יומנים > יומן - מלא 25/08/1938

1
מתוך
מקומות:
אנגליה
חבר
לונדון
מלאה
מצרים
אנטוורפן
ברינדיזי
חיפה
ונציה
בירות
נחשון
פורט סעיד
קונסטנטינופול
שלה
רבדים
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
25.08.1938
221472
{P001} {0141-24} 25.8.38 כ"ה אב, יום ה'. בא אצלי הבוקר Major Frank Bustard -שלח אותו אלי ברדלי. הוא מומחה ל- Shipping (לא יתכן להגיד ספנות) וחבר בועד לחבל הימי שלנו בלונדון. הוא רוא חשיבות פוליטית ומשקית בפיתוח משק הים בארץ ובקשר עם אנגליה, והוא מציע ליסד ארבעה קווים. א) קו נוסעים ומשא בין א"י אנגליה שיפליג גם לחופי מצרים, קפריסין, מלטה וגיברל הקו ימצא תחת הדגל הבריטי, אבל ההון והקונטרולה יהיו של בני א"י, בהשתתפות הסוכ דרושות לכל הפחות שתי אניות לשם כך נחוץ הון של 450.000 לא"י. מחיר האניות 000. (אניה א' 200.000 אניה ב' 100,000), השאר להוצאות שונות והון חוזר. על שאלת אם תחת הדגל הבריטי אפשר יהיה להנהיג עבודה עברית (לא בריטית) ענה שלפי החוק יש צורך באניה בריטית רק בקברניט. סגן ומהנדס ראשי שיהיו נתינ ם בריטים. השאר - יו להיות אר"ים. אפשר יהיה להשיג עזרת הממשלה: דואר, משלוח צבא ופקידים, האניה תשמ בשביל תיירים לארץ, מצרים והים התיכון. אניה תכיל 700 נוסעים: 200 ממחלקת ראשו 500 תיירים. הוא בטוח שקו זה ישא עצמו וגם יכניס רווחים (אם הממשלה תעזור). לורד אסינדן (מנהל פרינס ליין) מוכן להשיג כל ההון הדרוש- אולם במקרה זה הוא דורש לעצמו קונטרולה מלאה. לדעת בסטרד צריכה הסוכנות להשתתף ב- 25.000 לא"י (השת תפות סמלי השאר. - מיהודי אנגליה וא"י. הוא סבור שמלצ'ט, ולי כהן, זיו יעזרו. אפשר להת לפי שעה באניה אחת. וכשתובטח עזרת הממשלה - תקנה אניה שניה. כ) קו מהיר א"י - אירופה (חיפה, ת"א, מצרים, פוריאה, ברינדיזי, דוברובניק ונציה - לשם בך יש לרכוששתי האניות הקנדיות. בקו זה יש ריסק כספי, כי לא יהיה משא- לק דרושים 400.000 לא"י. ג) קו-עליה, שתי אניות, תסיע 1500 עולים בבת אחת. תצא מגדיניה תעבור דרך תעלת ק ותעגון בנמל פכסהון בגרמניה משם אולי לאנטוורפן, ודרך הגיברלטר לארץ - במשך 10 לקו זה דרושים 350.000 לא"י. המרחק 4017 מיל ו- 400 מיל להוור. {0141-25} ד) קו חופי - חיפה, בירות, אלכסנדריטה, קושטא, קונסטנציה, פורט סעיד ) בניגוד לשלושת הקווים הקודמים שצריכים להיות תתת הדגל הבריטי (גס מטעמי בטחון וגט מטעמ כספיים) יהיה הקו הזה תחח דגל אר"י. כפי שאמרה לי גוסטה עומד נחשול לקבל את בסטרד כמנהל שלה, במקרה שיקנו אניות. לאחר השיחה עם פ.ב. פנתה אלי גוסטה ודרשה מהסוכנות קביעת יחס לקו נוסעים" של נחשון. אמרתי אינני יכל להבטיח "יחס", כי איני יודע מובנו של "יחס" ולמה הוא מחייב. ענתה: אני רוצת שההנהלה תודיע שהוא םביטה בעין יפה על הקמת קו נוסעים של נחשון אמרתי די לנו בצרות שיש לנו מנוסח זה בתעודה מפורסמת אחת, וכל זמן שלא תגדיר באופן קונקרטי מהי רוצה מההנהלה לא נוכל לתת תשובה. כעסה ואמרה: מתן נוסעים. אמרתי: זאת אני מבין, ולדבר זח יכלה ההנהלה להתחייב, אס תהיה אניה מתאימה לנחשו ב4- אח"ה נפגשתי עם שיך חפיז והבה בביתו ב"שער איטון" ע"י בלגרוו סקוור: בית לא גדול, מרוהט בטעם, עם מרבדים כבדים על המדרגות ובהדרים. על הקיר תמונת שמן של ש הילדות שלו וצלומי האמיר סעוד והאמיר פיצל - הבכור והצעיר של אבן סעוד. והבת דומה יותר לתימני מאשר למצרי. מתהלך באדיבות רבה ובת הצחוק אינה יורדת מעל שפתי השיחה רשמתי לחוד. - גמרתי עם ל-ן שיקבל עוד 150 לא"י - ועליו להסתדר בסכום זה עד שובו לארץ ועד ב קיבל סידור זה במרירות רבה: חוטר תשובח ממשה במשך ששה חדשים ועיכוב בקבלת הכספי תעמיד אותו במצב קשה.