1
מתוך
מקומות:
Elat
England
United States
Dan
Nesher
Ramla
Gat
Lod
Matsliah̠
H̠ever
Kfar Blum
Menara
Acre
Jerusalem
Ma'barot
France
H̠emed
Egypt
H̠ura
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
02.08.1956
219221
{P001} {0013-09} 3.8.56 יום ו' גוסטב שוקן נבהל מהאזהרה שקיבל מחיים כהן על פרסום הדיבה של ליבוביץ, והזדרז להדפיס היום מכתבי ל"דבר" מאתמול והוסיף הערה "שלא פרסמו טענותיו של ליבוביץ על דעת המערכת. מכתבים למערכת אין לפרש בשום פנים כנקיטת עמדה מצד המערכת - כלל זה חל כמובן ללא כל הסתייגות גם על מכתבו של פרופ. ליבוביץ, שאת תכנו מכחיש רה"מ במכתב הנ"ל. {0013-10} - בבוקר היתה לי שיחה יסודית עם הלל דן על מפעלי סו"ב ותכניותיו. הוא יוצא ביום ג' הבא לחו"ל להנפש (סובל ממחלת לב). הונו של סו"ב הוא בערך 150 מיליון ל"י - כולו כמובן שקוע במפעלים. נשר והמעפל ברמלה מעסיקים כאלף פועל. פוטרו בנשר במשך 21/2 שנה - 120 פועל, ועוד יש פועלים לא יעילים. מייצרים השנה 600.000 טון, מייצאים לארה''ב 150.000 טון. בארץ מוכרים טון ב28- או 31 ל"י (נוסף לזה בלו ש5 ל''י הטון). לאמריקא מוכרים ב18- דולר, מזה 5 דולר הובלה. על כל טון יצוא מקבלים 8 ל"י ראה הממשלה סובסידיה. המלט של נשר הוא הטוב בחו"ל. שמשון עובד רק במחצית כשרו. מייצר 10-7 אלפים טון לחודש. כושר ייצורו רבע מיליון טון. בפניציה עובדים 480 פועל. מייצרים זכוכית ישרה (לחלונות, שולחנות וכדומה) ובקבוקים ושאר כלים. מייצרים 15 מיליון בקבוקים בשביל פניצילין, רובו ליצוא לחו"ל. מזכוכית שטוחה מייצאים כ40%- של התוצרת. מייצרים בשנה 118 מיליון מטר מרובע. על כל דולר יצוא מקבלים 50 גרוש. קרוב למיליון מטרים נמכרים בארץ. צמיגים מייצאים השנה בשני מיליונים דולר. שני בתי החרושת לצמיגים מכסים כל הוצאות חומר הגלם שמובא מחו"ל. סו"ב מייצר 60%, ג'נרל 40%-. במפעלים החדשים של סו"ב שתוכננו כראוי העובדים עם עולים התפוקה היא כמו בחו"ל או יותר: בסולתם הייצור עולה באיכות ובכמותו על פינלנד. כשפועל נחון במסגרת יעילה הוא מגיע במשך שנה לתפוקה גבוהה. התפוקה בלוד וברמלה (עולים חדשים) היא כמו בארה"ב. בפניציה התפוקה ירודה. זה מפעל ישן. {0013-11} המפעלים בארץ רובם קטנים ובלתי חדישים ולא מתוכננים כראוי. הטכסטיל מצליח. לדברי דן אין דבר שלא נוכל לייצר באיכות משובחת ובכמות מספיקה - אס הסידור והתיכנון יהיו כראוי. דן חולק על פנחס ספיר. הוא מתקשה להגדיר טיב המחלוקת. כשדן נכנס לשלומין דרש הגבלת הצי. מחוץ לאשכול התנגדו כולם לכך. עכשיו כולם מתגאים בצי שלנו. הסכסוך עכשיו עם ספיר ואשכול הוא על הקמת בית חרושת למנועים. ניסו להתקשר עם פירמה גרמנית .M.J.M, זו נרתעה מפחד החרם הערבי. לפני ארבעה חדשים התקשרו עם פירמה בריטית ליילנד - לייצר מנועים שלהם בארץ. הוקמה "רשות דיזלים" שלחו את גם כמשגיח, אח"כ את קרוידן (חבר קבוץ כפר בלום) זה נתן דו"ח שלילי על התכנית. חשבו להקיםמפעל שייצר 3-4000 מנועים לשנה לרכב כבד (ג'יפים, מכוניות מסע, טרקטורים) ספיר מפחד שהמנועים לא יהיו טובים. הצריכה בארץ היא 2500-1500 מנועים לשנה. דן מאמין באפשרות יצוא. מפעל המנועים ידרוש 12-14 מיליון ל"י השקעה. סו"ב רצה להשקיע .50%, הפינים מוכנים להשתתף, וגם פרסים. מפעל הפלדה של סו"ב הולך ומוקם. ייצר 10.000 טון לשנה, החל מעפרה ופיריטים, ועד פלדה. החומרהגלמי יבוא בעיקרו ממנרה, מחו"ל יביאו פיריטים, יפיקו הגפרית והשאר יתיכו לפלדה. יספקו צרכי התעש, צנורותוברזל מקצועי (פסי רכבת ועוד). המפעל מוקם בעכו. יעלה כ50- מיליון ל"י (כולל כרית העפרה ועוד). כבר השקיעו 15 מיליון ל"י (לפי הערך הנוכחי של הכסף). ישקיעו עוד 6-7 מיליון דולר ועוד 7 מיליונים ל"י. שאלתי אח דן על המנועים. יש חשיבות בטחונית עצומה ליצירת מנועים בארץ. לדברי דן זה ידרוש 15 מיליון ל"י, לאחר שיוקם מפעל פלדה. ספיר טוען שהדבר תלוי באשכול. לאשכול יש טענות נגד התנהגותה של סו"ב.לתחומה {0013-12} עם ליילנד צריך סו"ב לשלם 20.000 לי"ש (100.000 ל"י) . יש לדן עוד קצת תקווה שאולי הגרמנים יעשו המפעל. ליילנד מקים מפעל כזה בהודו, באבסטרליה ועוד. יש בדעתי לשוחח על כך עם אשכול וספיר וביקשתי אח דן לבוא ביום ב' לירושלים (עד נסיעתו יהיה בת"א. הטלפון שלו 21565). מצב וולקן הוטב קצת. אבל המצב עוד לא כפי שהוא, צריך להיות. אמבטיה פה עולה יותר ביוקר מאשר בחו"ל. דן טבור שאין בכך כלום. העיקר שנייצר לעצמנו - ונגיע לפחות לאספקה עצמית של 80%. בכל הארצות המצרכים בארצות ייצורם מחירם יותר גדול מאשר בחו"ל. - באחת עשרה בא אצלי מאניאקללתאקה מזכיר המועצה המדינית בהודו (כראש המועצה של נהרו ) היה בארץ כעשרה ימים, ביקר במוסד ויצמן, בים המלח, ראה קבוצים אחדים ונתרשם מהרוח של צבורנו. הוא מאמין בכוח האנרגיה האטומית. בהודו יש להם שפע של אורניום וטוריום, והולכים לייצר מים כבדים על יד סכר גדול שיפיק חשמל בזול. במשך עשר שנים ישיגו אנרגיה אטומית בזול. עד שגת 1980 יצטרכו לארבעים מיליון קילווט. יש להם עכשיו כארבעה. הוא רוצה בשיתוף פעולה בין אנשי המדע שלנו ושלהם. גם להם יש בעית מדבר, והם מקימים עכשיו מכון למחקר המדבר. הסביר ששמו של נהרו אין מקורו שמר אלא סנקרומו. נהר בסנקרוט זהו - תעלה. ה ו' בסופ פירושו, "של". כלומר נהרו. הבטיח למסור על השיהה לנהרו. ישב אתי כשעה ורבע. לשונו האמתית, כלשון נהרו, היא אנגלית, אבל נתחנך גם בגוג'רטה. הוא מאמין שיצליח להנחיל לשון הינדי לכל עמי הודו. החצי מהעם מדבר עכשיו הודית. רבע מבין, השאר ילמד במשך הזמן, לפי שעת הלשון הכללית היא אנגלית, {0013-13} [נתונים סטטיסטיים, ראה מקור מודפס] - המשך הנתונים הכלכליים והסטסיססיים : בשנת 1949 נבנו 1.749 חדרים (749 אלפי מטר מרובע), 1950 - 48.005 (1033), 1951 - 32.279 (1.946), ;(1065) 35.871 - 1954 ,(1842) 31.667 - 1953 ,(1811) 66.667 - 1952 1955 - 64.824 (1.575), בכל שבע השנים - 361.062 חדרים, 9.121.000 מטר מרובע. באחד ביוני 1956 נמצאו בשכון ארעי: מעברות (כולד פחונים, ברונים ותחנות בריטיים) 42.521 נפש, באזורי פיתוח (מעברות במקומות .יבנו קבע לעולים) 8.076 נפשן בשכונים וצריפונים, שאינם רוצים לעבור לשיכון קבע 10.228, ס"ה 60.825 נפש. הכנסות ממטבע חוץ : בשנות 1949 - 1950 רק מהמגבית: 1949 - 54 מיליון דולר, 1950 - 46 מ.ד., 1951 48, 1952 - 46.2; 53 - 47.5; 54 - 37.6; מלווה ביסוס 55.6, 55 - 41.4; 6.3 מלווה ביסוס. ס"ה מגבית - 320.7 מ.ד., ס"ה מלווה ביסוס 61.9 מיליון דולר. פיצויים אישיים מגרמנית 1954 - 6.1; 55 - 18.8 , ס"ה 24.9 שלומים מגרמניה. 53 - 40.9ן 54 - 82.3; 55 - 78.7, ס"ה 201.9 מענק וסיוע סכני מארה"ב. 51 - 14ן 52 - 86.4ן 53 - 47.3ן 54 - 39, 55 - 50.9ן ס"ה מענק 237.6, מלווה עצמאות: 51 - 48.7, 52 - 47.2; 53 - 38.5ן 54 - 37.8; 55 - 40.5. ס"ח מלווה עצמאות 212.7. ס"ח כולל: מגבית 7 שנים 320.7; מלווה ביסוס 2 שנים 61.9; פיצויים אישיים מגרמניה 2 שנים 24.9; שלומין 3 שנים 201.9 ; מענק 5 שנים 237.6 מלווה עצמאות 5 שנים 212.7; ס"ה 1059.7 מיליון דולר. מהמגבית וממלווה {0013-14} העצמאות בלבד במשך חמש שנים 1951 - 1955, 443.4 מיליון דולר, לכל שנה בממוצע 88 מיליון - 680.000 דולר. מהמענק בממוצע לכל שנה (במשך 5 שנים) 47 מיליון - 520.000, משלומין בממוצע (שלוש שנ'ם) 67.3 מיליון. - בשש הגיעו משה, שמעון, נחמיה ומורה'לה. נתתם החוזה על 18 ונטורים. חיל האויר נשאל אם יכול לוותר עליהם וענה בשלילה, אולם שר הבטחון נתן פקודה חיובית. הדבר נעשה בידיעת רה"מ ופינו. הם הסכימו גם לדחות תשלום של 20 מיליון דולר לשנת אחת, אבל שמעון טוען שיחסר לו כסף. התקציב בדולרים הוא 116 מיליון דוור (מאפריל 1956 עד אפריל 1957). הוצאו כבר 45(מזה 15 לגיאות) . חייבים לצרפת עד 1 באפריל 20 מיליון, בתוך זה חובות 8 - חלקי חילוף (לא על חשבון גיאות), לאיטליה 5,5, לאנגליה 3,9, לארה"ב 4. ס"ה 33.4. העיסקה(כולל ווטורים ורק 36 מיסטרים) הוא 60 מיליון (נוסף על 15 שכבר שילמנו). ידרשו לנו 17 מיליון לאספקה, תעש וחמד. באופן שדרושים לנו 155,4. ירדו 20 מיליון של קרדיט לשנה בצרפת, דרושים עד סוף מרס 1957 - 135.4, הוקצבו רק 116, יחסרו איפוא כעשרים מיליון. לפי דברי שמעון מתיחסים הצרפתים בחומרה להחלטת נאצר, יותר משזה משתקף בעתונות. הם רואים מפלה בסואץ כמפלה באלג'יר. ביום 1 לח"ז מסר אבל תומא, מנכ"ל משרד הבטחון לשמעון כי 1) האנגלים והצרפתים החליטו עקרונית על פעולה צבאית משותפת לכבוש התעלה. 2) מועד הפעולה המשוער הוא כעבור שלושה שבועות. 3) האנגלים הציגו תנאי שישראל לא תשותף בפעולה, ובשלב זה אפילו לא בידיעה (לא ללכד כל הערבים סביב נאצר). {0013-15} בשיחה עם המנכ"ל "נתעוררה" השאלה על שותסוהנו בתכנון ובעבה, ואס יהיה צורך - ביותר מזה. המנ"כל שאל אס נהית מוכנים לשלוח איש צבא לצרפת בקשר עם הענין הזה. [[ ק ט ע ח ס ו י ]] - אילת מטלגרף (ביום 1 לח"ז) כי רנדולף סיפר לו בבסוד שבידי ממבריטניה חכנית לכיבוש התעלה במקרה שנאצר יפריע למעבר חפשי של אניות. עובדה תכנית לפינוי 30 אלף הנתינים הבריטים במצרים. השאלה העומדת בפני אידן כיצד לשתף ארה"ב, ולא לעשות רק על דעת צרפת ואנגליה. סלוין לויד מתנגד לאידן ודורש פעולה צבאית גם בלי ארה"ב. - בשמונה וחצי בערב ירדתי עם מ.ד., שמעון ונחמיה לנמל קישון. בעשר הגיעה האניה השלישית. היא אחרה בשני ימים - כי נסע לאיטה. מטענה היה כבד. {0013-16} למעלה מאלף טון פגוזים. הפריקה תדרוש אולי שלושה ימים. על יד הנמל כבר חיכו 27 מכוניות משא גדולות מאוד - הפעם אזרחיות, של שלוש חברות. האניה הגיעה רק בעשר. עסוקות בהעברה זו שלוש אניות, וכשכולן תחזורנה לאלג'יר יצאו משם לטולון ויטענו שוב "בחורה" - כל אחת שלוש פעמים. ב11- לח"ז יצאו שוב מטולון, והמחזור השני יגיע הנה ביום 18. האניה הראשונה תביא סופר-שרמנים - כל אניה בערך 14-13 טנקים, באופן שרק בשלוש אניות יגיעו אלינו ארבעים ה"סופרים". המחזור השלישי יביא שוב AMX. ביום 18 צריכים להגיע גם 18 המיסטרים הראשונים. 3 הווטורים עתידים להגיע באוקטובר-נובמבר.