1
of
Places:
Emunim
Afik
H̠ever
Challes
United States
Dan
H̠elets
Jerusalem
London
Haifa
Sataf
Maggal
Mishmarot
Sulam
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
03.04.1947
219892
{P001} {0037-10} ת"א - 4.47. 3 ישראל - יש להגדיל המסד העממי בערים ובמושבות. יש צורך בשליטה ציונית על הצבור. יש צורך בצנור שיעביר דבר הציוניות לכל איש ואשה. אפשר להגיע כמעט לכל איש - ארגון אנשים לפי מגוריהם, ולהמציא תוכן לארגון זה. בשעת פורענות מצד ערבים - מציאות צנורות כאלה אולי תכריע. אין הבדל בין העיר והמושבה - המושבה היא עירה קטנה. במשמר העם - כשהחל {0037-11} הדבר להתנוון - היו מרצים לפניהם - ואורו עיניהם. אם יוקם הדבר - יש לכלכל אותו באופן מתמיד; לא יתכן מרי בלי כלים אלה. הארגון "מסוכן" - הוא מחריף תחושת הניגוד שבין מצבנו ובין צרכינו. מעלה תחושה חריפה של כוח, לפעמים אי אילוזורית, ממילא, ולא רק מתוך השפעה מכוונת. פקוד מ של אלפים - מוליד הרגשה של כוח, זה גם מוליד תביעה עצומה ממה שקוראים "מרות לאומית". יש עלבון מהופעות "המרות". עצם ההתחברות על יד נשק מולידה רצון שכוח זה יבוא לידי שמוש. האפיקים לחוש וליצר זה הס אמונים, אין זה מספיק. אין להמציא לכות זה "פרנסה" מלאכותית - אבל יש לדאוג כיצד לשקע ולפרנס כוח זה. יש לדאוג שביצוע העליה (שנעשית אמנם ע''י הארגון - ימאים וכו' ) יזין המון חברים, יקורב יימומש בקרב החברים. הקשר עם המה אינו מספיק. חבר שנשלח לעליה ב' - מופקע מיחידתו ומחבריו, ונמצא מחוץ לרכוש הנפשי של החבר. ויש למצוא דרך שכל חברי הארגון ירגישו ענין ההעפלה כמפעלם הם. כיצד? לשתף בעליה ובבריחה לא רק חברים מהמשקים, אלא מהערים והמושבות. אין כלי שיעשה בריחה מארגון. עליה ובריחה היו ענפי קבע בפעולת הארגון. כשבא פעיל של עליה - עליו למסור לחבריו בדרגה (ולשם כך עליו להיות קצין) על הפעולה. האפשר לעשות הארגון גורם בקליטת העליה? {0037-12} בשיחה עם פרטיזנים נתעוררה שאלה: אם אפשר לפתוח אפיק חדש לקליטת עליה(יש בריחה המונית מהקבוצים): להקים מסגרת חדשה במשקים, ועולה יכנס לששה חדשים לעבודה ואמונים. (יעבוד 20 יום, ויתאמן 5 ימים). יקחו מ"כ מת"א - לכל 8 אנשים מ"כ. היתכן לעשות זאת בעיר ובמושבה? יתכן, בצורה של חבורה. יש לדאוג שהעולה יכנם מיד לשורה. השבועה לציית - מחייבת ומשפעת. נוער - לא להקים תנועת גוער חדשה במובן המקובל - המעצבת השקפת עולם משלה וקובעת עמדה בשאלות העם והחברה, השוטפות והמתמידות - אלא מסגרת של צעירים לפקודת העם. אין תקווה שתנועות הנוער החלוציות יקיפו רוב הנוער. הפורשים תופסים ומנמיכים הגיל - מתהילים מבני רן. ועלינו להוריד הגיל - להתחיל מבני קן. מינימום של אמונים: סירות, דעת הארץ, ספורט שמושי, הסברה (על מעפילים וכדומה), חינוך ציוני; יפיצו כרוזים הילדים, עתונות, יעסקו בתוצרת הארץ, - יכנסו לפרוזדור של הגנה. יקיף גם נערים עובדים וגם לומדים, בעיקר בפרברים. מסגרת של מרות וחובה ופיקוד - כל ילדי ביה"ס מגיל קן, ושאינם בביה"ס. הנערים יהא מותר להם להשתייך לאגודות נוער נוספות - יש רק לדאוג ל"משך הזמן" וימנעו סכסוכים בין מסגרת כללית ובין ארגוני נוער. היש כוחות לכך? יש כוחות נרדמים. דרוש בי"ס גבוה - דרושה בחינה חדשה בהתגוננותנו בפני הערבים. הציוד של הערבים התעשר, גם ידיעתם גדלה, היו בצבא ובנוטרות, המלחמה עוררה מחשבותיהם, עבדו על יד מכונות ומחנות צבא. יש מדינות ערביות שונות. תתכן התקפה מתואמת עם המדינות {0037-13} השכנות. האם אין המטה מטפל בבעיות אלה? לא ניתנה הדרכה מהיגיע מרכזית. מדיניות ההתגוננות - כמאתים מפקדים (ביניהם גם מסבירים) צריכים לדעת מה תפקיד הארגון בהתגשמות הציוניות: אם דרוש לחץ מזוין? אם לא - מדוע? מה נשתנה? אם וכיצד נגן על גירוש מעפילים, שוד נשק, התעללויות? יש להגיד דבר אמיץ, ברור. יש לחלץ אותם מהמועקה שהתהוותה במרחק שבין ההצהרות והתגשמותן. הארת פרשה זו - זהו הדבר הרציני ביותר עכשיו. יחסי ארגון וההסת' הציונית, הנותנים הוראות מתאימות לאנשי שי? כיצד יכוונו פעולתם כלפי השלטון (מה דעת השלטונות על המצב הצבאי, למה נסע הנציב ללונדון, היש קשר בין הרוויז. ובין הממשלה? אין שי עכשיו מכוון. יש להזמין עבודות שהזמן גרם (בוריס גורביץ - לא מקבל הוראות). חוסר כוון זה ומחשבה תכניתית חל על כל הארגון. ומזמן לזמן יש לפרוס רקע המדיניות בפני האנשים המרכזיים, ולהסביר מהו מרכז הכובד בכל שעה ושעה. ביחס לפורשים דרוש שבארגון תהיה הכרה שנצטרך להתנגש אתם, (לראות ישראל זבלודובסקי (ירושלים) צבי לשצ'ינר, יוסף, גלוברמן, אשרקה, נחום שריג ים. (העפלה וארגון), משה מונטג, משה זליצקי, שולמית קליבנוב, זאב צ'רניצקי, ברוך רבינוב, יצחק שושני, - משה נוסוביצקי, אתי (חטיבת) דן לנר (חטיבת), אורי, דוד'קה (בשביל ים), רטנר אורי יפה (ים). - ז. שרף. יש לגייס מדע באמריקה. רטנר לוהט {0037-14} לענין זה. ראובן: חמש מחלקות: ערבית, ממשלתית, פנימית, מדע, שונות. זיאמה - לערבית, ויטיה (בוריס) לממשלתית, איסר - פנימית, ? מדע, פנימית מטפלת בקומוניסטים ופורשים. - ישראל - להעלות חי"ש עד עצמה של 30.000, לארגון כל צעיר בעיר ובמושבה. להכין סטף פיקודי. דרוש חיול גדול של נשים - בשביל העמדת המשפחה לפקודה ובשביל חינוך הילדים. נותנים מינימום של אימונים לאשה - סדר, כלים קטנים, עזרה- ראשונה, איתות, אלחוט, חינוך רוחני. בחיפה יש יחידת נשים לנקוי כלים. - הקמת מטה רציני; לתיכנון אפקטיבי מתוך ראית הנולד; התיכנון עכשיו מצומצם לשאלות טקטיות, לא דואגים לתוצאות יזמתנו או התגוננותנו ולא מתבוננים לכך. עכשיו אין המטה סבור שזה עסקו. תיכנונו צריך להיות בבית- מרקחת שיש בו תרופה לכל מחלה אפשרית. מה יהיה במדינה יהודית - לגבי ערבים בתוכה וסביבה? מה יהיה כשתקום מדינה ערבית - ואנו נדחה האבטונומיה המוצעת לנו? אפשרויות אלו ודומות להן - יש להתכונן לקראתן. יש בערות מד יות. איך להשתלט על תחבורה במקרה של מהומות? - האם אי אפשר לנצל משמרות הנוטרים לאמון וחינוך? כן, אפשרי הדבר הוזנח בזמן האחרון. בעית הפרסונל: יש לקבוע סולם גילים, במגמה להעמיד הארגון על כתפי צעירים. גם פיקוד? כן. מדריך נפתי צריך להיות בן 25, ולא בן 42. מפן מגל צריך להיות בגיל מסוים {0037-15} ולצאת בהגיעם לגיל מסוים. ויש לקבוע כללי פרסונל: רעננות, יעילות, מחזור דם, עמידה בפני שיגרה, מניעת הסתאבות, יש לאפשר לבחורים צעירים לרכוש השכלה, ולא נהיה תלויים רק בבוגרי בי"ס. יש להבטיח למספר ניכר של אנשים מצע השכלתי כללי - עברית וכללית, ולא רק לתת להם אימון תכני בלבד. יש להעלות כוחות צעירים. העבודה בארגון כובשת האדם עד תום, והאנשים נעקרים, משכה התנועה - לא דווקא מפלגה. נעקרים מההסת', מנפתולי הציוניות - בשטחים אחרים. ויש לדאוג שהמנגנון שווקא - שכפוי למשמעת - ישמר כאנשים הוגים וחפשים ושותפים, ולא רק ממלאי פקודה. יש להגדיל מספר חברות במנגנון - שעבודת אשה יפה בו: אלחוט, שי, (אשה יודעת לסרוג ולצרף חרוז לחרוז), יש לתת אפיק נוסף לאשה. יש לדאוג לרבוי אלמנט אזרחי בשורה. יש בני אכרים בארגון, אך כשיש מתבגרים מתמכרים לפרדס ולבצע. אין סכנה להשתלטותם, ומוטב שאנחנו נעלה אותם. בעית ההסברה: ארגון יכול להיות מכשיר כביר להסברה עממית. בשעת מפקד ביום מותו של בדלה שווייגר להקריא משהו בשני רגעים על בדל שווייגר. מרכז טוב יוכל בשעות המפקד לתת לצבור מה שנחוץ מבחינה ציונית - אפשר להגיע לעשרות אלפים איש. יש בזה אחריות רבה מצד תוכן, סגנון, רמה. יש להדריך {0037-16} הקריאה של החברים. מי שהולך לבחינה של מ"פ, וכל חבר צריך להשיב על שורת שאלות. על מהות הסה"ל, תשובתנו. (פסוקים באבטואמנציפציה). בת"א ובחיפה מוציאים עתונים - קלושים ולא מענינים, אבל מקריאים זאח (עלי להשיג זאת) - אבל יש להוציא אחת לחודש דבר טוב לכל סניף (לברור פסוקים מהתנ"ך!) דרושים לכך יהודה שרתוק, ברש, ברסלבסקי. דרושות צורות חגים. לקבוע יום הרצל או י"א אדר - חג להגנה, וביום זה יופיע כל הנוער שלנו - חגם וכו' בלפידים, בטכס.יש לעצב ולסגנן החגים, תרועה וחצוצרה משלנו. זה יכול להיות מכשיר להקנית הלשון, להרמת הניוו. ויש לרתום בכך אנשי רוח. יש לקיים הארגון עם מושג החברות לא מצומצם למושג של צבא - של מדינה כל יכולה ושליטה בחומר. שלא יופיע החבר כתובע, כנתין אלא כאזרח. יש להעמיק אצל החבר יחס לשורה כחזיון גדול של התנדבות - ויש להכניס אותו להבנת "המצב" (פולוז'ניה). שלא יעשו רק מה שמטילים עליו - אלא יתנדב. יש שנת שרות - בחטיבה נמצאים שתי שנים. נחוץ שבארגון יהיה מושג שליחות - יצאו כבר להעפלה, לקשר, - דרוש עוד: עבודות ממשלה, (לזמן מסוים? כן, לשנתים) דואר, טלגרף, רכבת, - יש לדרוש מכל אחד שנות שרות. {0037-17} שנת השירות: זו חלה עד עכשיו רק על בוגרי בי"ס תיכונים. לא הגענו לאפשרות הרחבתה על נערים עובדים. שיהיה שנה נוטר, או במשק (בצירוף עם אמונים). יציאתו מביתו והליכתו לסביבה חלוצית על פי תביעת העם, יש לה ערך רב. הקשיים הם: זכות הנוער בעבודה, ועזרת הורים. - מה יש? יש פוטנציא: אלפי אנשים מוכנים לפקודה, בדרגות שונות, לתת שנות חיים, לקפח חרות; באלפי אנשים הארגון עורר יצרים לאומיים, והערכה נפרזת של כוח. אלפי אנשים רכשו כושר פיקוד על אנשים, יש אלפים שבשבילם הארץ כשבילי ספר גלוי, נהירים להם שבילי הסביבה ביום ובלילה; צלפות חשובה, כי אנו מעטים, לא חוקיים, אין די כלים. שחיה, נהגות, אופנים צריכים להיות נחלת רבים. בקפס (קרב פנים אל פנים) הגיעו להשגים גדולים (משה פינקל יספר על ספורט שימושי, כושר הליכה,) הגיעה לשיטות יעילה בהרמת אנשים למדרגה חשובה בכמה מקצועות. יש שלד שדרכו אפשר להגיע במינימום של זמן ומכסימום יעילות לכל חבר, יש ער צים, ויש הרגל לעבוד בשלד. הרמה הצבאית? בכתה ומחלקה גבוהה, למעלה מזה צולעת מחוסר הזדמנות של תמרונים. וגם לא היה יותר גבוה ממ"מ - לא היה עוד קורס למ"פ - היו השתלמויות של מ"פ, אבל קורס לפי סטנדרד זה לא היה. יש לשלוח רטנר לאמריקה (עם יגאל טוקניק) לרכוש הישגי המדע.