יומנים > יומן - מלא 25/10/1943

1
מתוך
מקומות:
אנגליה
חיפה
ירושלים
כוכבא
מצרים
נחשון
ליברפול
ארצות הברית
נין
אשדוד
תל אביב–יפו
עתלית
גבעת אולגה
חדרה
נהרייה
עכו
שבי ציון
טנטורה
החותרים
הרצלייה
כפר ויתקין
נתניה
עזה
ראשון לציון
פרדס חנה
רוחמה
שפיים
דברת
לונדון
צידון
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
24.10.1943
225760
{P001} {0159-34} ¯ירושלים, ,25.10.1943 בשעה 30:10 בבקר ¯:שיחה עם בר-כוכבא מאירוביץ ¯,ב"כ מאירוביץ: בספנות בימי המלחמה לא רק שלא הגדלנו את נפח האניות ¯אלא הקטנו אותו. ברשות שלוש החברות היהודית - חברת ¯,עתיד," הלויד הימי הארצישראלי ויש עוד חברה יהודית רומנית קטנה" ¯שנוסדה בזמן המלחמה (נחשון אין לו אניות, כל כספו מושקע בספינות ¯דייג) אניות מעטות, ועל אניות אלו עובדים כ70- בחורים יהודים, זה ¯,כמעט חצי מספר העובדים, והחצי השני הם מעמים שונים: סורים, מצרים ¯יוונים. אניות הלויד הימי הארצישראלי עזבו עם פרוץ המלחמה את חופי ¯הארץ, הנפח הכללי של האניות הוא בערך 6,000-5,000 טון; בהתחלת ¯.המלחמה היה הנפח העולמי הכללי 68 מיליון טון ¯מלבד 70 בחורים אלה העובדים על אניות יהודיות עובדים ¯.עוד כ50- בחורים על אניות זרות ¯?דב"ג: מדוע עובדים לא יהודים על אניות יהודיות ¯בכ"מ: אניה אחת עזבה את חופי הארץ והיא נמצאת במרחקים. מצד ¯חברות האניות אין מניעה, כי לכולם משכורת שווה - כ20- לא"י ¯לחדש. 50 הבחורים העובדים על אניות זרות עשו זאת, כי הם לא רצו לעבוד ¯.באניות ההולכות רק על החוף, הם רצו לראות העולים ולהיות ספנים אמיתיים ¯בשבילנו בתור נכס לאומי, בתור חומר אנושי זה בסדר. הם עובדים בקשר ¯אתנו, חלק מהם חניכי בית הספר הימי בחיפה, כ15- בחור, והיתר - מאגודות ¯ימיות, והקשר שלנו אתם הוא א) על ידי החבל הימי, שהוא משתדל למצוא ¯את מקומו של כל אחד ולעמוד אתם בחליפת מכתבים. ב) בשנה האחרונה התחלנו ¯בארגון יורדי הים, וזו היתה עבודתו של סירקין, חלק בהם בא לא"י, על ¯פי רוב יש קשר בכתב, יש מכתבים על פגישות באוסטרליה ובניו-יורק. היה ¯מכתב מענים ממילר, המנהל האנגלי של ביה"ס הימי שהיה לנו, בנסעו ברכבת ¯1939-לליוורפול הוא הרגיש בבחור מוכר, והוא אמר: אילו היו אומרים לו ב ¯שב1942- הוא יפגוש את אחד הבחורים שלנו בתור קצין שלישי, היה אומר שהאומרים זאת אינם יודעים מה הם אומרים. {0159-35} ¯.בסך הכל יש לנו 120 מלחים יהודים הידועים לנו ¯אנחנו ראינו שכדי ליצור את החומר הארצישראלי הדרוש ¯לימאות צריך לפתח הכשרה ימית, ואמנם עלה בידינו לעשות זאת בקנה מידה ¯- רחב יותר; לפני שנתיים היו באגודות הימיות כ2000- חניכים, עתה ¯כ,700- הרחבנו שטח הפעולה לא רק על הערים, כי אם גם במושבות השוכנות ¯לחוף הים. נוצר מצב רוח בין הנוער לימאות, יש ערות, כוננות, ומתברר ¯,שחלק גדול מבחורים אלה העוברים את הקורס האלמנטרי, הנמשך 4-3 שנים ¯הם מהווים על פי רוב חומר עובדי ים טוב לספנות, גם בדייג וגם בעבודות ¯בנמלים. התכנית שלנו להגיע לפחות ל800- בחור מתחנכים קבועים באגודות ¯.17-16 אלו, אלה הם בני 12 עד ¯עוד לפני שנה באתי אל הח' קפלן ואמרתי לו שהגיע זמן ¯לחשוב על הקמת מכשיר מתאים, שהוא יוכל לקבל עליו את האינציאטיבה ליצירת ¯ספנות עברית מיד לאחר המלחמה, כי ברור לי פה כתמיד ובכל מקום "כל ¯."הקודם זכה ¯דעתי היתה שצריך ליצור חברה לאומית, שבה ישתתפו מצד אחד ¯חברות הספנות הקיימות בארץ יחד עם הון לאומי, וחשבתי ששותפים אלה ¯,צריכים לתת רבע מיליון לא"י. וצריך אח"כ להגדילו עד מיליון לא"י ¯חשבתי שהסוכנות תתן 100,000 לא"י והחברות תכנסנה את רכושן וכסף מזומן ¯,100,000 לא"י, ולגייס 750,000 לא"י ממניות בארץ ובחו"ל, מניות בכורה ¯לא תרומות ולא כסף עסקי. חשבתי שהמכשיר לאיסוף הכסף בארץ ובחו"ל ¯צריך להיות החבל הימי לישראל, כדי לא להפריע לקרנות בעבודתן. הצעתי ¯זו נדחתה. קפלן חשב שעוד מוקדם לטפל בזה, לא עזבתי את הדבר, רתמתי ¯לכך את הרעיון, והיו ישיבות אחדות עם קפלן, וגם הוא הסכים לבסוף שצריך ¯להתחיל בבירור. התחלנו הבירור עם החברות, והם בפרינציפ קבלו ¯רעיון זה, אך כשהגיעו לחלוקת הזכויות ביניהן נפרדו, וכל אחת דרשה זכויות ¯יתר על השניה, עד שהלויד הימי הארצישראלי הודיע שבפחות מ50%- בהנהלה ¯החברה אינו מוכן ללכת, נחשון הציע חלוקה לשלושה חלקים. מלכתחילה ¯הוסכם שלסוכנות תהיינה זכויות מיוחדות. הצעת נחשון היתה לשתי החברות הגדולות כל אחת שליש, ולשתי החברות הקטנות יחד שליש, הצעה זו נדחתה {0159-36} ¯על ידי הלויד הארצישראלי, על ידי ברקוביצי, הוא הציע לנחשון שותפות ¯של ,50:50 כדי להיות החברה הלאומית יחד עם נחשון. לא ראינו אפשרות ¯לקבל זאת, כי אנחנו חושבים של"עתיד" יש זכויות מסוימות בפיתוח הספנות ¯העברית ¯לפני חדשיים בערך נכנס גורם חדש - המצרים, קאסטרו ¯ועוד, הוא הודיע על נכונות חוג יהודים מצרים הקשור עם עניני ¯הספנות ליצור חברה משותפת עם נחשון, עם הסוכנות או בלי הסוכנות, היו ¯לנו פה ישיבות אחדות אתו, הוא נסע למצרים בהבטחה לברר במקום את אפשרות ¯מימוש התכנית, מאז כמעט שאין דברים ברורים ממנו, הוא הודיע שהענין ¯-מתקדם, אבל באיזה כיוון לא ברור. במצרים אין להם אניות, אלא הם אכספור ¯טרים גדולים, וזה חשוב מאד, כי אכספורט הבצלים ממצרים מעסיק הרבה ¯אניות. אך באתי לידי מסקנה, שאין לחכות לגאולת הספנות ממצרים, ואת ¯זאת אמרתי בשבוע שעבר לקפלן (לא באתי כאן להתאונן על קפלן, אבל אני ¯.)מספר את הדברים כמו שהם ¯אמרתי שעלינו לקבל את האינציאטיבה לידנו, כי אחרת לא ¯תזוז העגלה ממקומה," וצריך ליצור קרן לספנות עברית בלי להגדיר אם" ¯זו תהיה חברה העוסקת ממש בספנות, או מממנת מפעלי ספנות שיאושרו על ¯ידה. את המכשיר הזה יש אפשרות להקים כאן בארץ. חשבתי שהסוכנות יחד ¯.עם ההסתדרות וגורמים כלכליים מסחריים אחדים יהיו המייסדים של החברה ¯,דברתי עם קפלן על הון של 100,000 לא"י, כל צד שיתתף ב25,000- לא"י ¯אך אנחנו צריכים לדבר על רבע מיליון לא"י בתור קרן ראשונה - אני לוקח ¯,בחשבון ש"ביצור" ב100,000- לא"י הגיע הון של 700,000 לא"י בדרך מסחרית ¯ורבע מיליון ימשך מיליון. בדברי על 100,000 לא"י אמרו לי לדבר עם ¯הופיין, נובומייסקי ופולאק - חברתי על חברות אלו, חשבתי שגם האכספורטרים ¯,וגם סינדיקאט חמרי הבנין כאימפורטר ישתתפו. לא קבלתי עלי דבר ¯,ההזמנה צריכה להיות מכאן, כי במקרה שאצליח עם הופיין או נובימייסקי ¯.אצטרך אח"כ עוד להשפיע על הסוכנות היהודית ¯?דב"ג: מה היה היקף הספנות בים התיכון לפני המלחמה ¯ב"כ מאירוביץ: אני חושב על ספנות לנושאים ומשאות קלים, צריכות להיות ¯,4-3 אניות המהלכות בין א"י והנמלים מהם תבוא העליה כיום קשה לקבוע איזה נמלים יהיו אלה, גם נחשון חשב על זה, הוא גם {0159-37} ¯בירר אפשרות של קו אניות לאנגליה, היה טוב אילו יכולנו במיליון לא"י ¯לתקוע גם יתד זו בהובלת משאות, בפו"סים לאנגליה, אך אני רוצה לקחת ¯.את המעט. במחירי לפני המלחמה נחוץ לזה חצי מיליון לא"י ¯לשם פעולה זו נחוצים בירורים מיד, הצעתי שיפעילו את ¯האנשים, יש לברר באמריקה אם אי אפשר לקנות שם אניות המהלכות על ¯האגמים והנהרות כדי להעבירן לאחר המלחמה הנה. קיימת שאלת הדגל, אם ¯נשתמש בדגל האמריקני זה עלול להקניט את האנגלים. בעתונות המקצועית ¯יש בהלה גדולה מפני ההתחרות האמריקנית בספנות. האנגלים טוענים שהם ¯יגמרו את המלחמה בהפסד של 9 מיליונים טון, ומזה תרויח אמריקה, שריכזה ¯בידיה את בנין אניות המסחר. היה ויכוח בפרלמנט בשאלה זו, והיו ¯נוכחים בו רק 5 אנשים, ועורר את השאלה שינוויל; לעומת זאת הכריז ¯רוזוולט על יום ה22- במאי כעל יום הימאות האמריקנית בשביל לפתח את ¯רעיון הצי המסחרי. איני אומר שאפשר כיום לרכוש אניות, אבל יש לברר ¯האפשרויות. אמנם ייתכן שעם התפתחות הטיסה לא יהיה אותו הערך לאניות ¯.נוסעים בקוים ארוכים, אבל לא תפסיד את כל ערכה ¯צעדנו הראשון צריך להיות לכיבוש התחבורה בין ארץ-ישראל ¯.והנמלים בים התיכון ¯?דב"ג: מדוע אתה מדבר על אניות נוסעים ומשאות, מדוע לא משאות ¯.בכ"מ: זו צריכה להיות ההתחלה ¯?דב"ג: באיזה כיוון הולך האכספורט מא"י ¯.בכ"מ: כ70%- לאנגליה, השאר לגרמניה וארצות צפון אירופה ¯בדייג הצלחנו יותר מאשר בספנות. ענף זה מקיים את ¯עובדיו בכבוד. אינני שש לקראת המחירים הגבוהים, אלא התוצרת של כל ¯,דייג עלתה פי שלושה, עלינו בים מ13- קילו לדייג ב1929- ל48- קילו ¯הם מרוויחים 2-3 לא"י ליום, ואם לוקחים לפי המחירים הקודמים זה ¯.משאיר לדייג 15-12 לא"י לחדש, ואם נשווה להכנסת ענף משק אחר זה לא מעט ¯?דב"ג: למען פרנס את א"י בדגים שלנו - מה צריך ¯בכ"מ: לקחתי בחשבון הישוב הקיים ובהוספת עוד חצי מיליון ¯יהודים, או רק לישוב אפשר להוסיף עוד 500 דייגים, זה ¯,אמנם לא לפי מיכסת התצרוכת שלפני המלחמה, שהיתה 8 קילו לגולגלת {0159-38} ¯בשעה שבארצות אחרות התצרוכת הנמוכה היא 20 קילו. אספרת הדגים הטריים ¯היתה נמוכה. לפני המלחמה היתה התצרוכת 7,000 טון, מזה רק 3,500 טון ¯דגים טריים, השאר קונסרבים, ולא אכלו את הקונסרבים כי הם יותר טובים ¯,או זולים, אלא כי לא היו דגים טריים. התצרוכת עתה בארץ כ3,000- טון ¯.מזה כ650- טון דגים יהודים, ומזה 45% גידולי ברכות ¯?דב"ג: ולשני מיליון יהודים ¯בכ"מ: 2,000 דייגים, עשיתי תכנית שיכולה להיות ריאלית מיד ¯.לאחר גמר המלחמה לאלף משפחות דייגים ¯,הדייג באגמים וגידול דגים בבריכות נכנס כבר לשלב כזה ¯שהתפתחות זו לא תהיה גדולה וניכרת. איני לוקח בחשבון את עקבא, איני ¯,יודע מה היה שם, הממשלה אמנם בנתה ספינה, החרימה מנוע של ספינת נחשון ¯אבל היא לא השלימה את בנין הספינה, בזמן שאילו היה בידינו המנוע ¯,יכולנו להביא לארץ עוד 150 טון דגים, אך איני יודע מה נעשה בכלל שם ¯מספרים שהקימו שם מכונים לקרח, אבל דגים משם אין אנו רואים, אין ¯.אפשרות כניסה לשם ¯- אני לוקח בחשבון את הדייג במים עמוקים והדייג החופי ¯אנחנו יכולים בנקל להכניס עוד כ700- איש, יחד אתם כ300- איש שיעבדו ¯.בתוצרת לוואי ¯?דב"ג: זה מחייב הדרכה, הכשרה ¯בכ"מ: כמובן. תוצרת הלוואי היא בנין ספינות, קליעת רשתות ¯.ושימורים ¯?דב"ג: אנחנו בעצמנו יכולים לעשות הכלים, רשתות ¯בכ"מ: אם יהיו לנו חמרים גלמיים, את הרשתות קולעים בארץ, גם ¯,אנשי הקיבוצים וגם בערים, חלק עבר לעבודה מיכנית ¯.ירושלמי עובד בזה, אבל נחוצה עוד מיכניזציה, שיכלול ¯גם בנינו ספינה של 250 טון עם מוטור, במקצוע זה יש מספנה ¯טובה בתל-אביב. הצי הזמין אצלם שתי פסניות לפינוי מוקשים, זה דבר ¯יותר מן הכלל, עבודה יפה מאד, גם אנשי חו"ל מתפלאים. נחשון עשה ¯.נסיון של בנין ספינה מברזל, וולקן הכינה את טבלות הברזל הנחוצות ¯.כעבור שבועות אחדים ודאי תצא כבר לדייג {0159-39} ¯?דב"ג: מנמל תל-אביב נשארה רק המספנה ¯.בכ"מ: נשארה רק המספנה ¯,התכנית היא ל700- איש בדייג ו300- איש לתוצרת לוואי ¯לא אדבר על מימון התכנית, אלא על שני תנאים עיקריים: ראשית - הכשרת ¯האנשים; שנית - התישבות מידית של הגופים האלה על חוף הים. הנסיון ¯של עתלית וקייסריה הוכיחו שזו היא הדרך. בעתלית הגענו לכך לאחר ¯.שהעלינו קבוצה קטנה בלי כל תכנית ¯בין עכו וראש אל נקורה יש לנו נהריה ושבי ציון, מפרץ ¯,חיפה שלנו עתלית לא שלנו אלא של פיק"א, טנטורה, מול זכרון יש זרקה ¯,קייסריה, חדרה, גבעת אולגה צפונה מכפר ויתקין, כפר ויתקין, נתניה ¯.אפולוניה, הרצליה, ראשון לציון החולות, חממה (?) בסביבת עזה ¯,הנסיונות שעשינו בעתלית ובקייסריה הראו שזו הדרך הנכונה ¯.בזה שזו היא האפשרות המכסימלית להדרכת האנשים והכשרתם ¯?דב"ג: היש אנשים הרוצים להיות מודרכים ¯,בכ"מ: יש קיבוצי נוער, קבוצת "החותרים" שנכנסו לעבודה בחיפה ¯זו היא נקודה חשובה, יש קבוצת צופים בפרדס חנה, נוער ¯.טוב, כל מה שהקבוצה מורכבת מנוער שלא נפגע בקשיי החיים - יותר טוב ¯?דב"ג: כמה אמצעים את חושב דרושים להכשרה ¯בכ"מ: בנקודה שעליה צריכים לעלות בשנה הראשונה לכל הפחות ¯,30 איש כ25,000- - 30,000 לא"י, זה ציוד ספינות, רכישות ¯שיכון, יש להם כ2,000- דונם מהמפרץ על הכביש, יש שם מפרץ המקיף בערך ¯35-30 דונם, זה מתחיל בערך מכפר ויתקין עד בוז אבודה, ועכשיו מתנהל ¯מו"מ להמשיך החוף עד חדרה, ויהיה לנו חוף יהודי מדאדי פלק, נתניה ¯.ועד חדרה וקייסריה ¯,פעמים אחדות ציינתי שהברזון הזקן היה לו מבט על הים ¯.את המקומות הטובים ביותר על החוף הוא רכש, קייסריה, עתלית, טנטורה ¯כשהוא היה בא לארץ לא היה יורד בנמלים הקיימים, אלא היה מגיע לאחד ¯המפרצים שהיו רשומים כנמלים לטעינה ופריקה. אינני מוצא אצלו מובע ¯הרעיון על הימאות, אבל הוא נתן הוראות לקנות את החופים האלה הרשומים מזמן התורכים כנמלים לטעינה ופריקה. {0159-40} ¯,נחוצים בערך 30,000 לא"י, מזה לפחות 65% להשקעות ¯לציוד והשאר בשביל הכשרה והדרכה. הנסיון הוא חשוב, אמנם מתנהל ביני ¯ובין אנשי החקלאות ויכוח, הם אומרים שהתישבות ימית יכולה להיות קשורה ¯רק להתישבות על הקרקע, הם אינם רואים אפשרות להתישבות אחרת, אך קרקע ¯ראויה לעיבוד נמצאת במרחק קילומטרים מהים, ואיני חושב שישוב ימי יכול ¯.להיות במרחק קילומטרים מהים ¯- דב"ג: אלה הם חוקים שבדו מהראש, אם יש קרקע - טוב, ולא ¯.רק ים ¯בכ"מ: אני לוקח את הדוגמא מעתלית, לעגו לי אז, איך אתה מעלה ¯את הקבוצה, אך אני אומר גם עכשיו: עלינו להתחיל מקבוצה ¯.קטנה על החוף הים ואין אפשרות של קיבוץ גדול ¯עלינו לחפש אפשרות של ניצול הדיונות, הערבים בדרום הפכו ¯,אותם למקומות פוריים, על ידי אשדוד, חממה, יש להם לא רק כרמי גפנים ¯כי אם גם גני ירקות. בעז-בורה זה חלק דיונות, צריך לעשות נסיון של ¯.טיוב האדמה ¯?דב"ג: בראשון לציון אין לה בכלל תכנית על החולות ¯בכ"מ: למעשה זה לא ראשון, אלא יעב"ץ, והוא הכניס לכך את ¯,הכשרת הישוב ואת הקהק"ל, אך כיום אין לראשון כוחות פוריים ¯.בעלי איניציאטיבה ¯צו השעה הוא להעלות קיבוץ חדש, אין אני רואה התישבות ¯,זו פחותת ערך מהעליה לרוחמה וכו.' לצערי מחשבתי לא מצאה הד בבית זה ¯מתישבים ישנם, הקיבוץ המאוחד אומר אם לא יקשרו אותם לתכנית מסוימת ¯,הם מוכנים לעסוק בזה, הם מדברים על תחנה ימית. המרכז החקלאי אומר ¯שהם מוכנים לדבר להסכים לעליה בבוז עבורה בתנאי שנותנים 1,000 דונם ¯,להתישבות, אם לא נגיע לכך, שפתאום הקהק"ל שהקרקע אינה מיועדת להם ¯שעלתה רק קבוצת דייגים. מבררים עכשיו אפשרות חממה, או שזה צריך להיות ¯.בסביבת אפולוניה, ולקשור את זה לשפיים ¯:יחד עם זה צריך להשלים את בנין שתי הנקודות הראשונות ¯עתלית וקייסריה. הנסיון הצליח, האנשים מתקיימים ב70%- מהים, וכל זה הוקם בדרך נס, בלי כל תקציב, 100 לא"י מפה ו500- משם.. {0159-41} ¯אם נוכל להעלות במשך השנה שתי קבוצות חדשות - זה יהיה ¯הגרעין היסודי לפיתוח הדייג. מעקבה הייתי מוכרח להסתלק, היתה לפני ¯שנה בערך שיחה עם סקוט, הוא אמר שמטעמים פולטיים אי אפשרית הכניסה ¯,לשם, הם טוענים שאבן סעוד התנה זאת, עשו נסיונות של חברות פרטיות ¯- חברות יהודיות וחברות ערביות שאמנם אמרו שהם יעבדו יחד עם יהודים ¯.לא הצלחנו ¯נמלים - לפני חדשים אחדים הצעתי בישיבת אוצר מפעלי הים ¯להכין תכנית להרחבת נמל תל-אביב. הופיין קבל זאת על עצמו. בזמנו ¯התחיל מו"מ עם הממשלה בדבר זכויות נמל זה - זכויות וחובות. אנחנו ¯שמחנו שהמו"מ נפסק, כי היה ברור שללונדון אין אנחנו יכולים עכשיו ¯להגיע, עם ממשלה זו יכולות להיות תוצאות קשות מאד, ושם אחד התנאים ¯שאסור לדבר על נמל למים עמוקים, רק לסירות. אנחנו החלטנו לכין תכנית ¯לבנין נמל, כעבור שבועיים צריכה להיות ישיבה, בה תבואנה הצעות, ונכין ¯הדברים האלה, עד סוף המלחמה אי אפשר לעשות שום דבר, ואז תהיה השאלה ¯.מה תגיד לונדון, אם תבטל את הגזירה על נמל למים עמוקים או לא ¯יחד עם זאת אין להסתפק בנמל תל-אביב, ביחוד מנקודת ¯.המבט של הדייג. באופן לא רשמי ראיתי תכניות של בנין מרכז לדייג ¯כאשר הדייג ילך ויגדל נחוץ לנו נמל, בחיפה לא נוכל להסתפק, ובאה ¯,הצעה לבנות נמל מיוחד, וכמובן שהממשלה מדברת לא על סביבה יהודית ¯או בעכו או בדרום, עלינו לחשוב על נמל שלנו. נמל לדייג זה צריך ¯להיות נמל שיהיה די עמוק ומוגן בשביל לקיים מחסה לספינות גדולות של ¯300-250 כוחות סוס, על זה נצטרך בעתיד לקיים את הדייג הימי. אני ¯חושב על 200 ספינות כאלו, שהן יכולות לצאת למרחקים, לא רק מלים אחדים ¯מהחוף, להיות מחוץ לבית שבוע ימים. בנמל המתאים צריכים להיות מחסני ¯קירור, שיוכלו לקבל את הדגים וגם מספנה לתיקונים ובנין ספינות. אילו ¯היתה קייסריה בידינו, היה זה המקום המתאים, איני יודע איך ומתי יסתדרו ¯,הענינים עם פיק"א. המקום המתאים ביותר הוא בוז עבורה, שם מפרץ טבעי ¯שאפשר לשכללו, האדמה כולה שלנו, המפרץ שלנו, זה רשום כנמל לפריקה ולטעינה ¯עוד מזמן התורכים, שם היה שוק מרכזי בימי התורכים. אנשי המקום מספרים שאנשי צור וצידון היו באים לשוק זה. {0159-42} ¯-חשבתי על תכנית פיתוח לבו-עבורה, דברתי עם אנשי סולל ¯בונה, הם נטו להרתם לפעולה זו, ליצירת חברה, וכאן נתקלתי בקשיים בבית ¯,זה ובבית השכן. דר' גרנובסקי אומר שלהם יש כבר תכניות של פליאזשה ¯,שיין מלונדון מאד התלהב לענין זה, אפשר למכור מגרשים ולעשות פארם-סיטי ¯זה רעיון חשוב, אבל זה המשך נתניה, תל-אביב, איני יודע מה זה יוסיף ¯לכלכלה הארצישראלית, וקפלן נבהל מזה שגוף כסולל-בונה, גוף יותר מדי ¯הסתדרותי, ייכנס לענין זה, מה יאמרו האחרים, אמרתי שיכולים לדבר על ¯חברה משותפת. אני זוכר עוד כאשר לעגו לי בדבר נמל תל-אביב ולא נתנו ¯,לי את 6,000 הלא"י הראשונות שדרשתי. זה הוא מפעל התובע ביצוע מידי ¯אם אנחנו רוצים לרכז בארץ את חרושת המספנות, שהתפתחה מאד בשנים האחרונות ¯.בסוריה ובמצרים, זהו היום אחרי שרכשנו נסיון לבעתי מקצוע ¯.זו היא הסקיצה שלי ¯?דב"ג: ומה על חיפה ¯בכ"מ: בחיפה עלינו להחזיר לנו לפחות את חלקנו בנמל, איני ¯יודע אם יש לנו איזה סיכויים להאחז בנמל זה. דברנו ¯על הקמת מספנה או מספנות בו, אך לא עשינו, בינתיים ניצלה הממשלה את ¯זמן המלחמה ותחת מסווה הנייווי הוקמה מספנה גדולה לתיקון אניות של ¯זמן המלחמה מקפריסין, רובו אנגלי, הם הביאו גם "פלודינג דוק," זה יסוד ¯למספנה גדולה, אם לא לבנין אניות, הרי לתיקונן. כרגע הם מתקנים אניות ¯מלחמה וגם אניות מסחר. רוב העובדים שם הם אמנם יהודים, אבל ברור ¯.שהמפנה הכלכלי החשוב שבנמל חיפה הוצא מידינו ¯איני יודע אם נוכל ליצור דבר מקביל במפרץ חיפה או בנמל ¯הקטן של רוטנברג, אנשי חיפה חושבים שרוטנברג הצעיר היה נותן יד להצעה ¯לבנות בנמל שלו מספנה, אבל אומרים לי שלפי הרשיון שקבל אסור לו לעשות ¯.דברים אלה ¯דב"ג: אני צריך להקים ועדות משנה לדייג ולספנות - מה היית ¯?מייעץ ¯בכ"מ: איני רואה שבשאלות הדייג נוכל להיעזר באנשים מהחוץ, הוא ¯רוכז בחלקו הגדול בידינו. הדייג במים עמוקים אמנם בידי כמה יהודים המספספרים, הם השקיעו בשנה האחרונה בבנין ספינות, {0159-43} ¯העובדים הם יהודים ומקבלים שליש מהשלל, בשנה שעברה הם רויחו כ30- לא"י ¯לחדש באופן ממוצע, אני מניח שהשנה זה יגיע ל40- לא"י, יש לנו סיכום ¯של ספניה אחת לחדש ספטמבר, התוצרת נמכרה ב1,250- לא"י, והבחורים ¯.קבלנו למעלה מ400- לא"י - ששה בחורים ¯לועדת המשנה הייתי לוקח איש אחד או שנים מהעובדים ¯,בדייג במים עמוקים, גם מהעובדים בדייג חופי, גם את גוסטטא שטרומף ¯שלמדה יפה את הדיג במים עמוקים, והייתי נותן רשימה של אנשים להזמינם ¯.כעדים לועדה ¯לועדת הספנות הייתי מזמין את חברות הספנות, אם כי הם ¯אינטרסנטים (דב"ג: מהם נבקש חומר בכתב), את יצחק רוחק, את חורין ואת טורנובסקי.