1
of
Places:
Haifa
H̠ever
Shamir
Nah̠shon
Acre
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
24.11.1937
223649
{P001} {0138-119} חיפה, כ' כסלו תרצ"ח, 24.11.37 הגעתי הנה בצהרים. בבוקר זה אני מתחיל השתתפותי בהכנות לועידות -של המפלגה ושל ההסת'. פגישה עם ברל ודוד. ברל סבור שבמצב הנוכחי אין אבא יכל להשאר. הוא מסרב להפגש ע ועד הסניף, לשבת יחד עם אבצוג. מפיץ בצבור האשמות על סולל בונה - אם כי למועצה יש שלושה ב"כ של המועצה בסו"ב (זרמי, גולדברג, רפטור). דוד הכהן ביקש להעמיד עניני סולל בונה במועצה - ואבא לא קיים הבקשה. משסה נגד פרומה טיבר (פוסל עבו "זוגות"). פרומה הזמין רחל כצנלסון להרצות על עבודת אשה - כתב אבא בנזיפה לת"א כיצד שולחים רחל בלי רשותו. - המסקנה? - אין א.ח. יכל להשאר בחיפה גם לטובתו וג לטובת ההסת' מוטב שיעבור לת"א - ימצא באטמוספירה אחרת. שאלתי לדעתו של דוד - אבא רוצה מאוד לזקוף לזכותו כל הטוב שבחיפה, ולהתנער מכל כשלון וחסרון, גם כשהוא אחראי לו. - והמסקנה? בחיפה יהיו הדברים מסודרים גם אם איש אחר יהיה במקומו של אבא - ובכן? ברור, שאבא הוא בר-יכולת. - ובכן? קשה היה להציל מפיו תשובה ברורה. קנדידט אחר? - פינשטין, ציזלינג. א. הורווביץ סבור שאבא יעמיד עצמו מחוץ לצבוריות - המפלגה לא קיימת כשאין היא אתו. כשהעליב חבר וזה תבע אותו למשפט המפלגה - סירב אבא לבוא. - הזמנתי את שמחה גולדברג. לדעתו הענינים היו יכלים להיות בסדר גמור - אלמלא נכנסה שטות ללבו של אבא. הוא חושב שחותרים נגדו. היתה מועצת מפלגה בחיפה - ודבר אבא לא נתקבלו. הוא תבע ביטול עבודת הזוגות - והתנגדו לכך. לעומת זאת דרש אבצוג שעובד הסתדרותי לאחר 5-3 שנים עליו לשוב לעבודה גופנית. אבא קיבל זאת כקובלנא נגדו. אולם אס אבא ילך ישאר חלל ריק. פועלים רבים יתמרמרו. אין גם אבא רוצה ללכ אבל במקום אין איש שיכל לסדר הדברים. הוא איש קשה - אינו סובל התנגדות, אם כי הוא בעצמו קל להעליב חברים. {0138-120} אפילו הפולמוס בענין החלוקה הוא מקבל כאילו מכוון נגדו. אילו היה מועמד מתאים היה מוטב שאבא ילך - כי הדוגמא שהוא מראה אינו טובה. אבל אין ומוטב שאבא ישאר. אח"כ היתה לי שיחה ארוכה עם אבא. עשה הרבה בשביל הקבוצים בחיפה. מספר חבריהם מג ל1800-. בנמל בלבד רכז כ500- חבר. קבוצים (פלוגת הים 200, קבוצת הים - 50, עמל - השה"צ - 6-70, ניר-חיים - גורדומה - 70-60, שמיר - השה"צ - 6-70, שבט הים (מתלמידי צ'יטה ווקופ) 30 ועוד. היחסים נתקלקלו עם הופעת שאלת החלוקה. אמנם לא מצביעים בגלוי על סיבה זו - אבל המלחמה במחייבים באה לידי ביטוי בצורות שונות. אבל לא נלחמים בדעות אלא נגד אישים. יש התיעציות חשאיות, לא רק בחיפה. כועסים עליו גם בגלל מלחמתו נגד עבודת זוגות. יש בהסת' בלבד 97 זוגות עובדים. במצב בקרב הפועלות מחו"ע (כ200-) חמור. בגלל מלחמתו זו תקפו אותו כקרייריסט. בחיפה יש כ2000- חברי מפלגה - הרכבם כהרכב ההס', אבל חברי הקבוץ מטביעים חותמם. מתוך 51 חברי המועצה המפלגתית 16 הם מהקבוץ והם פועלים כגוש. מהחרושת ומהאגודות המקצועיות לא נבחר איש למועצה. אין "קבוצה" מלוכדת בחיפה. בכלל מעטים הכוחות החשובים. לא בגלל רצונו להקיף עצמ באפסים - אלא בגלל חוסר כוחות אין אישים חשובים במ.פ.ח. דרש אידלסון ברגינסקי למזכירות - והם לא נענו. יש צורך להביא הענינים למזכירות המפלגה - אבל היא לא קיימת. במועצת הסניף רודה לוי דובקין - הוא איש נאמן אבל משונה וחסר שכל ישר. - לאח"כ היתה לי שיחה עם אבצוג. הוא סבור שלאבא אין תקנה. המניע היחיד אצלו - קריירה. הכרחי שילך מהמועצה - זה היה בעיני משפט קשה. אבצוג נאמן ומסור ואין לו פניה אישית - אבל כוח שפוטו אינו בטוח תמיד. - קבענו פגישה של מזכירות המפלגה והוה"פ של המועצה לבירור סופי. לפני הפגישה בקרתי בקבוצת הים של הנוער העובד. 13 דונם ע"י קרית מוצקין, 3 צריפים, חדר אוכל {0138-121} יפה. יש להם כ45- חברים. רובם בני 18-17. עובדים בנמל - אבל גילם רך מדי לעבודה זו. 7-8 עובדים בים - ברחף וסנפיר. רוצים ספינה. הבטחתי להם 500 לש"י אם ישיגו עוד 1000-500 לא"י ממקורות אחרים (נחשון, מחלקה גרמנית). אומרים שלקה"ק יש 1000 דונם מצפון עכו ודורשים 200 דונם. אברר זאת בקה"ק. - בתשע הבירור במועצת הסניף והוה"פ של המועצה. חזרו על הטענות שכבר שמעתי בערב. הקריאו מכתב התפטרות של אבא. מלבד אבצוג דרשו כולם'השארותו - אבל ביקרו קשה התנהגותו. ישבנו עד אחת בלילה. אמרתי להם לבסוף: אם כי קשה וצר לי להגיד זאת - עלי לומר להם שכמה דברים ששמעתי ושנאמרו גם לפני ברור זה אינם הולמים הרמה התרבותית והמוסרית של תנועתנו בחיפה. דרשתי מכתב ההתפטרות של אבא - על מנת שלא ידונו עליו יותר בחיפה. דרשתי גם "מורטוריום" בשני הוויכוחים: עבודת זוגות ופסול עובדי ההס' מפני שאינם חוזרים לעבודה גופנית. דרשתי הפסקת הוויכוח האישי והעברתו לת"א. ימשיכו בירורים רק במצב התנועה והדרכים לחיזוקה.