יומנים > יומן - מלא 18/07/1956

1
מתוך
מקומות:
Elat
Etan
Bombay
Haifa
France
Jerusalem
Negba
Nayn
Paris
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
18.07.1956
225648
{P001} 18.7.56 [ראה בתיק נוסח שני הכולל תוספות] {0011-26} איתן מציע לדבר אתי רק ביחידות. המרשילד אוהב לדבר, ויש לתת לו לדבר. איתן סבור שהיו להמרשילד שיחות חשובות ברוסיה עם האנשים המכריעים. יש לו אמביציה לעשות שלום, הוא רואה עצמו כבונץ עליון ולקבל פרס נובל. גדעון סבור שהוא יציע פשרת אידן וביחס לפויטוב "בחירה חפשית". - באחת עשרה בא ספיר. מסרתי לו בקצרה על פגישתי אתמול עם אנשי האיגוד המקצועי, והצעת חנה למדן הבוקר. הבעיה הנידונה היא תשלום 10 נקודות תוספת יוקר. הענין עומד לפני התפוצצות. בעליה התעשיה טוענים שאין להם כסף. שבקר בינתיים חלה. ביום א' היתה ישיבה ובעלי התעשיה החליטו לא לשלם. 10 נקודות זה 8.5 ל"י עד 12.5 בעלי התעשיה מציעים לשלם 5 ל"י והיתר להשאר חייבים, שאלתימדוע לא לתת אשראי לבעלי תעשיה, כמו שנותנים 8 מילינוים לחקלאות. ספיר עונה שמזרימים לתעשיה במשך השנה 40 מיליון ל"י: הון חוזר 7.5 מיליון, קרן תעסוקה (לקליטת פועלים נוספים) 2.5 מיליון, הון חוזר ליצוא 3 מיליון להרחבת מפעלים 14.5 מיליון, ציוד משילומים 14 מיליון. זה לא כולל אמיסיה באוקטובר 15-12 מיליון. - מאין הכסף? מתקציב הפיתוח ..... {0011-27} ספיר שואל מה בדבר 10 הנקודות? תשובתי שעליהם לשלם כי זוהי התחייבות קודמת, ולאלה שאינם יכלים צריכה הממשלה לעזור באשראי. - גולדה: בעוד שני חדשים בערך ועידה סוציאליסטית אסיאטית בבומביי. החברים מציעים שמשה יסע לועידה ויבקר בכמה ארצות אסיה, הוא מסכים, אך שואל להסכמתי. בהחלט - יסע. מציעים משלחת מפלגתית למפלגה בצרפת: נפתלי, אהוד, ירבלום, דוד ליפשיץ. טוב מאוד. - חנה למדן פגישה. רשימה זו להזמנה: מזכירות מפ.ת"א חיפה, ירושלים ועדה מרכזת של ההסתדרות, מחלקה לאגוד מקצועי בוה"פ. מרכז חקלאי, מזכירי שאר מועצות הפועלים. מזכירות הארגונים הארצים: מתכת, מזון, אריג, בנין, דפוס מחט, אחיות, פקידים, עובדים סוציאליים מהנדסים, שרינו בממשלה, רופאים, עובדי מדינה, עובדי מוסדות ההסת' (מסונפים לאג' הפקידים), עובדי כור, עובדי חברת החשמל, עובדי חברת הפיתוח, חברי מזכירות המפלגה, חברי הועדה המדינית (?) בערך 400 איש. - השגרירות מפריס מודיעה בשם שרגאי כי במרסייל יהיו ב18- ביולי 1000 איש, ועד סוף החדש יכנסו עוד 5OO. לפי התכנית יעלו 40O ביום I8 בפאצה, 500 ביום 24 ב"ארצה", 500 ביום 31 בנגבה. באבגוסט יכנסו למחנה לפי המשוער 2000 ויעלו מיד לפי התכנית [ ח ס ו י ] [ ח ס ו י ] אושרה המשכת פעולת קדימה. - הזמנתי את ששון. מה עשתה ועדת השלושה? (איסר {0011-28} הביא הצעות מעשיות ורישום הארגון, מטה - קול ישראל ועוד, לקול ישראל הערבי ולמחלקת התעמולה דרושים לבחון 14 איש (עכשיו עובדים בקול ישראל שתי שעות ערביות 13 איש). לכל העבודה בארץ ובחו"ל דרושים 24 אנשים (כולל 14 הקודמים) עשרים איש עובדים עכשיו בענינים אלה ומקבלים שכר. בין המועמדים יש עיראקים שיוכלו לתרגם מעברית לערבית. לפי הצעת פאטי צריך ששון לרכז העבודה בירושלים. גם איתן מסכים לכך, אבל ששון סבור שזה לא בא בחשבון. עלה שמו של ראובן לדעת ששון ראובן - טוביהו יתמכר כולו לעבודה זו, אבל ראובן וודאי לא עשה זאת איסר הציע את אילת או מ קומיי ששון הציע את אהוד - אבל בגלל יחסים עם איסר אינו בא בחשבון. י. סהר היה טוב. ששון סבור שאולי האיש הכי מתאים הוא כתריאל סלמון. היחסים שלו עם ששון הם טובים. מי יעבוד אתו? הצבא יתן איש. הצבא מוכן להעביר ל"מטה" הערבי איש שלהם - את אמנון ינאי והם ישלמו משכרתו. עזרא דנון יהיה יועץ (לא פקיד). היש במשה"ח אנשיםמתאימים ? - אולי יש, אבל לא נתנו להם עד עכשיו אפשרות של פעולה, עסקו רק בניירות. מי יהיה באירופה? - זיאמה דיבון, משה ששון, יצחק נבון (!) בלמון נחמיה סבור שכתריאל סלומון לא המועמד הרצוי הוא רגיש, קשה עם אנשים, רוצה להיות בחו"ל, שואף להיות ציר, שאלתי מדוע לא יצחק? ששון מסכים, גם יצח' סבור שמחוץ למזכירות אצלי יעסוק רק בזא. {0011-29} - בארבע שיחת חברינו בממשלה. הפעם השתתפו רק אשכול, זיאמה, גולדה, נפתלי, ואנכי. הסברתי לנפתלי מדוע יש לקמץ בועדות מלח ושלח - כי מוכרחים לתת עדיפות לרכש, וגם ברכש אני רואה הכרח לקצץ, והרכש נועד למנוע מלחמה, ואם נצליח בכך יש תקווה שנקיים השלום, וברבוי מקלטים וכדומה לא נתגונן אם תפרוץ מלחמה, וגם לא נעזור למנוע המלחמה. נפתלי התאונן על צדוק שהוא הולך לכמה פקידים ובלי ידיעתו אומר להם שיפסיקו עבודות. זיאמה הציע לקראת עצרת או"מ לכנס העתונאים הגדולים בעולם להראותם מפעלנו ולהסביר להם מצבנו, כמו כן לכנס מדינות קטנות - ולנסות להשפיע על המרשילד. . הצעות מסופקות. אשכול גולל הצרות שבחברת החשמל. ההנהלה הקיימת לא יעילה וחבריה אינם יכלים לדבר איש עם השני.