1
מתוך
17.09.1928
222055
{P001} {0096-44} ג' תשרי 17 ספטמבר יום ב' מעשר עד שתים ישיבה עם השה"צ בשאלת האחוד. דברתי אתם על קושי ההתלכדות בארץ ועל מהות שאלת האחוד, על האחריות התנועה כלפי פנים וכלפי חוץ, על המאמצים הנדרשים בשעה זו מאת התנועה, על אחוד שלשת הגופים. אמרתי להם של א מו"מ אלא בירור {0096-45} חברי אני דורש מהם, ואם כי הם כבר פסקו פסוקם בשלילה - אני רוצה שיבחנו שנית את השאלה. מהם פתח פורמנסקי. האחוד אינו צורך של התפתחות טבעית כי אם תוצאה של מצב קשה בארץ. המפלגות בארץ הן תופעה טבעית ומוכרחת, והוא הדין עם המפלגות בגולה. רק עניני הרגע המצומצם מקרבים את א"ה והפה"צ - אין זאת התלכדות מתוך מעוף אחד. שאיפת האחוד חולנית, מתוך מצב קשה; האחוד אינו רעיוני ומציאותי, כי אם מציאותי, וגם המציאות היא רק אר"ית, ולא מציאות עם ישראל כולה. ואם אין התקרבות רעיונית עמוקה - מהו האופק של האחוד בגולה. היא תביא לידי הרס התנועה בגולה (הרס פוע"צ והתאחדות). אנו מעונינים בקיום הגושים האלה, כי הם פרודוקט חי של עם ישראל וילידי הדיפרציאציה. מפני זה אין לדבר על אחוד. מתוך מוצא ממצב קשה אין בונים פרספקטיבה. יש רק שאלה של קואופרציה. יש עוד נמוק פסיחולוגי נגד: הזיקה לגוף מיוחד בארץ הוא כוח מחזק בגולה. מפלגה רחבה בכמותה בארץ לא תהא חשובה באיכותה בשביל הגולה. השה"צ היא תנועת נוער שי ה, גורם העצמיות חשוב לתנועת נוער. הנמוקים המחייבים את האחוד הם רק מחייבים קואופרציה, ולא התמזגות ובטול העצמיות. כלום לא יבא האחוד לידי הקמת מפלגות חדשות? יש אגף ימני שאינו מחייב את האחוד. אורנשטיין - לא נמוקים פסיחולוגיים אלא פוליטיים מונעים את האחוד. אין זה כלל אחוד של שתי מפלגות כי אם כניסת מפלגה אחת, שתכנה נתרוקן, למפלגה שניה. הגוש השלישי הנתבע אף {0096-46} הוא לכניסה יש לו תוכן פוליטי משלו ועתיד, אילו לא היו הבדלי דעות בינינו ובין המפלגה לא היו המניעים בגולה מעכבים בעד - נחנך את הגולה, ולכן השאלה היא - המצע של האחוד. מהטעמים הפוליטים שבגללם לא אכנס לא"ה לא אכנס גם לאחוד. יש נקודות שתוף בפעולה בין קבוצי השה"צ ובין א"ה, אולם התוכן הקבוצי לא יובטח לאורך ימים על ידי המפלגה. התוכן הפוליטי של המפלגה אינו התוכן הפוליטי שלי. אינני קומוניסט,אבל אני מחייב את דרך הקומוניזם לגבי שתרוד העולם. רק בענינים שלנו שהם מורכבים ביותר ולא מובנים לקומוניזם אני הולך בדרך אחרת, שאלתיו - איך יתכן המצאו בקבוץ אתד עם חברים שיש להם תוכן פוליטי אחר; אמר: התוכן הפוליטי אינו אקטואלי עכשיו. הכרי הקבוץ לא יוכלו להשתתף עם פועלים שלא בקבוץ בארגון פוליטי אחד, כי הארגון הזה עלול להתכחש לעניני הקבוץ במקרה של קונפליקט בין אינטרסי הקבוץ ואינטרסי שאר הפועלים. רק הקבוץ יגן באמונה על עצמו והוא צריך להיות גם גוף פוליטי. איני רואה כל תועלת וחיוב באחוד. השה"צ ישא באחריות התנועה מתוך קואופרציה, ואיני צריך לוותר על תכנו המיוחד. הוא בעד מלחמה מהפכנית. אמנם הנגודים הפוליטיים אינם אקטואליים במלחמה הפוליטית עכשיו, אבל הוא אקטואלי בחנוך. שאלתי כיצד ימנע ההתפלגות בהשה"צ בעלי תוכן פוליטי אחר, לאחר שהם עוסקים בעיקר בתנוך, והדעה הפוליטית היא אקטואלית בחנוך. אמר: ההבדל הוא רק בחנוך, והיות שבהשה"צ העיקר הוא הפעולה וההגשמה ולא הדעה, הם יכלים להיות מאוחדים. אילו היתה דרך אחת בארץ היו {0096-47} מתגברים בגולה על הנגודים. אין הגולה מפתח לארץ. אבל אין דרך משותפת. בנעמי - יש לי תפיסה שונה בשאלת הטקטיקה של צבור הפועלים בארץ. יש הבדל בפרוגנוז האינטרנציונל. יש להנה"צ תפיסה דינמית של אטפים. זו נחוצה לנוער ולפועל הקשור בשאלות עולמיות. השה"צ שולל פעולה רפורמיסטית. למה התקשרה א"ה באינטרנציונל השני? לא"ה יש דו קטרינה על קואופרציה פרמננטית עם הבורזואזיה, בשעה שהשה"צ הוא רק בעד קואופרציה עכשיו,ונגד קואופרציה בדינמיקה . יש נגודים בשאלה הערבית, לא אתי אך עם רוב חברי א"ה. בעתיד תהיה טקטיקה יותר חריפה של מלחמת מעמדות. במפלגה המאוחדת תהיה התרוצצות רעיונית והמפלגה תתפוצץ. יש הבדלי דעות בחנוך הנוער. הם מחנכים להגשמה. נחוצה קואורדינציה. החלטנו שהמשך הישיבה יהיה בשובי לורשו. נפגשתי עם מאיר פינקלשטיין. הוא קובל מרה על מנהיגי התנועה הציונית בפולין, שאין להם כל דאגה ואחריות ציונית. הציונות פה נעשתה ל"שפרונג ברעט". הענין לא"י הוטב בשנה האחרונה. כששבו היורדים היתה הארץ שנואה ומבוזה, אולם כששכך הכעס ונשתכחו התרעומות נתעוררה שוב החבה, כי היהודים בפולין רוצים שיהיה דבר מה בא"י ואוהבים לשמוע שיש תקוה ושנעשה דבר מה. לא רק המעונינים בעצמם לעבור בארץ כי אם אלה שאינם עומדים לנסוע רוצים לשמוע טובות על הארץ. כשהוא בא לאיזה - מתאסף קהל רב לשמוע. אם פולין אינה נותנת כלום לקונות - אשמים לא כל כך הנותנים כי אם הלוקחים. {0096-48} אין "מנתינים". העסקנים רבים ביניהם וש ועים רק בפוליטיקה מקומית. אין הוא מסכים לדעתו של גרינבום שרק אם תהיה אפשרות של עליה רחבה תתגבר התנועה פה. אלו היתה הסתדרות הגונה בפולין - אפשר היה להגביר התנועה ולאסוף סכומים גדולים לקרנות. יש הרבה כסף ליהודים ולהרבה יהודים. אינם רגילים עכשיו לתת, אבל אפר להרגילם לכך. בחמש ועשרה אה"צ יצאתי ברכבת והגעתי לפלונסק בשמונה פחות רבע בערב.