יומנים > יומן - מלא 15/12/1939

1
of
Places:
Giv'at Brenner
Tel Aviv – Yafo
Giv'at HaShlosha
Yesodot
Ramat HaKovesh
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
15.12.1939
220474
{P001} {0171-38} תל-אביב, 15.12.39 באה אצלי משלחת של קבוצת הים - פועלי נמל תל-אביב - שהיו חברים בקיבוץ המאוחד. ם היו בתוך הפלוגה המקובצת שהקיבוץ שלח עם הקמת הנמל בתל- אביב לעבודה בים. החברים היו עובדים 6 ימים ובשבת היה כל אחד חוזר לנקודתו. קבוצת חברים שנתקשרה לעבודה בנמל מצאה שעבודה זו דורשת פלוגה מיוחדת קבועה הקשורה למקום, והם החליטו לצאת מהפלוגות שלהם - גבעת ברנר, גבעת השלושה, רמת הכובש וכו' - , אולם מזכירות הקבוץ הודיע להם שבצאתם מהפלוגות הם יוצאים על ידי כך מהקיבוץ המאוחד. הם לא רצו לצאת מהקיבוץ, אולם הקיבוץ לא קבל זאת, אם כי לאחר זמן קבל את השקפתם היסודית ועביר את פלוגת הבחרות לנמל כפלוגה מקומית, ודרש מהם להצטרף לפלוגת הבחרות. משום נימוקים שונים לא יכלו להצטרף לבחרות, והם על ידי כך הוצאו מהקיבוץ. הקיבוץ דורש להחזיר לו את 40 מקומות העבודה, זאת אומרת להוציא אותם מהנמל. הדבר הובא לפני ועדת הביקורת, וועדת הביקורת מצאה שבהתאם לחוקת התור עליהם לעזוב את הנמל. הם מוצאים שהדבר מתנגד ליסודות הצדק החברי ודורשים את התערבותי. הבטחתי להם לעיין בדבר. משיחה שהיתה לי באותו ערב עם גורפינקל, נתברר לי שהעובדות היסויות הן נכונות, ואמנם ועדת הביקורת החליטה להוציא אותם מהנמל לפי חוקת התור. יש לי ההרגשה, שאם תהיה החלטת ועדת הבקורת מתאימה לכתוב - הרי זה מערער את היסוד המוסרי שעליו הושתתה תנועתנו - זכות העובד. ----------------- לפנות ערב בא אלי נטע וספר לי על הנעשה בקרב המושבות. לא כל האכרים מקבלים את הכוון ההורס של התאחדות האכרים, הנקבע בעיקר על ידי אויאב. יש לארגן לדעתו בין האכרים קבוצות שישמרו על עבודה עברית ועל מרות לאמית. צימרמן וזוכנוביצקי מוכנים לטפל בדבר. {P002} {0171-39} אם כי הבעתי ספק בכושר פעולתם של שני יהודם טובים אלה, הסכמתי לעצם הפפעולה והמרצתי את נטע להמשיכה. ----------------- בערב נתכנסה מועצת המפלגה.