1
of
Places:
Moledet
H̠ever
Minsk
Mash'en
Moscow
Aseret
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
02.09.1923
218065
{P001} {0001-28} כ"א אלול 2 ספטמבר בבקר בא רוטנברג. עוד לא ידוע אם "מערכ"ינו נתקבלו או לא. הנהלת "הצי המתנדב" הבטיחה לשלוח אותם ברכבת המהירה שיצאה לפני יומים באודיסה. בלי החפצים האלה אי אפשר לגשת להתחלת עבודתנו. והיום הזה עבר בלא כלום. הערב הקדשתי לעיון בספרות. קראתי מאמרים אחדים ב"חיי הלאומים" ח"א ש"ז. יוצאת ע"י HKH. מכילה רשימות ע"ד הריספו- בליקה הטטרית, הבשקירית. החבל הצ'וושי האבטונומי, החבל המרי (שבט המתגורר במחוזי ויטקה וקז'ן ובונה 300.000 נפש),הקלמיקי, החבל האבטונומי של גרמני הוולגה. הקומונה הקרלית (שבט פיני), חבל הקומי-זירי (בצפון רוסיה), תבל הווטיקים, הריפובליקה הקירגיזית, הטורקסטנית, ההרית, הדגסטנית, חבל הקברדינובלקרים, חבל צרקסי-קרציב, חבל צרקסי אדיגי, הריפובליקה הקרימית, חבל הבוריטים, הריפובליקה היקוטית, תבל האורטים (במחוזי גורנו-אלטיסק ובייק בפלך אלטי), הריפובליקה האוקריינית, הביילורוסית, הארמנית, הגרוזית, האזרביג'נית, החודזמית (באסיה המרכזית, הבוכרית ועוד. היהודים רפס ולויטן אף הם כותבים - כמובן לא על הריפובליקה היהודית, אלא על: היהודים והריבולוציה האוקטיברית, והתושיה התרבותית של המוני היהודים ב-[כתב יד ברוסית]. רפס כמובן, שופך לעגו על פוע"צ הרוצים להשלים את מרכס ביצירת מולדת "עצמית" - ותהא זו גם סוציאליסטית - בפלשתינא זהו {0001-29} של הבורגניות היהודית לאימפריליות בין הלאומית". הוא מספר בגאוה "שהאגף השמאלי של הסוציאליות היהודית נער חצנו מכל תעיותיו הלאומיות הקודמות ובלי כל פרוגרמה מיוחדת, בלי כל פרינציפים סדוריים מיוחדים, עברה למחנה [כתב יד ברוסית]". אולם המלחמה בין הקומוניות ובין כחות הריסטברציה הבורגנית בסביבה היהודית עוד לא פסקה. "הקלריקל, הציוני, המנשביק, הבונדיסט - כל אלה הם גלויים מדיניים שונים של רבד סוציאלי אחד". "אברמוביץ - המנשביק - הוא מנהיג הבורגניות היהודית, שנשתחררה על ידי הריבוליציה מהלחץ הלאומי והשואפת לרסטברציה בורגונית". "הסוציאליות" היהודית חוגגת עכשיו חצי היובל להוצר הבונד. אולם האחרון מת כבר". יש כאן מאמר מענין של לויטן על ההישגים הקולטוריים של המוני היהודים ברוסיה [כתב יד ברוסית]. את הפעולה הקולטורית הסובייטית בקרב היהודים הוא מונה מאמצע 1920, שאז נשתחרר "תחום המושב" מהגורדיות הלבנות. זמן רב לא היו לאורגני הסובייטים המרכזיים והמקומיים נקודת משען בקרב היהודים, כי הפרוליטריון היהודי היה נמצא תחת השפעת מנהיגיו הבורגנים-הזעירים חדורי הרוח הלאומי. משום כך פגשה הפעולה החנוכית של מוסדות הסובייטים במשך זמן רב התנגדות בקרב כל חוגי הישוב היהודי. רק לאט לאט חל שנוי. גורם שלילי שני היה חוסר כל ירושה קולטורית מהמשטר הבורגני, כי בימי הצר נרדפה השפה היודית לא רק על ידי הצר כי אם גם על ידי הבורגואזיה היהודית. ולא היו בימי {0001-30} הריבולוציה הבורגנית לא ספרי למוד, ולא מורים. לפי הדו"ח של ועידת עובדי התרבות היהודית באוקריינה (6-1 יוני 1922) התקיימו . אז 250 בתי ילדים, orarob 78 , 76 גני ילדים, 326 ב"ס עמלנים, בס"ה 759 מוסדות חנוך והשכלה עם יודית בתור שפת הלמוד. בפלך הומל היו 25 בתי ילדים עם 757 ילדים, 17 גני ילדים עם 562 ילד, 37 ב"ס עמלנים (ביניהם 8 של שבע שנות למוד) עם 6.430 תלמיד. ב1- נובמבר (1922) היו בפלך ויטבסק : גני ילדים 10, בתי ילדים 10, ב"ס 25, מספר התלמידים 3.708. במחוזי מינסק בוריסוב וסלוצק יש 32 ב"ס עם 4.395 תלמיד, 17 בתי ילדים עם 963 חניכים, 9 גני ילדים עם 442 ילד. בפלך סמולנסק יש 14 ב"ס עם 1.765 תלמיד, 6 בתי ילדים עם 305 ילד, 5 גנים עם 275 ילד. הוא חושב על פי אומדנא שבכל רוסיה הסובייטית יש 1.100 מוסדות אולפנא של ילדים עם מספר של 100.000 ילד. כותב המאמר מציין עובדה זו של חוסר יחס בין בתי חנוך הילדים ובין ב"ס עמלנים, שמספרם קטן מאוד. סבת רבוי מוסדות הילדים היא ברבוי היתומים היהודים. סבת חוסר ב"ס היא בחוסר מורים. ועוד המון ילדים עברים נמצאים מחוץ לכל ב"ס או לומדים ב"חדרים". עכשיו מכינים חבר פדגוגים בטכניקומים פדגוגים (עם יודית בתור שפת הלמוד) בהומל, ויטבסקי, מינסק, חרקוב, קבוב, זיטומור, עם מסכר תלמידים 600. יש גם מחלקה יהודית ב-OHO שבאודיסא, 35 תלמיד, סקציות יהודיות בפקולטט הפדגוגי במוסקבה, ב-[כתב יד ברוסית] ובאקדמיה של החנוך הסוציאלי במוסקבה. {0001-31} במוסדות החנוך לילדים מתנהלת תעמולה אנטי דתית חזקה. החגים הדתיים והלאומיים נסוגים ובמקומם באים החגים הפרוליטריים. יש גם קולוניה של ילדים עברים במלחובקה אצל מוסקבה ועירת הילדים באודיסה. הנפ השפיע לרעה על ב"ס היודים. הנשענים כמעט אך ורק על ילדי הפועלים והעניים. רק הודות לתמיכת ואגודות מקצועיות אחדות אפשר היה לשמור על רשת ב"ס לילדים, אולם בפלכים אחרים נתמעט מספר בתה"פ והמתלמדים (בפלך ויטבסק נתמעטו ב40%-), תחת זאת נתרבו במקומות אחרים לרגל סגירת החדרים. לפני תקופת הנפ נוצרה רשת שלמה של מוסדות השכלה לפועלים. בראשון ליוני 1922 נתקיימו באוקרינה (ממקומות אחרים אין מספרים) 132 ספריות, 53 קלובים, 34 ב"ס ערביים ו101- אגודות ספרותיות. הספריות סובלות מחוסרי ספרים יודיים. הנפ הרע את מצב המוסדות האלה. הכותב מציין הצלחה במקצוע [כתב יד ברוסית]. באוניורסיטה של המעוטים הלאומיים במערב יש מחלקה יהודית עם יותר ממאה סטודנטים, 3 ב"ס מפלגתיים מהטפוס הפלכי בויטבסק, הומל ומינסק ושורה שלמה של ב"ס מפל' ערביים. יש מחסור בלקטורים. מורגש מאוד חוסר "פרטשקול" באוקרינה. העתונות הקומ. בזמן האחרון נתמעטה. במקום 6 יומנים ועשרת שבועונים נשארו רק 3 יומנים (עמעס במוסקבה, קומפאהן בקיוב, וקר במינסק) ושני שבועונים בויטבסק והומל. עתונים אלה עדין אינם עומדים על רגליהם במובן החמרי. {0001-32} רע מצב ההשכלה המקצועית [כתב יד ברוסית] . בכל רוסיה יש אולי 50 ב"ס מקצועיים , ורבם במקצועם נחשלים , כגון תפירה . מצבם הטכני נמוך מאד [כתב יד ברוסית ] מחוסר אמצעים בפנים הארץ תלוי החנוך המקצועי של עשרות אלפי הילדים היתומים , קרבנות הפוגרומים , מאמצעים שבחוץ. יש ב"ס פוליגרפי במוסקבה , ב"ס למסגרים בסמרה ,ב"ס חקלאי בחוה במינסק .