יומנים > יומן - מלא 30/09/1963

1
מתוך
מקומות:
Be'er Sheva
Jerusalem
Mele'a
Nayn
אנשים:
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
30.09.1963
225824
{P001} {0198-153} ,30.9.63 יום ב' הבוקר עניתי כמעט על כל המכתבים וגם שלחתי לדבר תשובה ל"תשובה לב.ג." של הלל זיידל בענין גרמניה - "עמלק." אתמול נסיתי לסדר כמה איצטבאות וגליתי חומר חשוב משנת 1942 בנ.י. - שיחות עם ורטהים (נשיא ועד יהודי אמריקאי, שמת מיד אחר כך) וישיבת הוה"פ המצומצם בדבר תכנית בילטמור. ועוד חומר מענין משנת 1929 וכמה שנים אחרות. הכרחי לסדר תיקי לפי סוג החומר: יומנים, מכתבי שלי ואלי, ישיבת הנהלה, מפלגה, ממשלה, וה"פ ציוני, הסתדרות, חומר היסטורי וסטטיסטי ועוד. דיברתי עם חיים שיש בדעתי לשכור לשם כך לכמה שבועות איש צעיר בעל השכלה ונאמן. לא עניתי עדיין להוטשינס. זה המכתב היחיד שנשאר לפי שעה ללא תשובה. - בשעה 4 אה"צ באו אצלי נאוי וזריזי, ראש עירית ב"ש וסגנו. הבטיחו שניהם שהם פועלים מתוך חברות ואחדות. שאלתי מה הם הצרכים והבעיות של באר שבע. ענה זריזי: יש תעסוקה מלאה, אבל אחוז יותר מדי גדול מתפרנס מעבודת בנין בחוץ. יש בב"ש 14000 מפרנסים. כ4000- מהם פועלי בנין. התעשיה עסוקים רק 1200 בתוך זה כבר מפעלי של צור - טכסטיל, לא יציב ביותר. זויזי יליד פולין בא מעיירה קרובה לפולטיסק. התחנך בפולנסק. עלה ארצה ב.1937- - שבנו לעניני ב"ש: בתי הספר הדתיים מתרבים, הודות לעליה ממרוקו. אינם אדוקים, אבל אנשי מסורת ונמשכים לב"ס דתיים. לזרם הדתי נרשמו השנה {0198-154} ,38% אבל אין להם מורים. בב"ס תיכוניים 800 תלמידים, בהם בידויים. יש 25 סטודנטים מב"ש בירושלים ובחיפה. הזמנתי שניהם להצטרף אלי בצעדה, ועשו זאת ברצון. - הצעת איחוד עם רוויזיוניסטים ביום .17.10.39 ביום 18.10.39 דיון בהנהלת קה"ק על קניות קרקע. הודעת מ.מ. לנציב נגד גיוס יהודים (18.10.39). 22.10.39 מכתב מויצמן על סיכויי יחידות יהודיות. ביומני מיום 25.10.39 דברי אלה על בובר: "במשלחת של הליגא השתתפו מפוע"צ של . . . . . בשיחה זו היתה לי אפתעה אחת, גם נעימה וגם חשובה: הפרופ. בובר. לדעתי את העמדה הדונמטית של בנטוב, את האידיליה הספרותית של רבי בנימין, שאינו יכל להשתחרר מהרושם של מאמריו הוא, לא התפלאתי לנאיביות של קלוורוסקי, שיש לו הלוציניזציה של זקנה. הפתיעה אותי ההבנה הריאליסטית של בובר, ראיתי לפני כאילו בובר חדש, שלא שערתי את קיומו. דווקא הוא לא צלל בערפל של מליצות ומשאלות צדקניות, אלא ביקש לדעת עובדות ולראות את הבעיה המסובכת מבחינה מציאותית.