1
of
Places:
Havana
Haifa
Nah̠am
Tel Katsir
H̠azon
H̠erut
France
Frankfurt
People:
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
25.12.1959
222109
{P001} {0060-194} 25.12.59, יום ו' בבוקר הביא לי חיים ל. חומר על יחסי הכוחות בינינו ובין צבאות ערב. נתברר כי הנפגע שלנו בתל קציר - נהרג. הוא דרוזי. היו שם שני דרוזים - ממשמר הגבול. {0060-195} שרף בא אצלי לדבר על המורל הירוד בענין המסים. במשך חמש השנים ייעלו את הגביה - אבל גם המעילות נתיעלו. כמה מפקידי האוצר עבהרו לעבוד אצל קבלנים ויבואנים והם מלמדים אותם "הקונצים" להעלים. כולם גונבים מס: אקדמאים, פועלים, רופאים, סוחרים. התרופה היחידה - היא הורדת המס ואמצעים להעלות המורל הצבורי. שרף רוצה שאכנס לפעולה זו. היכן אקח הזמן הדרוש לכך? הוא מציע כנציג שרות המדינה את בן מנחם. לדעתי יוכל חצי שנה לשמש בשני הדברים. הוא מציע למסור הדואר לשיטרית. באחת עשרה באו אצלי דר. בירם ומנהל ביה"ס הריאלי בחיפה שפירא, בשיחה השתתף גם זיאמה. שפירא החליט להתפטר כי המורים לא משתפים פעולה אתו. ביקשתי ממנו שלא יעשה זאת עד שאעשה נסיון עם הארגון להפסיק את החרמות. בירם חרד למצב. המורים התיכונים רוצים עצמאות ארגונית בתוך הסתדרות המורים. - מה פירוש הדבר? - הם יקבעו הרכב הארגון, שלא יכניסו להם מורים לשם מיוריזציה. - מה תהיה הזיקה להסת' המרוים? - התיעצות משותפת. שפירא הסביר שבעצמאות ארגונית הם מתכוונים לשלושה דברים: 1) הם מונים לדבריהם עכשיו 1200 חברים, והם יקבעו מי יהי החבר אצלם. 2) הם 80% של המורים "העיונים" - לא רוצים שתוף עם המקצועיים. 3) בעינינים מקצועיים דורשים עצמאות, ויטו רק לוועדה המרכזת של ההסתדרות. שפירא מיעץ להקים ועדה לבירור השאלה הארגונית: 2 מהארגון, 2 מהסת' המרוים, חמשי שופט. שאלתי מה בדבר החרמת משרד החינוך, המנהלים ומתן הציונים? - בגלל זה שפירא מתפטר. {0060-196} אמרתי להם כי מפני חומר הדבר לחינוך התיכוני, שאנו רואים צורך להרחיבו, אני מנסה לגלות מה הצדק בתביעת המורים התיכונים ואני רוצה לספק דרישותיהם אם הן צודקות, בטרם נתחיל במלחמה. התפטרות שפירא לפי דברי בירם פירושו סגירת ביה"ס. אבל זה נוגע לא רק לבה"ס הריאלי, אם המורים ימשיכו בתעלולי החרם נהיה מוכרחים לנהל מלחמה עד הסוף - לסגור בתי הספר עד שיקבלו עליהם הדין, ולא לשלם שכרם בימי בטלה, אבל זה הרס החינוך, ובטרם נעשה זאת עלינו לנסות באורך רוח לסדר הדבר מתוך הסכם. איני יודע אם הצעת שפירא טוב. עלי לשמוע גם דעת ההסת' וגם דעת הסת' המרוים. תכנית פעולתי היא זו: אזמין לי את לוין, מזכיר הסת' המורים להסביר לו הצורך לפתור - אם אפשר - הסכסוך בדרכי שלום ועל פי הצדק. ואומר שבדעתי להיפגש עם הארגון - ושלא יסדרו שביתת מורים כמחאה על פגישה זו. אשמע דרישותיהם. הבעיה הארגונית אין לפתור אלא מתוך הבנה הדדית עם הסת' העובידים, הסת' המורים והארגון. אולם אין לסבול בשום אופן את ההחרמות, ואומר לאנשי הארגון כי לא אכנס לבירור אלא אם יבטלו לחלוטין ההחרמות ויקבלו דין משרד החינוך, אם לא - מלחמה עד חרמה. אבל לשם כך יש להסביר המצב למפלגות הקואליציה, גם לאופוזיציה האחראית, לעתונות (הארץ, הבוקר, דבר, מעריב, ידיעות אחרונות), יש לבוא בדברים עם הרשויות המקומיות בעלות בתי הספר, אולי גם עם אנשי האוניברסיטה שהארגון כאילו נשען על ידם. לע"ע אל יתפטר שפירא. שפירא הודיע שלא יתפטר לפני 5 ביאנואר. {0060-197} זיאמה שאל מה יענה לסדר היום של חירות שיעלה לדיון ביום ג' בכנסת - אמרתי לו שיגיד כי הדיון בכנסת רק עלול להזיק, כי הממשלה מטפלת עכשיו עם כל המעונינים, וכשהדבר יתברר - ימסר דו"ח לכנסת או לועדת החינוך. שאל אם יוכל להגיד כי רה"מ מטפל בדבר, - אמרתי שאיני מתנגד לכך. הזמנתי לארבע את לוין, מזכיר הסת' המורים. סיפרתי לו על שיחה עם בירם היום ותכנית פעולתי. אמר לי כי מבחינת האינטרס של הסתדרות המרוים אין להם צורך שמורי התיכונים יהיהו מצורפים אליהם. אבל יש מורים שאינם רוצים להתפרד. הארגון הולך בדרך המקובל "ביבשת" - בגרמניה, צרפת ועוד: כי המשכורת והתנאים הם לפי דרגת ביה"ס, ולא לפי רמת ההשכלה. בארצות אנגלו סכסיות התנאים נקבעים לפי דרגת ההשכלה. בכלל נדרש כל מורה, גם בב"ס יסודי, שיהיה בעל השכלה גבוהה. הסמינר אצלנו נמוך. לומדים רק שנתיים. בארצות אנגלו סכסיות - שלוש שנים. המורים שלנו לומדים מתודה, פסיכולוגיה, אבל אין להם ידיעות ביהדות. מצב החינוך מפני כך ירוד. לרוב המורים אין חזון ואידיאל. הם בעלי מלאכה. לא כן המורים הדתיים, אבל מהם יש סכנה, הם נוטים לפרנקפורט, ויש סכנה שיקומו שני עמים. הוא מתחילה התנגד לביטול הזרמים, אבל הכיר בטעותו. הזרמים התרוקנו מתכנם. יש להעלות רמת ההשכלה של המורים, ביחוד בשטח ידיעת היהדות. שאלתיו אם נכון הדבר שהם מפריעים לפיטור מורים פסיחופטים, כפי ששמעתי ממשרד החינוך, הכחיש הדבר - מורים שעובדים פחות מחמש שנים - אפשר לפטר בכלל. {0060-198} אין מורים פסיכופטים, אבל יש בלתי מוכשרים, אולם אם הוא עובד יותר מחמש שנים אין לזרוק אותו סתם - אלא יש לדאוג לקיומו, וזוהי דרישת המורים. שאלתיו אם הם דורשים תוספות עוד בשנה זו. אמר רק לבלתי מוסכמכים ששכרם ירוד מאוד. - בכמה תעלה התוספת? בערך 300.000 ל"י השנה. הסכים לפגישתי עם הארגון אם ביקש שיוכל פרסם על פגישתנו, מכיוון שפגישתי עם הארגון ודאי תתפרסם. אמרתי לו - מצדי אין צורך בפרסום הפגישה עם הארגון, אבל יש הניח שהדבר יפורסם, ולכן אין מצד מניעה לפרסום פגישתנו זו. אמרתי לו שלפי דעתי אין לעשות חוק שיאסור שביתות מורים ועובדי המדינה, אבל לא יתכן שיסודו שביתות כאלה, ואני רוצה להביא לידי סידור גם עם המורים וגם עם עובדי המדינה שלא יתכנו שביתות או "היעדרות", אבל למנוע גם "סחבת" אם יהיו תביעות או קובלנות מצד העובדים, ולבוא לידי הסכם על הסידורים יעילים במו"מ ובהכרעה על חילוקי דעות, לוין לא התנגד לכך. הדלקתי נר ראשון - בגמרי השיחה, שנמשכה שעה וחצי, אם כי פולה כבר הדליקה נר לפני.