יומנים > יומן - מלא 07/05/1940

1
מתוך
מקומות:
ארצות הברית
לונדון
הוואנה
חיפה
רומא
פריז
ירושלים
אנשים:
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
07.05.1940
221267
{P001} {0149-01} לונדון, 7.5.40 פוליה יקרה - אני כבר פה שבעה ימים, וכנראה אשב פה עוד כשבועים, עד נסיעתו של חיים לאמריקה (יום הפלגתו עוד לא קבוע, כי עדיין לא ברור באיזו אניה ילך ואם יש מקום באניה). הגעתי הנה רק באחד במאי. החשבון שעשו לי בירושלם על סדר הנסיעה היה מוטעה. הגעתי אמנם לרומא בשעה היעודה, ביום ו' בשעה עשר בבוקר, אחרי נסיעתי כעשר שעות מחיפה. אולם הרכבת מרומא לפריס אינה זזה בצהרים, כאשר הבטיחו לי בירושלם, אלא בשמונה וחצי בבוקר, והייתי מוכרח להשאר יום שלם ברומא (רק בלונדון נודע לי שהייתי יכל לטוס מרומא לטורינו ולתפוס שם הרכבת שיצאה באותו בוקר מרומא). ברומא ירדו גשמים עזים במשך כל היום, והייתי מוכרח לשבת כל הזמן בהוטל - בילוי זמן לא נעים ביותר. עתונים אנגלים וצרפתיים לא יכלתי למצוא, אם כי עתונים גרמנים נראו בכל פינה. לפריס הגעתי ביום א' בבוקר (28.4.40) וכפי שהוברר לי היה עלי לחכות יומים למקום באוירון. לפני יום ג' היו כל האוירונים תפוסים, ועמדתי לצאת מפריס ביום ג' (30.4.40) לפנות- ערב, אבל מפני מזג האויר נדחתה הטיסה, ועזבתי את פריס רק באחד במאי לפני הצהרים. רוב זמני בפריס בליתי בחניות ספרים (ושלחתי לך כמה חבילות של ספרים על עניני צבא, היסטוריה ופילוסופיה, שאני מקווה יגיעו לארץ עוד לפני שובי. אני מצרף כאן לחוד רשימת הספרים למען תראי אם הכל נתקבל). {0149-02} בששת הימים שאני פה יש לנו יום יום ישיבות ארוכות, והדיון לפי שעה טרם נסתיים. על הדיונים אספר לך בעל-פה כשאשוב, אולם אני מרוצה מבקורי. לא בכל הסכמנו כאן, אבל מצאתי כאן יותר הבנה, חרדה ועצמאות מאשר חכיתי. מחוץ לישיבות המשותפות היו לי שתי שיחות מיוחדות עם חיים. בכמה דברים יש חילוקי דעות בין שנינו, אולם המרחק בינינו הרבה יותר קטן מאשר ביני ובין כמה חברים בירושלים (ות"א). הוא כרגע חי בעיקר בתכניות אמריקניות. בבקורו האחרון הוא "גילה" מחדש את אמריקה - הכוח היהודי והאפשריות הציוניות הגדולות שביהדות אמריקא; הוא מלא אמונה ביכולת העצומה הצפונה בתוך יהודי אמריקא וגם ביכלתו הוא להפעיל הכו ות האלה. ושמחתי מאוד לאמונה זו. בדבר תכנית-הפעולה באמריקא כמעט שבאנו לידי הבנה גמורה. בדעתו לשוב עכשיו לאמריקא יחד עם קפלן לזמן קצר - 5-6 שבועות, עד תחילת יולי. לבוא משם לארץ לכמה שבועות ובראשית הסתיו ללכת שוב לאמריקא לכל החורף (הוא נוסע עכשיו בלי ווירה). כמובן אי-אפשר לדעת מה יקרה בעולם הגדול ובעולם הקטן שלנו מעכשיו ועד החורף - אולם תכנית זו נראית מאד בעיני, ואם רצונו זה יעמוד לו במשך כל השנה, וגם התכנית שיש בידו עכשיו תתקיים תהיה בלי ספק, ברכה רבה בנסיעתו. היום יתקיים הוויכוח הגדול בפרלמנט - אבל על זה תקראי בעתונים בטרם יגיע מכתבי זה אליך. מזג האויר בלונדון הוא מצוין, כמעט כמו אצלנו, והחיים פה הם בכלל נורמליים כאילו לא קרה כלום בעולם. אני מתאכסן במונטרויאל וארוחת הבוקר הדשנה שמגישים לי בכל בוקר אינה שונה במאומה מארוחת הבוקר שלפני המלחמה. על-ידי יוסטמן שחוזר היום לארץ שלחתי לך כמה דברים שביקשת ממני, ואני ווה שיתקבלו בסדר וימצאו חן בעיניך. שלום ונשיקות לילדים,