר מהמגבית (מבהרל קיבל 124,000 לא"י). יבזרוב: במאי 1948 תתקיים ישיבת ועד התערוכות בפריס להחליט היכן ומתי תתקיים התערוכה העולמית (תתקיים לא לפני 1951, אולי רק 1954). כל תערוכה מתכוונת להראות משהו (פריס - בנין מושבות, אמריקה - בנין עולם חדש), אנחנו נראה - בנין מדינה. היתכן שבמאי 1948 יחליטו על תערוכה במדינה היהודית? - לא כנראה ואולי כן אבל יש לדרוש - מי הדורש? לכאורה אנשים פרטים: יבזכור, אידלסון, שלמה יפה. אבל הס פועלים לפי עצת המוסדות - השתוממתי על אופטימיות ברורה והמוחה זו, ואביא הדבר בפני ההנהלה. הופמן חזר מגרמניה לברר תכניות העליה עד מאי, ולאחר מאי, וקביעת מנגנון שליחים. ולדעת המצב בארץ - כי בגרמניה מנותקים, ישהה כשלושה שבועות, יחכה לבואו של קפלן - באזור האמריקני בגרמניה - 100,000, באזור הבריטי 12,000 + 3300 יוצאי אירופה (אלף כבר יצאו לארץ). בברלין - 12000, באוסטריה 22,000 (ס"ה 147,000), באיטליה - לא יודע. מעריך 25,000. בארבעה השבועות האחרונים לא נוספו פליטים בגרמניה - כי הממשלה הרומנית לא נותנת לצאת - מארץ אחרת לא באים, 

והמצב הוא סטטי. אפשר היה לקבל עוד 30,000 איש, כי יש נבטים מתים במספר זה. יהיה לחץ אמריקני, שרשיונות העליה ינתנו ל"עקורים" ולא ליהודי מזרח אירופה. ומפני טעמים אלה יש לחזק הבריחה המצב הפנימי? הרוויזיוניסטים נסוגו קצת אחרי 29 לנובמבר, אם כי לא נשתתפו בשמחה. השלטונות האמריקנים תמכו בהם, כי הלשינו עלינו שאנו קומוניסטים. בכלל היתה לאמריקנים בגרמניה אוריינטציה אנטי ציונית. משרד המלחמה בניגוד למשרד החוץ תמך באנטי ציונים - מפני שרוסיה תומכת בערבים. לחי הוא פרו-רוסי. אחרי 29 בנובמבר שנו טעמם. בברלין סידרה הסוכנות פגישה קונסולרית. באו גם הרוסים וכל שאר הקונסולים. האנגלים באו רק במינכן. המצב הפנימי? מפלגתנו והרוויזיוניסטים בראש, קשה להכריע מי משני אלה גדולה. במינכן מופיע דס וורט - פעמים בשבוע. סיעה ב' מוציאה בפריאונג (שבועון) מזרחי מוציא צאיטונג , ציונים כלליים - שטימה רוויז. - אונגראלט (כולם שבועונים), גם הצ.ק. מוציא שבועון: אונזר זוג. הרכב צ.ק.: 5 חברינו, 2 סיעה ב', 1 פוע"צ שמאל, 1 השה"צ, 1 פחת (קשורים עם סיעה ב'), 2 ציונים כלליים, 2 מזרחי 1 .אגודה. לאחר שפוע"צ - צ.ס. נתאחדה עם סיעה ב' - פרשה מהם קבוצה

חשובה ונצטרפה למפלגה (בראשית פייקץ'). בתנועה החלוצית יש ירידה. כי רבים עלו ארצה. בהכשרה יש עוד 1500 חלוצים, כ30%- חברינו, השאר - השה"צ, ביתר, סיעה ב' (דרור), צ.כ. ועוד. בארגוני נוער יש עוד 6-7000 נער (בלי "יוצאי אירופה"), כ25%- - 20 אחוז חברינו נותם,השאר לכל המפלגות. בנוחם יש קונסולידציה. האיחוד הצליח, קלטו גס הנוער מרוממה שבא מפולג. ברפל מודיע ששתי האניות - מלאות - כבר יצאו מבולגריה. בהסכמת ישראל קבעתי ששפירה (עליה) יקבל פינה עם 8 צריפים [במגרש] RAF בשביל פליטים - על מנת שנגדור הפינה. ישראל מוסר ששני יגאל [ידין ואלון] מטפלים במשלוח 300 רזרבה לנגב + 50 איש לאקטים בנגב. הציוד כבר נשלח ביום ו'. ישראל מציע לזרסון (קצין קשר מהעליה החדשה) לצנזור מטעם הגנה. בקשתי ד"ר בוגר להמציא לשי 5000 $ (ע"ח התקציב שלהם) בשביל 3 מכוניות. יעשה זאת - לאחר שיגישו לו בקשה פורמלית. מיעץ לקנות מארדיטי כל המכוניות שיש לו. מילה הזמין באמריקה שתי מכוניות 

משורינות - אבל יגיעו רק כעבור שני חודשים. אה"צ א. רמז וזילוני.מאריכים שדה התעופה בת"א ב200- מסר (עד 250) זה יעלה 6000 לא"י, נוכלו לחנות מטוסים דו-מנועים. יש לעשות עוד שביל - אך יש קשיים וזה יעלה הרבה. יש שדה תעופה של RAF בפ"ת (בין לוד והים, שהתפנה) אבל הוא קרוב לגבול. יש שדה תעופה ברמת-דוד. ר.א.פ. עזב אותו אבל יש שם צבא. יש שדה תעופה בעקיר , ותפנה באמצע ינואר, יש שם גם בתי מלאכה. הם משחיתים מכונות חדשות, עומדים לקנות מהם כמה אוירונים. ע"י באר- טוביה יש שדה תעופה עזוב - בנגב שלנו אין שדות תעופה. יש שדה אחד ע"י בארות יצחק, נתפנה ואנשי בארות יצחק הורשו לחרוש, אך אגדינו נתנו פקודה לבל יחרשו. ברביבים אפשר לסדר שדה בהוצאה של מאות אחדות לירות. הפלמח דורש שדות תעופה בבית אשל ובגבולות. ברביבים כבר ישרו 200 מטר (יישרו אלף). יום יום טסים מת"א לנגב, ויורדים לנבטים, בית אשל, רביבים, רמת הנגב, אורים, תקומה. קשה להגיע לניר עם (אדמה גבנונית) ירושלים? גוליץ מטפל בכבד הוא מודיע :אק על מגרש גולף בתלפיות. דרושים הליקופטרים - הם יכולים לחנות כמעט בכל מקום. המהירות שלו 140 קילומטר לשעה.

הגובה שלו 1/2 4 קילומטר. יוכל לעבור בטיסה אחת 500 קילומטר ויותר. נמסר לאלון לקנות? לא. דרוש יהיה לאמן טייסים, כי האימון שונה באמריקה מאמנים טיס במשך ששה שבועות להתחמש בהליקופטר. הוא יקר כפלים מאוירון פשוט. בחור תל-אביבי שפירא נמצא עכשיו באנגליה עובד בחברה אנגלית המייצרת הליקופטרים - פרדקין קנה כבר 8 טייגר מוטה לאימון (תר מנועי), 2 פריקטור (חד מנוע לטייס ועוד שנים), 3 אנסון (דו-מנועי) 1 אוסטר (טייס ושני נוסעים - לתצפית). אייזיק מטפל עכשיו בהשגת רשיון יבוא, פרדקין השיג 5 סייסים באנגליה ועוסקים בהשגת ויזה. בארץ יש לנו 6 אוירונים (עומדים ברשות לא) ועוד 5, בתוכם רק אחד דו-מנוע (לחברת אוירון) רובם בת"א, השאר בלוד. יש 18 טייסים ששרתו בצבא (בתוכם 6 שהיה להם נסיון מלחמתי) לחמשה יש נסיון ציווילי טוב. יש עוד כ120- בתורים שהיו להם 20 שעות טיסה, ל30- מהם מסדרים אימונים. תתנה מיטיאורולוגית . יש רק אחת בלוד, עובדים שם בעיקר יהודים, והיא נותנת ידיעות. באנגליה יש למעלה משמונים יום שאין לטוס בהם, פה רק 12 יום . 

(לפי RAF) יש להחזיק 12 טייסים, 40 אנשי קרקע. סודר מפקד של אלה ששרתו ב- RAF במלחמה - יצחק לוין עוסק ברכישה - מכשירי טיס, חלקים, צמיגים. יש בעלי מקצוע גויים מ- RAF שרוצים להשאר ולעבוד אצלנו. לפי שעה, עובדים 6 אנשים במטה - 2 ש"א. דרושים כמאחים עובדים - היחס בין עובדי אויר וקרקע הוא 8:1. אין בתי מלאכה ? RAF שהולכים ומתפרקים. היש קשר עם RAF -בארץ לאוירונים מלבד ל מ. מודיע שאפשר להשיג 3570 צנורות, 150 מקל, 3 מיליון מסמכים בחצי מיליון דולר (יוצא 30 לא"י כל צנור עם 700 מסמכים). מודיעים לי מהמטה שמאחר ועד 26 לחודש זה (ועד בכלל) נפלו 131 יהודים (מלבד 11 נוטרים יהודים) 250-300 ערבים, 9 חיילים בריטים, 2 שוטרים בריטים, 4 לא שמיים, 1 חיל ספר (חללים ערבים לפי אומדנא). ויל. יוסף ר. שלמה ג. ג' רטנר, שבח, אליהו ס. הראתי לפניהם הערעור של שבח בדבר תלקי המכונה. ויל סבור ששבח יעשה את המכשירים הדקים, החלקים הפשוטים ימסרו לפי שעה לאחרים. ז'ר. סבור שיש למסור הכל לשניאורסון שמוכן לעשות המכשירים במשך שבועים, ובעוד שלשה 

שבועות יתן דוגמא של 100 מוקשים. שבח מלגלג על שתי ההצעות. המהירות תתן לנו מפח נפש, המוקשים לא יפעלו. דרוש זמן של ארבעה חדשים לעשות המכשירים המדויקים. ועדת מומחים לבטחון לתעשיה תבדוק. ישראל ביקש לא להסיק הפעם שום מסקנה. בדבר הפיקוח טען שבח שאם חו"ל תאכזב - יש לו שהות לעשות פיקות בעצמו. את הפיאט לא ידע (מומחה למוקשים - שרוני). [ נתונים מספריים, ראה מקור מודפס ] קצין צבאי הציע לסחרוב ששתי האניות תלכנה ישר לקפריסין. בערב קבלתי דו"ח מזברסקי על הכנסות והוצאות במשך אוקטובר - דצמבר. יש בדו"ח כמה דברים תמוהים. מהסוכנות נתקבלו 129,146 לא"י, מקה"יק 220,000, ממגבית 375,000, מכופר הישוב 22,000 בס"ה 816,146 לא"י. רביבים קיבל 70,000 + 131,500 + 330,000 (?!) ס"ה 537,500 לא"י. לתעש 20,000 לא"י, לניצור 14,200, לשרותים כלליים 75,000, לנגב 40,000 ועוד. רביבים הוציא באוקטובר -נובמבר (מדצמבר אין פירוט) החזקת מגויסים 14,200, ציוד 11,500, תיל 10,500, רכישה 20,240, תקציב רגיל 5,112 (41,000 + 24,112) בנזין 4500, צריפים 5400, תעופה 2,648, פו 15,000.