1
of
Places:
Omen
Emunim
Metav
Lima
Challes
Nayn
Sa'ad
England
Herzliya
Ekron
United States
Dan
Yakum
Jerusalem
Shamir
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
06.09.1949
219931
{P001} {0051-08} 7.9.49 יום ד' ג' אלול עברתי לעבוד במטה. התחלתי מחיל האוויר - הדו"ח של שאול וחבריו והדו"ח של מרגו. הועדה (שאול, פרי, עשת, אהרון) המצב נראה לה מדאיג במדה יוצאת מן הכלל. חיל האוויר מלא תפקידו במערכה במיטב יכלתו ובמידה רבה של הצלחה אך נשאר מדולדל, כמעט יש להגיד שצריכים לבנותו מחדש. דרוש תכנון - אין לח"א קביעה ברורה של תפקידיו בעתיד עצמתו ושלבי גידולו. על ח"א לדעת מה לעשות וממה עליו להמנע. יש לקבוע מעמדו במערכת הבטחון הכללית (סמכות, זיקה וכו'). דרושה רשות מוסמכת עליונה. האגף לח"א במשרד הבטחון לא הצליח להגיע למעמד זה, מצב המטוסים והמתקנים ירוד: למטוסי הקרב חסרים מנועים רזרביים וחלקי חלוף, מטוסי ההובלה יצלחו רק ב-%.30, אין להם ציוד וחלקי חילוף, גם לשלושה - B .17 חסרים חלקי חלוף. מטוסי האמונים כמעט יצאו מגדר שימוש, מחוץ לדו-מנועים. אין רזרבה של חלקי חלוף. אין גם בד צבעים ועוד חמרים. במחקני ההחזקה יש מחסור רב בכלים ובמכשירים. {0051-09} מפני מקריות הקניות יש לנו כ30- טפוסי מטוסים. יש להורידם ל10-. התחבורה בח"א במצב ירוד ביותר. המכוניות משומשות ובלות, אין מכוניות לכבוי שרפות ולאמבולנסים. אין ג'יפים. מצב הנשק והתחמשת ומצבת הפצצות לא רע, אך חסרה רזרבה (?). לבית המלאכה לתקון נשק אוויריים חסר ציוד מספיק. יש רזרבה של דלק ל5-4- חדשים. יש שדות תעופה (ירושה מהאנגלים) - ערכם עשרות מיליונים, אבל הם טעונים שמירה מתוך הקפדה רבה. מצב כוח אדם: יש מספר קצינים ואנשי מקצוע רציניים, נאמנים - אבל מצב רוחם ירוד. אולפ נצטברו בח"א לא מעט משתמטים (בעיקר משרתי הקרקע), גם מספר פורשים, אבנטוריסטים ובעלי עבר פלילי. גם חוסר הבהירות בדבר תנאי השרות ביחס לבני הארץ ומחל ולאזרחים ערער המצב בח"א. יש קצינים שמשתחררים חיילים בעלי משפחה למספר ימים על מנה שישתכרו בשוק הפרטי לתמוך במשפחותיהם. גם אין תקנות ברורות על נוהג. יש בעיה מיוחדת של מח"ל. היו 1000, נשארו עכשיו 200. עד דיצמבר יסיימו 150 חוזיהם. עזיבת מח"ל תערער הכוח המקצועי בחיל. עיקר המלחמה באוויר ביצעו אנשי מחל מתוך מסירות למופת. הטיפול באנשי מחל לא היה מספיק. {0051-10} צווי השחרור לא התחשבו עם צרכי החיל. שוחררו ע"י צוי א-ז 258 אנשי מקצוע בעלי נסיון הגדול ביותר. האפטנות בחיל לא מצאה הנהלה מוכשרת. שרות הבנוי היה על גובה. יש להעמיד אמונים כמרכז הפעולה - אבל אימוני טייסים נפסקו בגלל מחסור כטוסי אימון. חסר גם ציוד טכני להדרכה. סידורי הבטחון בח"א, בבסיסים ובמתקנים לא היו בסדר. גם סידורי כיבוי אש לקויים. אגף המודיעין בח"א עומד על רמה רצינית. יש בח"א גרעין רציני - לא גדול ולא מספיק - שלבעלי נסיון ורצון טוב. אם ינתנו להם התנאים המתאימים - יוכלו ח"א בעזרת מומחים מחו"ל, אבל ידרש מאמן רב. תכנון לעתיד: קוי הפעולה לעתיד צוינו במכתבו של שר הבטחון למטכל מיום 29.7.48. על יסוד החומר של ועדת התכנון של ח"א מציעים החתומים תכנית לשלב א' למשך שנה בערך. המגמה בשלב זה - כואשר[?] אופרטיבי של כוח אויר מצומצם שיספיק למבצעי שיגרא בזמן של אי-מלחמה (סיורים, צילומים, תחבורה וכו') ונכונות לפעול בשעת חירום פעולות בלימה ראשונות. עיקר המאמצים יש לרכז בבנין ח"א על מטוסיו, מתקניו ושרותיו ובאימון כוח אדם - בארץ ובחו"ל. חפקידי ח"א לפי סדר עדיפותם לדעת החתומים: א) הגנה באויר על המטרות החיוניות של מ"י וכוחות הבטחון שלה ביום ובלילה. כ) לחימה ושליטה בחלל שמי ישראל והשמדה ח"א של האויב על הקרקע. {0051-11} ג) אח"כ סיוע לכוחות היבשה והים. ד) הפצצות איסטרטיגיות והפצצות טרור. ה) תובלה כבדה של אנשים ומשאות בארץ ומחו"ל, ותחבורה קלה בארץ. רק במאמץ רב יתכן להגיע בסיום שלב ראשון לכושר ועצמה מספיקים למטרות הנ"ל. לפיכך יש לראות נקודות הכובד בהקמת כוח ניכר של שייטות מטוסי קרב חד מנועיים מורדניים, ויש להקים לפחות גרעין של מטוסי קרב הדף. בשורה השניה יש להקים גרעין של מטוסי ההקפה והפצצה, ורק בשורה שלישית - יש להשלים טייסת המפציצים הכבדים. יש להשלים גם טייסת ההובלה והתחבורה הקלה. לפי זה יהיו לנו בסיום שלב א' - שתי טייסות וחצי של מטוסי קרב (בהם גרעין של מטוסי הדף), גרעין טייסת של מטוסי קרב לייליים, חצי טייסת של מפציצים בינונים וחצי טייסת של מפציצים כבדים. טייסת מצומצמת של אוירוני הובלה - הפצצה כבדים, טייסת של מטוסים להתחבורה פנימיה קלה (בהנחה שטוסי C -46 יעברו לתעופה אזרחית), וכמו כן 30 מטוסים קלים לתפקידי סיור. מטוסים אלה יש להרבות, כי תועלתם רבה, גם לחיל ספר וגם למשטרה. ידרשו מטוסים לאימון ראשון ולאימון מתקדם ומטוסים דו-מנועיים לאימונים. ביצוע תכנית זו יעלה 6 מיליון דולר, יש להוסיף עוד שני תנאים הכרחיים: א) פיתוח רשת רדר (מכ"ם), ב) מספר מספיק של סוללות תותחים אנטי אויריים משוכללים להגנת שדות התעופה. יש צורך גם בסטנדריזציה. {0051-12} כוח אדם הדרוש לשלב א' - ועדה התכנון של ח"א דרשה 6198 איש, מהם 2755 אנשי מח"ל קצינים סמלים בד"א ס"ה אזרחים 84 375 1.146 1.605 שרות קבע 559 507 654 1.720 גיוס חובה -- 203 2.670 2.873 6.198 4.470 1.085 643 הוועדה מציעה -4800 5000. למען אפשר תקן מוקדם יש צורך בנפוי מדוקדק של כוח אדם, גיוס חומר משובח, תעסוקה מכסימלית של אזרחים, משלוח אנשים להשתלם בחו"ל, תנאים ברורים לשרות קבע, וביחוד לשרות מח"ל, הבטחת תשלומין מסודרים, אישור של צורה ותקן ותלבושת, סידור השיכון לעובדים אזרחים, שימוש במכונאים מומחים מחו"ל ואיטלקים), פיקוח חמור מטעם המשרד על שימוש יעיל בכוח אדם. יש לארגן עתודות של טייסים בחו"ל (ארה"ב, דרום אפריקא ועוד). יש לגייס מיטב הנוער לחיל האוויר. בחינה: כושר פיסי, השכלה, נאמנות. הגרעין צריך לשרת לפחות 5 שנים. המתגייסים לח"א יהיו פטורים מנחל. דרוש חינוך טכני לנוער כולל, למען הכשיר כוח אדם לח"א. ואשר למקום ח"א במערכת צ.ה.ל. - 1) הפיקוד המבצעי של 3 החיילות בידי מצביא עליון שיפעל בעזרת מטה משולב. הוא גם יכריע בחלוקת ציוד וכוח אדם בין החיילות. 2) תופסק תלות ישירה של ח"א במטה ובשרות המטה (אגא ואכא). אגא משולב יספיק לשלושת החיילות הצריכים המשותפים: מזון, לבוש, הנהלה, ציוד מחנה, {0051-13} דלק, כלי רכב, נשק קל, תרבות, ש,ר., תרבות, דת וכו'. 3) למטה ח"א תינתן כל הסמכות על בנין ח"א, ארגונו ואמונו. במשרד הבטחון יוקם אגף מיוחד לח"א לשם: 1) הבטחת חומר אנושי וגיוסו, הבטחת עובדים אזרחיים, 2) עבוד ורכוז תקציב ופיקוח על הוצאתו. בסיום שלב א' יהיו לח"א: (בסוגרים ברזרבה) [ נתונים מספריים, ראה מקור מודפס ] 1) ספיט 22 (מזה ברזרבה 3), 2) מוסקיטו 4 (2), 3) ספיט 22 (5), B-17 )6 ,)3( 9 - C-47 )5 ,)2( 8 P.51 )4 12 (6). 7) בתעופה אזרחית ,)10(30 - L -5 8 (4): 8) רפיד-נורטמן 14 (4), 9) פיפר קב - C -46 10) סטירמן A.T.6 )11 ,)10(30 30 (10), 12) קונסול 11 - ס"ה 200 מהם 65 ברזרבה. הצעת תקציב לח"א - יולי 1949 - מרס 1950 3.813.316, לחודש בממוצע 423.700. מזה תשלומין אישיים ותמיכה במשפחות 1.902.100 מזון 159.660, ציוד 326.580, בנוי 453.500, דלק 297.006, קשר ומכ"ם 18,00, מודיעין וצלום 10,00.0, רזרבות 7,300, סעד 5.230, רפוי 15,000, -ירמה 105.370, שכון 00 ,200, תמיכה לקלובי תעופה 18,0000, רזרבה 135.000, הוספת לתנאי קבע 154.570. (שרות קבע יתחיל בנובמבר 19.49), המצבה "1300 איש, 650 קצינים - 83 ל"י לחורש 53.950 ל"י, 550 סמלים 55 לחודש 30.250, 100 טוראים 43 לחודש - 4300, ס"ה 88.500. נכוי הקטנת תוספח יוקר ב2.250- לאיש לחודש 2.925 ל"י. {0051-14} מהדו"ח של מרגו (מיום 2.9.49): התפקידים שהטיל שר הבטחון על ח"א בפקודתו מיום 29 יולי 1948 - אין בכוח ח"א למלא אותם עכשיו, אם כי יש לו 4000 איש ו160- מטוסים (שלמעלה מ80-%- אינם בני שימוש). אין ח"א הישראלי צריך להתחרות בכמות המטוסים, כוח אדם ותקנים עם אלה של הערבים. אלא מטוסי הקרב צריכים להשמיד ח"א של האויב - ואחר כך יעשו המפציצים הכבדים את מלאכתם - פגיעה במטרות האיסטרטיגיות המעטות של האויב, ומטוסי הקרב יעזרו לצבא. ולכן ח"א שלנו יש להגביר כוחו הקרבי. מטוסים אלה יותר זולים וקל יותר לאמן טייסיהם. יש להגביר יעילות כוח הקרב ולשכלל שרות המודיעין ולהעלות בטחוננו הפנימי והחשאיות. לשם כך נחוץ ח"א של 4000 או 4500, מאומן ביעילות רבה, ועתודה של ) Squadrons ( 6000. 60% מכוח אדם בשרות קבע. דרושים: שתי טייסות של לוחמים (אחד מהם של הדף) ויגיעו עד חמש טייסות (לפחות שתים של הדף), אם תגוייס העתודה. חצי טייסת לוחמי לילה, ואחד גיוס - טייסת שלה. טייסת מעורבת טל מפציצים בינונים וכבדים, יתרחבו עד כדי שתי טייסות של מפציצים כבדים וטייסת של בינונים. טייסת הובלה, שתי טייסות של מטוסים קלים, יתרחבו עד שלושה בגלל מדריכים, משתי טייסות של אימון ראשוני, שתי טייסות של אימון שרותים, טייסת אחת של אימון מבצעים וכל הציוד הדרוש לבי"ס. רשת רדר, בי"ס לאימונים, מטה מאומן ויעיל ויועצים מומחים מחו"ל, עצמאות מכסימלית למטה כארגון, באימון ובציוד, כי אין בצבא שיודע לנהל כוח אויר. שרות מודיעין טוב, שרות בטחון יעיל, מספר מספיק של אווירוני הובלה {0051-15} [ נתונים מספריים, ראה מקור מודפס ] פנימיים ובין לאומיים, אזרחים כרזרבה, קלים למעופפים, וחינוך אווירי לנוער. 2700 ישהו בשרות קבע ויקבלו 720 ל"י לשנה (ס"ה 1.944.000) 1800 מגויסים, יקבלו 240 לשנה, בס"ה 432.000, ס"ה משכורת 2.376.000. טעות החעופה בשנה 50.000 הוצאות של שעת תעופה 3,5 ל"י לשעה ~ב"פרימוס" עד 100 ל"י לשעה במפציץ כבד. באופן ממוצע 20 ל"י שעה, ס"ה 1 מיליון, מכאן כל ההוצאות 3.376.000. עם שאר ההוצאות זה יגיע עד 5 מיליון לשנה. (הועדה חשבה 00..423 לחודש או 5.084.400 לשנה) - לא ~כלולות ~השקעות יסוד. הלקויים בחיל האוויר הנוכחי: 1) המטוסים - אינם מתאימים, 2) אין טייסים מומחים אפילו לטייסת קרב אחת, כושר הטיסה ירוד, אין כוח אדם להחזקה, אין קציני מנהלה מספיקים, אין מכונאים מומחים, השחרורים מפסידים מעט המומחים שישנם. 2) אין עתודה מאומנת, אין תכנית אימון לעתודה. אין מגע עם המשוחררים. 4) אין רדר מספיק, 5) אין פיקוח והדרכה מרכזיים בח"א, 6) אין מנהיגות בח"א: אין משמעת, אין אפילו נקיון, מוסר ירוד, דכאון - אם כי יש חומר אנושי מצוין. אבל גם אלה נגועים באפטיה ע"י חוסר מנהיגות. 7) אין תיאום בח"א, הקצינים הגבהים אינם יודעים חובות המפה וצרכיו, אין שיטה ואיחידות במינהל - אין מאמץ לתקן המצב. 8) בבסיס מתיחסים בביטול למטה: אין כל טעם שהזניח שדה התעופה בת"א, נבחרו בהרצליה ועקרון. 9) אגף המבצעים לקוי וירוד, אין יודעים איך להשתמש בח"א, אין תכניות מבצע, העבירו הגנת הכוח למקום לא מתאים, לא דאגו לרדר, 10) אותם הליקויים במחלקת ההדרכה, ואין כל אימון ראוי לשמו. לא דאגו לרכוש מטוסי אימון. 11) הזניח תנועת קלובים לתעופה. אין דאגה לחינוך אוירי. 12) אין די תחבורה מוטורית, תנאי השרות פועלים ורעה, תשלומין לא בעתם וחוסר בגדים נותנים אותותיהם. {0051-16} הוא מציע בין השאר : מומחיט מחו"ל למנהל, לבמבצע, לאימון, למחסנים. מציע שמות [כתב יד אנגלי [כתב יד אנגלית ] (אנגליה), [כתב יד אנגלית] (דרום אפריקא) [?] (אמריק) ועוד יזומנו. המפקד הנוכחי לא מתאים. אין הוא מנהיג ואינו מעורר אימון. למד הרבה במשך השנה, אבל לא שימש דוגמא, ולא המשיך בטיסות. בזאת נתן לרבים מופת רע. . ]? Galgut[ או ]? Lion[ עד שיאומן יורש לו יש למנות אחד ~מאלה שנזכרו הוא אף אר"י מתאים לתפקיד זה. ראש להק [ד"ט] וסגנו [ל'] שגם יש לפטרם מתפקידם. הם נכשלו בהחלט. במקום [ט'] הוא מציע שמשוני, וימצא איש אחר לסגן מנהל ההדרכה. גם [נ'] סגן המפקד נכשל. במקומו יש למנות איש מחל כגון [?] או [?] אפשר לחנך את E.M.C Berman לתפקיד זה. למנהל אגף המבצעים [ב'] אין הנסיון והמומחיות הדרושים באגף זה. לראש אג"ם מציעים Bob Butler או איש מח"ל כגון Burton או דוב יהודה, עד שימצא קצין ישראלי מספיק. גם אגף משרד הבטחון נכשל. נחוץ איש פעלים למשרה זו. אין משמעת בח"א. דרוש שופט - פרקליט לח"א. משפט מהיר. דרושה ועדה שתברר ותחליט על : 1) בנין שדות תעופה והחזקתם הדרושות לבטחון ישראל, 2) פיתוח שדות מודיעין אווירי (למה אוירי לחוד?) משולב בשרות המודיעין של מסכל ומשרד החוץ. השרות הנוכחי אינו מספיק לחלוטין. {0051-17} 3) שלוב מחקר האוויר במחקר המדעי. 4) אימון מוגבר לנוער בח"א. יש לשלוח צעירים נבחרים לחו"ל מוטב לארצות הברית או לאנגליה. לא לשלוח לארצות שונות. 5) חינוך אווירי לנוער בכלל, קלובי תעופה, קביעת יום אוויר, 6) לימוד עברית לכל הדרגות. קציני ח"א צריכים לתת שעורים. 7) להקים Repairs and Salvage Unit , כחלק של הנדסת הציוד. הרבה חלקים הולכים חינם לאיבוד. 8) ארגון אל על - לא מתאים לצרכי ח"א. לא רבים מעובדי אל על אפשר יהיה להשחמש בהם בשעת מלחמה. יש להכניס לאל-על - חיילי ח"א. 9) גם לדרגות נמוכות דרושים אנשי מחל - למנהל, להנדסה, לטיסה, לאימון, לעבודת קרקע. 10) יש להקציב אמצעים לאימון בחו"ל. 11) השיבות המשדות של נספחי אוויר באמריקא, אנגליה ורוסיה. יש לשלוח לתפקידים אלה אנשים מדרגה ראשונה, יש קצינים מוכשרים בח"א. הקצינים הצעירים טובים, ואם ח"א יהיה מסודר במשך 3-2 שנים - יהיו קצינים מוכשרים. אם המצב הנוכחי ישאר - יעזבו גם אלה מתוך יאוש. מצטיינים מהקצינים הגבהים ראש להק דן שמשוני וראש להק נס כהן. - בא אצלי הרב מיימון. בישיבת הקואליציה הגיעו לידי הסכם בשאלת שרות האשה. במקום טעמי דת ישחררו מטעמי מצפון ואני אודיע בעל פה .בוועדה המיעצת בענין זה יהיו גם שני שרים דתיים או נציגיהם, {0051-18} הוא מבקש לסדר לו לשני משרדיו בירושלים 50 חדרים. כשהוא מפוזר - הוא מאבד זמנו וכוח. עלי לדבר עם יוסף ועם בירן בענין זה. - שאול מוסיף לדו"ח בכתב יד הצעות אלו: 1) להחליף מיד ד. טולקובסקי מנהל אגף ההדרכה. לא יצלח. 2) להחליף מנהל אגף האפסנאות ל. טורגברג - לא השתלט על תפקידו. 3) הימן שמיר יש להשאיר, אך לא בתפקיד סגן מפקד ח"א, אלא בתפקיד אחר, אולי באגף האמונים. 4) עמנואל נשרי מסור ונאמן אינו מספיק כסגן מפקד לעניני מנהל. יש להחזירו לחיל הרגלים. - ועדה שהקים רמטכ"ל מציעה: ע"י שר הבטחון מוקמה מועצת כוחות הבטחון- הדנה על בעיות יסודיות ועקרוניות וגם בתקציב, בחקיקה, נוהג ומשטר. המועצה רק תייעץ. הרכבה: שר הבטחון - יו"ד, רמטכל, מנהל משרד הבטחון (סגני יו"ר), ראש אגא, אכא, אכס (כספים (במשרד הבטחון, ראש אגא, אכא, מטכל במטכל. ס"ה 9 חברים. מזכיר משרד הבטחון ישמש מזכיר. הוקם מועצת חימוש מיוחדת. מנהל משרד הבטחון יבצע הוראות שד הבטחון, ינהל, יפקח ויתאם כל האגפים במשרד; המזכיר הכללי יהיה עוזרו של המנהל בכל עניני המנהל הפנימי של המשרד. במשרד הבטחון יהיו 5 אגפים ו2- מחלקות הכפופות ישר למנהל הכללי. 1) אגף אספקה - לסיפוק כל צרכי הצבא במסגרת התקציב (ציוד, מזון, דלק, רכב, נכסים, בנינים וכו'). למכירת ציוד שיצא מכלל שימוש. {0051-19} 2) אגף חימוש - לספק כל הנשק והתחמושת, כולל אניות ואוירונים בהתאם להקציב והחלטות המועצה. מחקר ופיתוח הנשק של כל החיילות, פיקוח וכוון בתעשיה והכוונת התעשיה במדינה לצרכי תעשיה צבאית. 3) אכא - שרותי נוער גדנ"ע, נחל, גיוס ובעיות אישיות ושחרור, בעיות אישיות של חייל ומשפחתו, הנצחת חללים ודאגה לבתי קברות). 4) שיקום -טיפול במשוחררים, נכים ומשפחות. 5) א' כספים - ריכוז ועבוד התקציב, השגת כספים מהאוצר, הוצאת כספים בהתאם לתקציב, בקורת על הוצאות, ניהול סטטיסטיקה, ביטוח הרכש והציוד. 5) אגף לתפקידים כלליים - לניהול שרות בטחון כללי (?), טפול בנספחים צבאיים. קשרים עם חו"ל, שלוחם ומגביות, ניהול ממשל צבאי. מחלקות: 1) ליחסי צבור 2) מחלקה משפטית, הכנה חוקים, ניסוח חוזים, ייעוץ משפטי.