1
מתוך
מקומות:
אילת
ברור חיל
ברק
חיפה
תל אביב - יפו
חולון
לוד
מגדל
נהרייה
נשר (עיר)
נתניה
רמלה
רעננה
מלכיה
אנגליה (הממלכה המאוחדת)
האון
חבר
נין
פריז
אשבל
חירות
ארצות הברית
וושינגטון (מדינה)
אנשים:
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
09.07.1950
219706
{P001} {0019-15} 10.7.50 מונטור מודיע שבמחצית השנה הראשונה של 1950 הגיעו הכנסות המגבית המאוחדת במזומן לסכום של 54.219.000 דולר. מזה ניתן למגבית א"י - 26.684.915 דולר, לג'וינט 18.767.883, 7.873.167, בעיקר בשביל מהגרים בנ.י. מודיעים לי שבחודש מאי נצטרפו למפלגה 4.381 חברים - זהו המספר הכי גדול שנצטרף בחודש אחד. לפי המקומות: בתל-אביב - 1.268, בחיפה 978, בירושלם 138, בבאר-שבע - 5, בבני-ברק 14, בחולון 51, (מזהבלוקונים 85) לוד 34, נהריה 25, נשר 3, נתניה 51, רמלה 189, רמת-גן 110 - ס"ה ערים 2,966. במושבות 356 (במגדל גד 114, . / . {0019-16} בפתח-תקוה - 79, בר"ל 41, ברעננה 41) במושבים 62, במושבי עולים 150, בקבוץ המאוחד 42 (ברור חיל 33, מלכיה 6,אילת 1, בית-העמק 1, האון 1) בבתי עולים 78, כצבא 17 - ס"ה 4.381. עד 1 ביוני התפקדו 79.021, ס"ה לאחד ביולי 83.402 חבר. שלמה לובינסקי מלודז', שלוש וחצי שנים בארץ - לא שייך למפלגה, בעל זקן ארוך עד ברכיו, שמע על שני מושבים ע"י בית הכרם וג'ורר (וולגה) שאין שם תפילין. הלך, לפני שבועים לשם ונתן ליהודים תפילין, אסף בעיר עוד תפילין ושוב הלך וחילק. בפעם השלישית הלך לוולגה - המדריכים התנפלו. מה פירוש התנפלו? צעקו שאין אורך בתפילים. הצועקים היו 3-9 צעירים, נכנס לצרכניה ומסר לאלה שהיו שם. התושבים הם תימנים בשני המושבים. ראה תימני צעיר בצרכניה שאל אוחו אם יודע לחנית תפילין - אמר כן. ביקש ממנו לנסות. ניסה והניח תפילי באותו רגע נכנס מדריך וקרע התפילין מעל הראש ואמר שלא ירשה יותר. לא רצה לספר לאיש, אבל באותו ערב בא אליו תימני מבולגה וסיפר לו שהמדריכים הלכו לתימנים ולקחו מהם התפילין. שנים לא רצו לתת הnפילין נעשה פרוטוקול. אז הלך לרב הרצוג וסיפר לו הדבר. הרב נתרגש. סיפר ללובינסקי שה"מורה" בוולגה אמר לילדים אל תחשבו שהיהודי הזה . מבקש טובתכם - הוא נלחם בלגיון הערבי נגד המדינה היהודית. מנין אתה מתפרנס? יש לו שני בנים בפריס שמפרנסים אותו. הוא נוסע למושבות ומחפש ילדים שלא נימולו - ומהל אותם. אתה מוהל? לא, דאגתי למוהלי ברעננה עשה זאת לנער בן שמונה. המען שלו - "יגיע חדש. יעקב (ביום 7.7.50) מעורר בעית המכונים: יש מכון פיסיקלי . בשתפות עם מ. מתעכב דבר הקמת בה"ח לחומצה חנקנית - מפני משרד קיצוב ואספקה. יש לדרוש ממנו קיצוב מחיר המוצרים. בסוף יולי יתקיים כנוס תלמידים יחודים בעולם. ימשך 2-3 ימים. השאלה היא להקים המרכז בירושלם? בוודאי. הג'וינפ והקונגרס היהודי העולמי תומכים בארגון. {0019-17} הועד דורש הקצבת של 6.000 ל"י, חציו מהממשלה חציו מהסוכנות. יש רצון לאנשי מדע צעירים לעלות. דרוש איש לכךבאמריקא. גם פה נחוץ מרכז, יש לדאוג לשיכון. הטלתי על יעקב לעשות בירור מוקדם של התנאים (שיכון, תעסוקה)ואביא הדבר לממשלה. נ להשתלמות לרופאים דרושים 2.300 ל"י. ביקשתי יעקב לברר זאת עם דר' מאיר. תחנת הנסיונות החקלאית בשפל המדרגה. היועץהע יקרי של הלפרין הוא דר' כרמון,.בלעדיו אינו עושה כלום, [ ח ס ו י ] [ ח ס ו י ] יש אנשים יותר חשובים? כן, דר' ויצמן, בנו של משה ויצמן, עובד בסוכנות. יש לברר החוקה לאוניוורסיטה. השלטון הוא חבר נאמנים מתמנים על-ידי עצמם, (60 איש), חצים צריכיםלהתאשר על-ידי ההס' הציונית, . 1/3 צריך להיות מתושבי הארץ, 2 מהדסה, 1 מהכנסת - נתלים בחוקה זו בנוהג שבאמריקא ובאנגליה. יש צורך בועדה לבירור כל ענין מוסכות המדע והחינוך העליונים, זיקתם הארגונית למדינה, הבטחת חירות המדע, משיכת כוחות מדע מהחוץ, תיאום פעולותיהם. יש להתיעץ על כך עם זלמן ולדבר עם שזר. אולי להזמין לוועדה רטנר, דינבורג, ברודצקי, דורי). יעקב דורש שיש לחייב סמבורסקי להתיעץ אתו בכל הענינים, פעם בשבוע. יעקב סבור שמשגה נעשה במסורת מחקר קרינת השמש לאשבל. יש כוחות צעירים יותר חשובים במשרד התחבורה יש כוחות מוכשרים. אין למסור דבר זה לשיקולו היחיד של סמבורסקי. [[ ק ט ע ח ס ו י ]] {0019-18} .יפרתי באותו יום ללוקר על תכניתי - לעשות תכנית כוללת של עליה, קליטתה ומימונה לשלוש שנים, לגייס בארץ מלווה חובה של מאה מיליון ל"י ובעולם מליארד דולר חציו בתרומה, חציו במלוה לעשרים שנים. הדבר נראה ללוקר. סיפרתי זאת גם לרבקה שולטן. היא סבורה שזה "ימעשי והכרחי". בא אצלי באותו יום (7.7.50) אגרון. יש מו"ל באנגליה ובאמריקא הרוצה להוציא שורה של נאומי באנגלית. ביקשתיו לחכות עד שיצא םפרי בהילחם ישראל. אגרון מציע להוציא עתון יומי לעולים, חציו עברית, חציו באחת השפות: הונגרית, רומנית, צרפתית, איספניולית, אידית. וזה יעלה 100.000 ל"י לשנה. מוצא עתון שבועי "הפרוזדור" ע"י משרד החינוך - יש לבטל אותו, הצבא מוציא ''לעולה" - גם זה אפשר לבטל. הצבא מוציא עכשיו 45.000 ל"י על עתונים בשביל הצבא. אגרון מציע לבטל מוצאה זו ולהשקיע זאת בעתון החדש, ולדרוש מהמו"לים שיובילו עתוניהם לחיילים והחייל יקבה עתון בכספו. ביטול שני העתונים כנ"ל יתן 15.000 ל"י, מהצבא 45.000, יחסרו עוד 40.000. שלחתי אלקנה לוולגה לברר התלונות של ש. לובינסקי (ראה עמוד 24). . ישראל ישעיהו דורש 10.000 ל''י בשביל החזקת 100 צעירים תימנים למשך שלושה חדשים: חדשיים ילמדו, חודש יסתכלו במשקים לצרכי העבודה. חציים יבואו ממשובי התימנים, חציים - לאו דווקא מיוצאי תימן או תימנים ותיקים שילכו להדריך בישובי תימנים. אינו רוצה לא תימנים. אמרתי לו שאני רוצה להרחיב המסגרת ולהאריך זמן הלימודים ולכלול שלושה ענפים: אימון צבאי, לפחות שלושה חדשים, אימון חקלאי, ביחוד בענפים המצויים בכפרי התימנים (ירקות, עופות, בהמות דקות) וכל ששת החדשים לימודים (תולדות ההתישבות, הציוניות, חלוציים, ידיעה כללית על זמננו ובעיותיו וצמאון לקריאה). יש לדאוג שיהיו בתוך המאה גם מספר בחורות. אם ימצאו בתוכם מוכשרים ביותר - ישארו לאימון ממושך על-מנת לעשותם קצינים בצה"ל. ביקשתי לדבר עם אליק ולשתף בעיבוד התכנית קצין נח"ל. כל הדבר יעשה במסגרת נח"ל. ; {0019-19} בררתי עם קפלן וספיר מצב הדויזים לצרכי צבא. גולדנברג הצליח עד עכשיו להשיג רק מיליון אחד. על מברקי שאנו צריכים להתקשר מיד על 10.5 מיליון ולשלם תיכף 5,5 מיליון דולר ענה שרק בספטמבר הוא מקווה להגיע לחמשה מיליון. ספיר יטלגרף היום לדולק שנמצא באמריקא. בינתים מודיעה הצירות מוושינגטון כי לאחר שנודע לניילס שאנו מבקשים הלוואה חדשה של 30 מיליון דולר מהבנק הביע השתוממותו למה אין אנו מבקשים הרבה יותר, ולא מהבנק אלא מהנשיא, כי עכשיו השעה. ברור שיחד עם הפעולה הגדולה שאני מציע לעשות (בארץ מאה מיליון ל"י ובתפוצות מיליארד דולר בשלוש שנים) יש לנסות דבר לממשלה האמריקנית ואולי גם לממשלות אחרות.






