1
of
Places:
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
18.02.1964
236684
{0199-39} {0199-39} 18.2.64, יום ג' התחלתי אתמול לעבור עוד פעם על ספרו של קופמן "גולה ונכר". לאחר שהוא מנסה לסתור כל הגורמים הכלכליים, הלאומיים, ההיסטוריים, הביולוגיים (תורת אה"ע) (חפץ הקיום הלאומי) הוא בא למסקנה שרק הדת היא המיחד והמאחד והמקיים עם ישראל,אבל הוא סותר גם הרעיון שדת ישראל אף היא אינה לאומית או גזעית משום בחינה (עמוד 214 כרך א'), "האמונה היהודית לא היתה {0199-40} {0199-40} לפי מהותה דת לאומית או גזעית בשום בחינה (כל ההדגשות במקור). המומנט הלאומי שבה אינו אלא היסטורי בלבד. - היהדות בכללה , ביחוד היהודית המאוחרת איננה חושבת את עצמה לדת שנועדה לעם אחד ושצירכה להישאר נחלת עם אחד. האוניברסליסם של היהדות בכללה איננו אריסטוקרטי לאומי, אלא אנושי כללי . היהדות חושבת עצמה לדת ראויה לכל אדם באשר הוא אדם. הנביאים נבאו לבוא הזמן, שכל הגויים יעזבו את אליליהם, את "השקר" שנחלו מאבותיהם, ויבואו להשתחוות לאלהי ישראל. היהדות המאוחרת פתחה שעריה לכל באי עולם וכו' (שם עמוד 214) - כמו כן אין לחשוב היהדות לדת לאומית לפי מהותה בגלל הסמלים הלאומיים שהיא אחוזה בהם. - דת ישראל היא דת אוניברסליסטית בהחלט (עמוד 215).