יומנים > יומן - מלא 24/10/1944

1
of
Places:
H̠erut
Jerusalem
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
23.10.1944
225717
{0152-115} ירושלים, .24.10.44 הזמנתי את ה' אבולעאפיה לשיחה פרטית ולא רשמית על המצב בקרב נציגות הספרדית ועל תביעותיהם וסיכויי השתתפותם בפעולה הציונית והישובית. אבולעאפיה מסר לי שנלחמים שני כוונים, הכוון הקיצוני, כפי שהוא קרא לו, רוצה בשיתוף פעולה מתמיד עם שאר הארגונים שהחרימו את הבחירות, אם כי הפרוגרמה שלהם אינה ברורה. הם דורשים החרמת הבחירות למשרד הרבנות, אשר תביא לידי תוהו ובוהו בחיי הכנסת. הם גם דורשים פניה לממשלה שהיא תתערב בסידורי הכנסת ואינוס הועד הלאומי לצרף את באי-כח המחרימים. לעומת זה יש זרם מתון המבקש מוצא של כבוד. אלמליח הוא בין הקיצוניים ביותר. "הד המזרח" איננו אורגן של הנציגות או של העדה הספרדית. בכותרת שלו רשום "עתון ליהדות הספרדית" ולא "של היהדות הספרדית". בחנוכה תתכנס ועידה של באי-כח הספרדים בכל הקהלות בארץ. ישותפו גם נכבדים, באופן שהיקף הכינוס יהיה כ-250 איש. שם יוחלט על דרכם לעתיד. לפי דעתו רצוי שלהנהלת הועד הלאומי יכנסו שני נציגים ספרדים, ואם יוסכם שתקבע ועדה לבחון את שיטת הבחירות ויובטח שבעוד שנה לערך יתקיימו בחירות חדשות, הוא סבור שהספרדים יקבלו זאת ויאוחה הקרע בין העדה הספרדית ובין הועד הלאומי. שני הנציגים צריכים להיות - אחד אלמליח והשני מהאגף המתון, אולם לא הוא, אבולעאפיה. עכשיו לא רצוי שיבחרו בבאי-כח הספרדים, מפני שמבלי הסכם על שני הדברים האחרים - ועדה לבדיקת הבחירות ובחירות חדשות - יאמרו המתנגדים של הספרדים שכל הריב שלהם היה להשגת כסא בועד הלאומי. אבל אם גם שני הדברים האחרים יתקבלו זה יביא לידי שלום. לשאלתי אם הוא חושב שרצוי לבוא לידי הסכם בשלשת הענינים האלה לפני הכינוס שלהם הביע דעתו בחיוב. שאלתיו אם בינתים יש מקום לשיתוף הספרדים בפעולה הציונית לפי התכנית שהצעתי להם. אבולעאפיה ענה בחיוב והוסיף, שאם אזמין עכשיו את הנציגות של העדה הספרדית הדבר הזה יעשה רושם טוב, יהיה בו בטוי של הכרה בהם והם יבואו. שאלתיו אם הם שוב לא יציגו לי תנאי שאדון אתם בעניני הועד הלאומי. הוא ענה שלא יציגו תנאי כזה, ולהיפך - ברצון ידונו אתי על שיתוף בפעולה הציונית. הוא גם אמר לי שיש סכוי שהספרדים יחליטו להשתתף בבחירות לקהלת ירושלים וכי הערב יש אצלם ישיבה שבה יוחלט הדבר. הוסכם בינינו שהשיחה היא בהחלט פרטית ולא ניתנת לשום שימוש, כאילו לא היתה כלל.