יומנים > יומן - מלא 27/03/1965

1
מתוך
מקומות:
אמציה
מצרים
עשרת
רמת יוחנן
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
27.03.1965
236063
{0200-91} 27.3.65, שבת כתבתי מכתב תשובה לאפרים רייזנר על מאמרו בקובץ קבוצו (רמת יוחנן) על הפרשה. בחנתי ההבדל שבין עשרת הדברים בשמות (כ 2 - 14) ודברים (ה 18-6), ההבדל העיקרי על שמירת השבת. בשמות הנימוק "כי ששת ימים עשה ה' את השמים וכו", על כן ברך ה' את יום השבת ויקדשהו". בדברים אין זכר לבריאת הארץ אלא: "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך. וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים וכו' על כן צוך ה' אלוקיך לעשות את יום השבת. שאר השינויים קלים (אמנם בשמות כג 12 נאמר: ששת ימים תעשה מעשיך וביום השביעי תשבת למען ינוח שורך וחמורך וינפש בן אמתך והגר {0200-92} בדברים חוזר הצו לשתף הבן, הבת, העבד, האמה והלו, ובכמה מקומות גם הגר, היתום והאלמנה - בשמחת החגים (דברים יב' 12, סז 12-11, 13). בדברים גם נאמר: "לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות, איש בחטאו יומתו (כ"ד 16). פסוק זה מצוטט גם במלכים ב' יד' 6, ע"י מלך אמציה. ביחזקאל נאמר: הנפש החטאת היא תמות (יח' 14) ועוד: הנפש החטאת היא תמות, בן לא ישא בעון האב, ואב לא ישא בעון הבן, צדקת הצדיק עליו תהיה ורשעת הרשע עליו תהיה (שם 20). ביהושע ז' 24 כאילו נאמר ההיפך, אבל גם רשי וגם רלבג מפרשים שהבנים של ענן לא נענשו, אלא ראו ענשו של ענן.