יומנים > יומן - מלא 26/10/1948

1
מתוך
מקומות:
איתן
אמונים
בגדאד
ברק
דמשק
קהיר
אנגליה
עזר
חיפה
חמ"ד
סעד
עלומים
יפו
לוד
רמלה
עכו
פילדלפיה
פריז
צפת
דור
חבר
סופיה
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
25.10.1948
225112

 26.10.48, יום ג' כ"ז תשרי תש"ט

ערכתי ברכה ליום-השנה של חיל-האוויר. - לפני שלשה ימים (23 לח"ז) בשעה 9.10 בבוקר נשלח מברק זה מדמשק לקהיר, למופתי בחתימת אקדם: "נאלצתי להתעכב עד לאחר הכינוס בזרקא אשר בו ישתתפו העוצר, נקראשי בדמשק. מאמצי סוריה ונסיעתו של אלבראזי לבגדד הם על מנת לאחד המפקדה ולתאם פעול להתקפה משותפת בדרך ההצלחה. אני מבכר לנסוע לקהיר ביום הרביעי. נא להודיע הדבר לאחמד חילמי באשא". . ובינונית שהיתה לצבא המצרי לפני 10 לאוקטובר: 20000 פגוזים לת. 6 ליטרא, 5000 פגוזים לת. 25 ליטרא, 2-3000 פגוזים למעלה מ25- ליטרא. - אפשרות של התקפה ישראל האחרון. יש גם די רזרבות לכך, אבל הדבר מפוקפק מטעמים פוליטיים. מיעץ סיורי אוויר וים בשטח ההוא ע"י מפקד מלטה. ממקור שי אמריקני מיום 18 לח"ז: לפי דברי הממשלה המצרים פסקו כל הפעולות הצבאיו של המצרים (? - הפוגה נכנסה בתקוף רק ביום ו', 22 לאוקטובר). קיבלתי דו"ח מהוועדה שמיניתי לבדוק את התקן הצבאי ואפשריות קיצוץ מבלי להפחית יעילות הקרב. התקן הקיים 112.500; 10% מלוויים דרוש : (למחנות מעבר, אמונים, בתי חולים, אסירים, עריקים וכו' - אחוז זה מתמיד, ואם אין מוסיפים יורד התקן), הרי התקן

הדרוש 124.000 מגויסים ביום 23.9.48 92.000, הרי חסר 32.000. לפי הערכה זהירה יש לשחרר מהצבא בגלל בריאות ירודה ואי-יעילות מוחלטת 3000, הרי חסרים 35.000. משתמשים במגויסים חלקיים למילוי חי"מ 5000, חסרים איפוא למלוי החקן 30,000 איש. לפי אומדנת אכא אפשר יהיה לגייס בשלושת החדשים הקרובים בסכמים 1-6: גחל 8000, קפריסין 1000, משתמטים 1000, גיוס בארץ (מתוך המרותקים למשק) 2000 - ס"ה 12,000 לדעת הוועדה יש לשחרר מיד מהצבא כל איש שאינו מתאים מבחינת הבריאות, וכל התקנים אינם צריכים להיות בנויים על יותר מ90- אלף איש. הוועדה מצאה כמה דברים תמוהים. לפי החקן צריכים להיום במטות החזיתות 388 איש (X 4 97) למעשה יש 1326. בחזית א - יש 110, בחזית ב - 872(!), בחזית ג - 120, בחזית ד - 224 (לא שלח דו"ח, מספר זה לקוח מאכ"א), במטות החטיבות צריכים להיות X 12( 1032 86) איש. למעשה - 3789. בחטיבה 1 - 391, 2 - 351, 3 - 163, 4 - 477; 5 - 357, 6 - 54 (לא שלח דו"ח), 7 - 289; - 8 - 233; 9 - 167; 10 - 364 (לא שלח דו"ח), 11 - 207 (בסיס ערפי), 11 - 600, 12 - 196; מטות מחוזיות - לפי התקן X 7 ( 539 77 ), למעשה 1141 מחוז גליל 52 (לא שלח דו"ח הלוחמים מספיק רק לפי התקן הקיים כדי 21 גדודים מלאים. לפי דעת כל המפקדים המוסמכים אין זכות קיום לגדוד רגלי המכיל פחות משלוש פלוגות רובאיות מלאות. מוטב לקיים מספר יותר גדול של גדודים בעלי 3 פלוגות, מאשר מספר יותר מצומצם של גדודים לפי התקן הקיים - היינו 4 פלוגות. התקן לגדוד רגלי הוא 829 (730 לוחמים, 99 משמשים (12%), בגדוד 12 (חטיבה 1) 570 (107+463), ג. 13 - 664 (177+487), ג. 14 - 594 (377 217+); חטיבה 2: ג. 21 - 544 (144+400); ג. 22 - 483 (378 + 105); ג. 23 - 533 (+433 100); 

חטיבה ג: ג. 32 - 759 (597 + 162); ג. 33 688 (562 + 126), ג. 35 - 764 (659 + 105), חטיבה ד: ג. -42 621 (+467 154); ג. 43 - 626 (504 + 122); (551 + 87), ג. 53 - 664 (511 - 153); ג. 54 - 656 (482 174+); ג. 55 - 711 . (618 + 93); חטיבה 6 : ג. 61 - 579 (448 + 131), 62 - 690 (580 - 110), 68 - 76 (523 + 53), חטיבה ז - ג. 71 577 (464 + 113), ג. 72 - 637 (542 + 95); חטיבה 9 - ג. 91 - 431 (315 + 116), ג. 92 - 552 (+483 69); חטיבה 10 - ג. -4 844 (660 + 184); ג. 5 - 797 (630 + 167), ג. 6 - 819 (661 + 158); חטיבה 11 - ג. 1 - 872 (565 + 307); ג. 3 - 894 (592 + 302), חטיבה יב - ג. 2 - 385 (251 + 134); ג. 7 - 368 (270 + 98); ג. 8 - 296 (164 + 132); ג. 75 - 413 (197 + 216) - ס"ה 33 גדודים: מצבה: 20.435 (15.745 + 4690); חקן : 27.357 (24.090 + 3267). שהועדה, הממשלה או אנחנו נסלק את החלוקה. מה אז? כאן יש שתי סכנות: א) שהממשלה תסתלק למעשה מכל פתרון. המצב הנוכחי ימשך. במצב הנוכחי איני מתכוון למהומות. איני מפחד מהמהומות. הפחד שלי הוא שהממשלה תהסס ותפקפק ותפסח על שני הסעיפים או יותר, ובינתים לא תהיה עליה, המצב הכלכלי יורע, היאוש במחננו יגדל, וגם הישוב וגם התנועה הציונית יסבלו הפסדים קשים. מצב זה לא יוכל להמשך הרבה זמן. כי גם הערבים לא ישקטו. מה שהם רוצים - זהו שלטון עצמי, ממשלה ערבית. וכאן אני בא לסכנה השניה: ב)מו"מ בין אנגליה והערבים על יסוד מדינה ערבית;למען הנוחות יקראו לכך לא מדינה ערבית אלא "פלשתינא עצמאית" אבל אין הבדל בין שתי אלה. עצמאות לא"י עכשיו - פירושה מדינה ערבית, כי הערבים הם יותר מרוב של שני שלישים. זוהי לכאורה הסכנה הגדולה ביותר, כי פירושה-הפסקת עליה, שיתוק ההתישבות היהודית והסגרת הישוב הקיים לידי הערבים. בעיני - אין סכנה זו חמורה, אם כי עכשיו אין היא דמיונית, ורבים באנגליה - לא רק בארצות ערב - חושבים על זה, ואולי חושבים על זה כמה מאנשי הממשלה האנגלית. אם נניח שהממשהל תנסה להגשים עכשיו מדינה ערבית בא"י-מוכרח הדבר הזה להביא לידי חלוקה, אם רק הישוב בארץ לא יכנע. היה שמן שכוחה של הציונות היה בעיקר בחי"מ יש עכשיו 8657 לוחמים, 2528 שמשים. התקן הוא 13.685 לוחמים , 1334 משמשים לפי עדות המפקדים משרתים בחי"מ רבים שאינם מתאימים, והוצאתם תבדיל יעילות הגדוד גם אם לא יבואו אחרים במקומם. לדעת הוועדה יש אנשים מסוג זה לא פחות מאלף. לדעת המפקדים אין החדש של חי"מ מתאים, ורצוי לבנות גדודי חי"מ כשאר גדודי הרגלים. הוועדה מציעה תקן חדש למטות, תקנים אינדיווידואליים לכל מטה חזית ולכל מטה מחז לצרכי כל חזית ומחוז. הוא מציע לקיים כהוראת שעה רק 26 גדודים בעלי 3 פלוגות רו עם 88 משמשים בכל גדוד, ולהעביר 4 מסגרות של גדודי חיל רגלים לבסיסי החזיתות כגדודי 

 אמונים ומלואים לחוצים מהגדודים עודף המשמשים.הוועדה ממליצה על התאמת חילחי"ש, ועל הוצאה מידית של האנשים שאינם מתאימים לשירות. אין לאכא ידיעות נכונות ומדויקות על כוח האדם. אין במטה אינפורמציה על כל חייל: דרגת בריאותו, מצבו המשפחתי, השכלתו, מקצועו ומשלוח ידו, הכשרתו הצבאית, ידיעתו בשפות וכו', מקום הימצאו, תעסוקתו הנוכחית. שרותים, חיילות, חזיתות וחטיבות מחליטים ומקימים בלי אישור יחידות מיוחדות, כגו תזמורת, מחנות מעבר, המפקדים מקימים לעצמם יחידות עזר לתפקידים אשר בדרך כללצרי להתמלא ע"י חיילים כתוספת לתפקידיהם היומיומיים. הועדה דורשת שאכא תאחד בכל האמצעים על מנת שיהיו לה כל הידיעות על החיילים ושתק ועדת תקנים בראשותו של רמטכ"ל. הועדה רואה הצורך בפעולת הסברה בקרב המפקדים על ההכרח לקחת בכוח אדם ועל ניצולו היעיל, ולאסור בכל תוקף החזקת כוח אדם מעל לתקן והשימוש לתפקידים אחרים מאשר נקבעו בתקן, לקיים בדיקה קבועה וחמורה של תעסוקת אנשים ביחידות 6. יש רשתות ארציות מקבילות לאדמיניסטרציה, לחלוקת ציוד, למשמר ולפקוד רגומנטלי (ח"ן, שדות קשר, חיל תותחנים, שרותי אגא, משכורת צבאית) ויש כפ של מסגרות. 7. חיילות ושרותים מקיימים רשתות ארציות למנהלה, ציוד וכדומה. מפקדי המחוזות אינם יודעים אלו פלוגות נמצאות במרחביהם. 8. חיל הנדסה ושרות אכסון.מקיימים רשתות מקבילות של חוליות עבודה, מחסנים, משרד טכניים וכדומה. 9. אכא לא מוציאה פקודות העברה מהקלט באופן אישי, אלא במספרים כלליים. הוועדה ממליצה לאחד חיל הנדסה וחיל האכסון. 10. פרסום פקודות חלק ב' (?) מפגר בחודש ימים. זה מביא לבזבוז כסף וכוח אדם (?) בגלל אחור בהעברות או בשחרור של חיילים ותשלומין מיותרים למשפחות. 

11. המטה הכללי אינו עובד כמטה אחיד. אין תאום בין האגפים, החיילים והשרותים, גם לא בין המחלקותשל אגף אחד. מוסדות שונים (אכא, מרכז רשום, מרכז מיון ובקורת, ועד למען חייל, שח"ק, שק"מ וכו') מנהלים כרטיסיות נפרדות. בשעת רתוק עובדי ים למקומות עבודה צורתיים לא התיעצו עם חיל חים. 12. בדיקות בריאות של מרכז הגיוס לא מגיעות לאכ"א, ובאכ"א לא יודעים דרגת בריאו האיש. יש צורך שגליון הרפואה של חייל ישלח לקלט בשני העתקים - אחד למרכז הרשום, שני - ילווה החייל לכל מקום - לא נחוץ שמרכז יחזיק בניר כזה. 13. אין הגדרה מספקת לתפקידי הפיקוד, ויש פירצות וכפילות בחלוקת האחריות של מפקדים - אין נוהג ומשטר, ולמפקד לא ידוע מה הן זכיותיו וחובותיו, ואין לו נסיו מנהלתי. וועדה מיוחדת צריכה להגדיר סמכות ותפקידים. 14. חסר פיקוח אבטומטי בשלבי פיקוד שונים. יש להטיל אחריות אישית על מפקדים - כגון על ציוד, כספים שמתבזבזים. מפקדים אשמים ברשלנות יש להוריד מפיקודם. 15. חסר פיקוח על יחידות שסיימו תפקידן. הקונסוליה הירושלמים המשיכה להתקיים גם לאחר שנפתחה הדרך לירושלם. כל יחידה צריכה להיות כפופה לפורמציה גבוהה יותר. וי להמנע מהקמת יחידות למטרות זמניות, אלא להטיל תפקידים נוספים על יחידות קיימות. 16.אין בקורת על מסגרות ריקות וריקוח למחצה. אין זכות קיום לגדוד רגלי המקים רק שתי פלוגות רובאיות, כי הוא לא יעיל מבחינה אופרטיבית, וממשיך לקיים שרותים ויש בזבוז אדם וציוד. יש לקבוע מינימום המקנה זכות קיום ליחידה. ירידה מתחת למינימום מחייבת פירוק היחידה. 17. אין אכ"א מנהל בקורת על עבירה על חקן. מסגרות שונות מעסיקות אנשים מעל התק בלי רשות ממוסדות מוסמכים. 

18. אין פיקוח על תעסוקת אנשים ביחידותיהם. מעסיקים בשימוש למעלה מהתקן או מתו חוסר נסיון או לשם נוחות יתרה. הוועדה מציעה להטיל אחריות על המפקדים לתעסוקת אנשים מעל החקן, להסביר הצורך בחסכון כוח אדם, הנהגת דו"חים דו-שבועיים על תעסוקת החיילים, בקורת שיטתית על הדוחים. 19. אין נוהל של שחרורים, העומדים להשתחרר מחכים זמן רב במחנות מעבר, למפקדים לא איכפת. 20. הועדה קובעת שהרבה מפקדים נתנו עדות שאינה מתאימה למציאות. דרושה הסברה ובקורת חמורה. 21. דרגת הכשרה מנהלתית נמוכה בקרב המפקדים - והוועדה ממליצה לבדוק התאמת הקצי לאו דווקא מבחינה מקצועית, פרסום פקודה שכל דרגה בצבא חיא זמנית: הרחבת מסגרת אימונים וקורסים מנהלתיים, ונוהג צבאי בתוכם. מתן הדרגות צריך להיות זמני - גם בשעת המלחמה, לא כמו שנחוג. יש להקל על העברת קצין בדרגה גבוהה לדרגה יותר נמוכה. 23. חוקת שיפוט תש"ט לא מתאימה לתפקידה, משום כך גרועה המשמעת. עבריינים על חשא משמעת לא נענשים, ואין בקורת על ביצוע, ובכל אגף צריכה להיות מחלקה שתפקח על ביצוע פקודותיה. 25. יש הרבה מקרים של השתמטות משרות ומעבודה ביחידות קרב, הוועדה נוכחה שיש שלפ משתמטים המעסיקים סביבם עוד אלפי אנשים, הוועדה ממליצה על שחרורים וענשים. 26. מספר תאונות הדרכים - לרגל אי-מלוי פקודות, עבר על 300 לחודש: מפני מציאות נהגים בלתי מאומנים, חוסר משמעת, חוסר פיקוח על התנועה בדרכים. 27. משטרה צבאית עסוקה בדברים שאינם נכנסים לחתומי עבודתה הישירה, ואינה פנויה דייה להשלטת המשמעת (היא שומרת על בתי סוהר, עורכת חיפושים). 

28. מנגנון שח"ק מונה 2317 איש לעומת תקן של 1327. הוועדה ממליצה על הקטנת שח"ק באלף איש לכל הפחות, לאחד הקלטים עם מחנות האימונים, להעביר למשטרה אזרחית חיפו המשתמטים. 31. הועדה דורשת שלא ישלחו אנשים ליחידות בלי אימון צבאי ראשונה במחנה אימונים כללי. על המתגייס לשהות בקלט לא יותר ם24- שעות, ומיד לאחר להירשמו להעבירו למח אימונים. הועדה ממליצה על חיסול בסיסי אימון ראשונה בחזיתות, חטיבות ושרותים, ולהחזיר אנשי "הקונפיליות" השונות בקלטים ליחידותיהם. 33. המיון בקלט לא יעיל. הרוצים להשתמט משרות קרבי נותנים ידיעות כוזבות. הועד מציעה שהמיון יעשה בבסיס האימונים, שתקום חוליה של בעלי מקצוע לצורך המיון, לעש מיון גם בחי"מ, ואכ"א תנהל טבלה כללית של בעלי מקצוע החסרים ביחידות. 35. אין שיטה למיון קצינים וסמלים ששרתו בצבאות זרים, המודיע שהיה סמל או קצין מועבר לאגף קצינים או סמלים בלי בדיקה אם הוא מתאים לתפקידו. הוועדה מציעה שכל אלה ישלחו לקורס אימונים מיוחד. ויבחנו במשך האימונים. 36. אין אימון צבאי לקצינים מקצועיים (רופאים, מהנדסים, תוכלים(?), קציני סעד ותרבות וכו') - הוועדה מציעה שכל אלה יקבלו אימון צבאי מינימלי. 37. אין דירוג מקצועי בצבא: 38. מחסור בציוד מגדיל הצורך בכוח אדם. מחסור טליפונים ורכב מביא לבזבוז כוח א 39. אין תקן קבוע לחיל אוויר. 40. שק"מ מעסיק כ1200- איש - הוועדה מציעה שהקנטינות של יחידות יתנחלו ע"י אנש היחידות כתוספת לעבודתם הרגילה, כמו שנהוג בכל צבא, יחייבו שק"מ גם בהוצאות השר רוב הלקויים לדעת הועדה נובעים מחוסר פיקוח מספיק באכ"א. צמצומים בכחהאדם לפי דעת הוועדה יתכנו: 2050 איש בחיל הרגלים, 600 בחי"מ (משמשים), 1200 בשח"ק, 

1000 מתוך שילוב השמירה ביחידות (ראה סעיף 7) 800 מהקטנת שק"מ. - ס"ה 5.950. הוועדה מציעה לבחון אם אין להעסיק ציווילים בשק"טק חמד, ירחון, קשר לעתונות וצלב אדום, ממשל צבאי, שמירת מתקני צבא וכדומה. - בעשרים ושלושה גדודי חי"מ יש 11.185 איש, מהם 8657 לוחמים, 2528 משמשים, לפי התקן צריכים להיות 15019 איש (חסרים 3834). מהם לוחמים 13685 (חסרים 5028), משמשים 1334 (מיותרים 1194). גדוד 101 - 121 (93 + 28), 102 - 250 (188 + 62), 103 - 651 (501 + 150), 111 - 584 - 121 ,(119 + 316) 435 - 113 ,(54 + 114) 168 - 112 ,(61 + 290) 351 264+501) 765 - 131 ,(128 +431) 559 - 123 ,(116 + 528) 644 - 122 ,(134 + 450) - 142 ,(59 + 265) 324 - 141 ,(103 + 541) 644 - 133 ,(139 + 615) 754 - 132 + 546) 720 - 145 ,(36 + 74) 110 - 144 ,(121 + 377)498 - 143 ,(73 + 254) 327 40 - 162 ,(112 + 97) 209 - 161 ,(123 + 445) 573 - 152 ,(128 + 234) 362 - 151 .(152 + 587) 739 - 164 ,(106 + 651) 757 - 163 ,(81 + 559) הממוצע לפי המצבה - 486 (376 + 110) לפי התקן 653 (595 + 58), ללוחמים חסר בממוצע 219, למשמשים עודף 52, לגדוד כולו167. גדודי נשק מסייע: 11 - 326 (188 + 138), 15 - 581 (+401 180), 24 - 413 (79+334 34 - 536 (379 + 157), 48 - 170 (116 + 54)ן 64 - 196 (118 + 78), בס"ה 6 גדודי לפי המצבה 2222 (1536 + 686) התקן 2700 (2160 + 540) ממוצע לגדוד לפי מצבה 370 (256 + 114) תקן 450 (360 + 90 ) 

גדודים משוריינים וגדודי פשיטה. גדוד 82 - 714 (537 + 117), גדודי פשישה (תקן): 624 (567 + 57) גודוד פשיטה 9 - 235 (205 + 33), 29 - 695 (655 - 40), 89 - 547 (343 + 204). 3 גדודים : לפי מצבה 1477 (1203 + 274) תקן 1872 (1701 + 171) צנחנים 210 )189 + 21) ס"ה 2401 (1929 + 472). גדודי מרגמות (מטה, בסיס, גדוד 181, גדוד 182) - 700 (+459 241) חיל תותחנים 3678 (2644 + 1034). סיכום יחידות לוחמות - 4 מטה חזיתות 1326 (124 + 1202 ) 12 מטה חטיבות 3789 (455 + 3334 ) 8 " מחוזות 1543 (251 + 1292 ) (עד סכום) 33 גדודי חיש 20.435(4690+15749) 23 חימ 11.185(+8697 2528) 6 נשק מסייע 2222 (1536 + 686) 5 שריון, פשיטה 2401 (1929 + 472) צנחנים תותחנים 3678 (2644 + 1034) מרגמות כבדות 700 (459 + 241) ------------------- (15.479 + 31.800)47.279 לפי אכא לפי היחידה שרות מודיעין - 443 קשר 1479 1.494 מפות וצילום 184 188 נהגי פרדות ושרות כלבים 295 295 ----------------- 2420 1958 

שרותי אגא : אכסון 1375 (1276 לפי אכא), הספקה 790 (813), ציוד 1060 (974), חמוש 846 (799), תחבורה 4119 (4909), דלק 330 (349), דואר צבאי 61 (62), רכישה 23 (21), פיקוח עלתנועה והובלה 58, ס"ה 8661 (9200), מהם משמשים הצבא 7149, משמשים עצמם 921, שמירה ושוטרים 591, חן 492. שרות אכא וקלט פלמח: שחק, קלטים, בסיס אימונים וקלט פלמח 2737 (לפי אכם 2197), מחנות בסיסיים מעבר, שחרורים 959 (931), מחנות נופש 141 (141, שבויים 707, שקם 498 (471), שרות דת, משפט, תרבות 608 (685), קשר עם צלב אדום 19, אכס 180 (54), מרכזי רישו 264 (288), קציני עיר 229 (202), ס"ה 6342 (5676), מהם משמשים הצבא 4384, עצמם 1027, שמירה ושוטרים 931, חן 496, שונים ירחון ויחידות קשר לעתונות 52 (49), קונסוליה ירושלמית 27 (24), חמד 423 (410), ס"ה 502 (483). סיכום כללי (לרבות חיל אוויר 5381, חיל ים 2890 ועוד) 93334 (לפי אכא 91984), לוחמים 32574, משמשים 15479, שרותים לשמש הצבא 20022, לשמש עצמם 4043, שומרים ושוטרים2158, חן 8734. יחידות שלא נענו ולא שלחו דו"ח מטה חזית 3, מטה חטיבה 6, מטה חטיבה 10, מטה חטיבה 12, גדוד2, ג. 4, ג.5 ג.6, ג. 7, ג. 8, ג. 9, ג. 13, ג. 53, ג. 101, ג. 103, ג. 121, גדוד מרגמות 181, מטה עלומים, מחנה אימונים גדנ"ע, מטה אלישא (?), מטה ש.ר. ירושלם בית חולים 1, ב"ח 2, 3, 6, 7, 11, 14, שרות כלבים, העץ חיפה, העץ ת"א, בי"ס לבשול שרות הספקה, בית מלאכה 3 שרות חימוש, שרות חימוש הדרכה, קצין עיר חיפה, שרות דתי, מחנה שחרורים, מחנה שבויים, 1, 2, יחידת צנחנים, יחידת נחיתה, חיל הים, מחנה נופש ארצי 2. 

דו"ח זה מדאיג. יתכן שמקוצר זמן לא העריכו כראוי כל חזיון שנתקלו בו והכלילו מקרים בודדים והמצב אינו כה רע - אם כי איני בטוח שהגזימו רק כלפי מציאת דופי - אבל העובדות שאין להטיל בהן ספק מחייבות בדק בית רציני ודחוף. ברור שהמפקדים - ולא דווקא החיילים- לקו בחוסר משמעת, בבזבוז, בחוסר חוש מנהלתי, בחוסר דיוק, ויש מפילות מצד אחד ופירצות ומגרעות מצד שני. ויש לחנך קודם כל המפקדים - לדייק לחסכון, למלוי פקודה, לאחריות יותר גדולה, לפיקוח מתמיד. - באו אצלי ויץ. ליפשיץ ודנון. הגיע בשאלת הפליטים לשמונה מסקנות: א) הערבים עצמם אשמים בבריחתם. ב) אין להחזירם, כי הם יהוו גייס חמישי, ישאו טינא בלב, משקם נהרס ושיקומם ידרוש סכומים ענקיים למעלה מכוח המדינה. ג) הערבים שנשארו במדינה יש לנהוג בהם מנהג אזרחים שווים, אם הם רוצים להשאר במדינה. ד) הערבים שברחו - ייושבו ע"י ממשלות ערב בסוריה, עיראק, עבר הירדן, - מעוטי האוכלוסין, הנוצרים בלבנון, כל אחת משלוש הארצות יכלה לקלוט כל הפליטים ה) מימון ההתישבות הערבית - משפחה חקלאית תעלה 1500 לא"י, משפחה עירונית 1250, משפחת פועל בכפר או בעיר 500 לא"י. מקור למימון - מחיר נכסי דלא ניידי בארץ, (אחרי ניכוי פיצויים) ארצות ערב יתנו קרקע, השאר או"מ ומוסדות בינלאומיים ו) הוצאת היהודים מעיראק וסוריה. ז) מה לעשות כשארצות ערב לא ירצו ליישב הפליטים? ח) אם יכופו עלינו החזרה? לא נקבל בשום אופן חזרה לכפרי הספר, לערים רק אחוז מסוים (15% מאחוז היהודים), רק בעלי-מלאכה ואחרים שישאו עצמם, השלמת משפחות. לדעתם יש 235 נקודות שיש לישב בהן יהודים. לפי אומדנא של הוועדה יצאו מהכפרים 258000 נפש (עד לפני מערכת הדדום), ומהערים (ירושלם, יפו, רמלה, לוד, חיפה, עכו, צפת, טבריא) 248000, ס"ה 506,000. לפי

בדיקה של כפרים שיושביהם הערבים נשארו הוסיפה הממשלה 10% על הישוב המציאותי (בשנת 1945) ויש איפוא להוריד כ50,000-. הם מציעים להזמין שכטמן (שכתב ספר על טרנספר) ועזרא לפריס - אם ידונו על הפליטי הצעתי שלא יכניסו שאלת יהודי עיראק וסוריה, ואם הברירה בידינו - מוטב ליישב כל הפליטים בארץ אחת - בעיראק - מאשר לפזרם. בכל אופן לא בעבר הירדן. - הדסה באה אצלי בדבר בעלה. קפלן הציע לו פעם להיות ממונה על המנגנון. בינתיים הוזמן להרצות בדרופסי קולג' בפילדלפיה. יש לו נטיה להוראה, היא רוצה שיבוא, לדעתה עליו להיות מדריך בקורסים לפקידים. איתן סבור שהוא מהאים לכך והבטיח לטלג להמר בענין זה. הדבר לא דחוף - אבל היא רוצה שנחליט בדבר. - זאב שרף מציע דוד פושקן, דור שלישי בארץ, למד באנגליה הנדסה מנהלתית, בן 30 מדבר עברית, אנגלית וגם ערבית וצרפתית, חבר המפלגה, היה סגן לסשה גולדברג (מקוד עבד עם סלווין) במחלקת מתמי - למזכיר פרטי שלי. הוא מציע סופיה יודין כמרכזת ספרית הממשלה והאחראי - ההצעה נראית לי. ז. שרף עצמו רוצה לנסוע לשבועות אחדים לחו"ל - ציחיה, אירלנד או דנמרק, ללמודמה זה משרד ראש ממשלה. אמרתי לא - לא עכשיו. - אהרון קצלסקי שואל: ערי זבו התנדב לצבא, רוצה לעבוד בחמד, אמר שהיה באצל, ואם אצל יחודש ישוב אליו, אבל לא ימסור סודות. יעצתיו להעסיקו בחיל הנדסה. - אהוד דורש שנפרע בזמנו (1 בנובמבר) החוב של 1/2 6 מיליון דולר לממשלה הציחית אביא הדבר לישיבת הממשלה אה"צ. - אה"צ ישיבת הממשלה. אני מסרתי על המצב הצבאי, משה על פריס.

- בערב ישיבת מרכז המפלגה על סידורים פנימיים. רק בשתים א"ח חזרתי למלוני.