2.2.48, יום ב', כב שבט תש"ח
לובלינר - מרכז פעולה נגד פורשים. לפי הוראות עליהם למנוע פעולות נגד יהודים ערבים ואנגלים. מנעו לפני 5 שבועות פעולה של לחי - הכנסת סל של לחי באבטובוס. ב11- נמנעה פעולת אצל בחיפה בשוק הערבי - תפסו מנהל הפעולה (מוסה לוי, שפיקד על פיצוץ בתי הזיקוק), שוחרר באותו יום.
לא מחזיקים יותר כוחות לביצוע פעולות. יש רק 5 קציני ביצוע: בחיפה (יהודה קופל) היה שוטר לפני המלחמה, שרת בבריגדה, עבד שנתים בשי), בתיכון (אולי, מעין החורש) בת"א (שמואל מיוטוב - היה מפקד הפלוגה המיוחדת), ברחובות ורא"ל (אהרון רוזנפלד מהרזרבה של פלמח), בירושלם (מאיל פילבסקי - בן 24, מפקד מחלקה של סיירים, מהרזרבה של פלמח, בן חולון). למה תקציב? לעיקוב ולהסברה לאנשי אצל באופן אישי. יש 38 עוקבים (רוצה לרכז 45): 26 בחיפה, 7 בתיכון, 8 בת"א, 6 מטפלים באנשים מרכזיים של אצל ולחי, 3 בדרום, 7-8 בירושלם. דרושים 4000 לא"י לקציני ביצוע, עוקבים והסברה. יש 6 מסבירים. מחפש תימני וקורדי, להסברה בעדות אלה. לפי שי יש לאצל 3-4000 איש (חיל קרב, חיל-תעמולה ושרותים), ללח"י כאלף.
- אהרון : שמשון (נעשה נסיון בבעלי חי 25, החוקרים היו לבושים מסכות גז ותלבושת - התלבושת עולה 20 גרוש, המסכה בערך 20 גרוש - יש לנקות הכל מיד) הפעולה היתה טובה. אף בעל חי לא מת, הסנוור נמשך 24 שעות. יש כחמשים קילו, העבר לת"א, מעביר הכלים הנה. בקנה מידה לבורטורי אפשר לעשות כ20- קילו ליום. בונים ב"ח בסביבות ת"א שיספק 100 קילו ליום. הנסיון הראה שיצטרכו 3 קילו לדונם, ולא 2 כשחשבו קודם
גם במשקפים סגורים אפשר להתגונן מפני שמשון. גמרו עשית מרגמה מיוחדת שפועלת על מרחק של 7-600 מטר - הדיוק אינו רב, אבל להפצת גז היא מספיקה. כעבור שבוע יגמרו כל הבדיקות ואפשר יהיה להתחיל בייצור. פגז יכיל עד 4 קילו חומר. טווח אפקטיבי של רובה הוא 200 מטר, צלף (- של 400, ומעלה מזה - אינו קולע. רק מכונות יריה כבדות מגיעות למעלה מזה. במרגמות עוסק עכשיו מייבים (מהמורים) -
בי"ח לגזים מדמיעים פועל במוצא, מוציא 100 קילו ליום. אין תיאום עם תעש. פגזים. ועד התעשיה הקיים (וויל. בלס ובלקין) לא מספיק. דרושה הנהלה מורכבת מכל המחלקות שבח, אהרון (חימיה), גולדברג או סמבורסקי (אופטיקה), יצור חשמל - רדיו טכני (לנגהולץ מהרדיו או יצקוביץ), ייצור רפואי (?), בראש מציע אהרון להעמיד את יוחנן.
- ויל. ושבח: ועד הייצור כונן (שבח - לא שמעתי עליו!) - הוזמנו מוקשי נעלים (20.000) בשבוע הבא יגיעו ל4000- בשבוע. חסר חומר הנפץ, דימו. הוזמנו גם מוקשים אישיים. חסור "הפרימרי", יש לשבח 200 קילו, אבל הוא טוען שזה "חמוץ"! שבח סבור שכדאי לעשות נסיון עם ט.נ.ט. במקום פרימרי. יש כבר במחסן אצל ויל. 3000 בקבוקים חסרות המטליות. בוגרט צריך להכין זאת, רענן ווייץ ואהרון מציעים הנהלה של חמשה (שלמה, הדוקטור, ווייץ, אהרון וויל יו"ר).
לדעת שבח הדוקטור יודע רק לעשות מין חומר גוזיט הדרוש לדיטו - ולא יותר. ברננו יש אלטרנטיבות לסידור העבודה והיחסים: 1) הנהלה של חמשה: הדוקטור, בוגרט, אהרון, ויל. (?), 2) הדוקטור עובד בקבלנות דברים מסוימים, 3) הוא פועל לפי הוראות. הטלנו על שקולניק לברר איזו מההוצאות יותר מעשיות.
- המשך עם אהרון: [--] הוא מציע הנהלה של שלשה: הדוקטור, בוגרט, ואהרון. הנהלת התעש צריכה להיות עצמאית. המחקר צריך להיות קשור להנהלה. קניות משקפות ומצפנים אף הן צריכות להיות קשורות לתעש ולמחקר,
עמנואל גולדשלק, סטודנט בירושלם, יכל לייצר דיטינטורים. הוא עובד עם מהנדס א"י ד"ר תשבי. הם כבר עשו בירושלם מאות דיטונטורים - "ודפקו".
לאחר בירורים הגענו להצעה של שלשה: וילנצוק, אהרון ויוחנן. משקפות אפשר להזמין ע"י גולדברג (עדשות) ובי"ח בירושלם ("מרכז-ברנדייס").
- קפלן - ברט מציע להוריד התביעה של קפלן על 3 מיליון - ל1.8- מיליון. אחריות הסוכנות בלבד אינו מקבל, דורש גם קה"ק. מחר הבירור יסתיים. קפלן מציע לועד החיילים: פרלסון, ליפמן לוניסון, מרכז חיה לובלינסקי.
- אה"צ מ4- עד 7 ועד המצב.
- בשמונה בערב זאב הים. ביקשתי ממנו תכנית: א) כוח ימי להעביר אנשים, מכשירים ומזון לנגב ולגליל המערבי, 2) כלים להעביר אנשים ומכונות כבדות לאילת, ג) כוח ימי להגנת החופים, ד) תכנית לאימון אנשים לתפקידים הללו, ה) תקציב.
המרחק מנהריה לחיפה 10 מיל. ספינות פלישה של 15-8 טון עד 350 טון יובילו מטען לנהריה, ותוכלנה לגשת לחוף. אפשר גם להשתמש ברפסודות הנמשכות ע"י סוחבת או ספינת דיג חזקה. הפריקה דומה לפריקה מספינת פלישה. פעולות אלה אפשר לבצע בלי כל הכנה בחוף, טוב היה אילו היה בונים מזח קטן מוגן ע"י שובר גלים מוקן ע"י הטבע כמה ספינות ברזל ישנות שאפשר למלואות באבנים.
חוף המדינה הערבית לא משתרע עד הנגב. אין גם כבישים מהחוף לנקודות יהודיות. גם באוטו קשה לעבור החולות הנודדים. אם אפשר יהיה להתגבר על קשיים אלה אפשר להוביל אנשים וציוד בספינות פלישה ואניות משא שתפרקנה לסירות פלישה קטנות, אפשר להוביל גם ע"י סירות מנוע וסירות-דיג ממונעות.
באילת יש שני קשיים: א) יש לעבור מים טריטוריאליים מצריים לפני שאנו נכנסים לתעלת סואץ ואחרי שאנו יוצאים ממנה. ב) לכניסה במפרץ אילת יש רוחב של שני מילים ומוכרחים לעבור מים טריטוריאליים מצריים או סעודיים לפני שאנו מגיעים לחוף האר"י
במפרץ. על הקושי הראשון אפשר להתגבר עם ללכת סביב אפריקא. או לבוא מאפריקא הפציפית. הקושי השני - ע"י מהירות גדולה במפרץ עצמו. לדעת זאב הים הדרך המתאימה ביותר להובלת אנשים וציוד לאילת (אם אפשר להתגבר על הקשיים הנ"ל) אנית משא קטנה שתפרק לסירות פלישה קטנות.
רוב האניות והספינות הדרושות נמצאות בארץ בידי יהודים 1) 3 אניות של חברת עתיד, 2) הספינה דורי של זלמן כהן, 3) ספינה חנה סנש של חברת עוגן, 4) ספינות מכמרת וספינת הדיג החזקה של דרום אפריקא, 5) סירות מנוע ורפסודות בנמלי חיפה ותל אביב 6) סירות משוטים בקבוצי הדיג ובידי האגודות הימיות.
מלבד זה מציע זאב הים לרכוש: 1) סירות מנוע של 40 כ"ס ורפסודה בעלת קיבול של 150 טון לשימוש בים פתוח (נמצאת בנמל חיפה מתוך ציוד הצבא), 2) 2 ספינות פלישה גדולות של 350 טון קבול כ"א. אפשר לרכוש אותן בים התיכון. מארצות הברית יהיה קשה להביאן הנה. אפשר לקנות בקפריסין. 3) 6 ספינות פלישה קטנות בקבול של 8-15 טון, שאפשר להובילן על סיפון של אניות משא. אלו אפשר לרכוש בים התיכון וגם באמריקא.
למשטרה האר"ית יש 6 ספינות מנוע בחיפה ו2-3- ביפו. לספינות תותחים של 3 פונד, מכונות יריה, זרקאור ואלחוט. ספינות כאלה ספק אם יועברו למדינה היהודית. ויש לרכוש משום כך שתי ספינות ממין דרום אפריקא מצוידות בנשק הכל, אם אפשר בתותחים יותר חזקים. אפשר לרכוש ספינות כאלה בים התיכון.
להגנה ימית מציע ז.ה. טייסת של סירות מנוע טורפידו. הן מחייבות צוות קטן מאומן, החזקתן קלה. הן מצוינות למטרות של הגנה. אפילו אניות מלחמה גדולות תחשושנה להן. טוב שיהיה להן גם ראדאר בחוף. יש להקים תחנת ראדאר על הר הכרמל, ושניה בין (M.T.B). נתניה ות"א במקום הגבוה ביותר. ידרשו לנו 9-6 ספינות טורפידו אפשר לרכוש אותן בים התיכון, באיטליה ובצרפת. במשך 48 שעות אפשר להעביר ספינה כזו מאיטליה לארץ. (לפי מילר עולה .M.T.B עם הטורפידו 25 אלף לא"י, ונחוץ לה צוות של 14-16 איש, אנשים למטה מגיל 32, בששה שבועות אפשר לאמן מלחים, מלבד מכונאים שצריכים לדעת מלאכתם היטב).