1
מתוך
מקומות:
England
London
United States
Havana
Mele'a
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
07.01.1942
221530
{P001} {0150-12} 8 ינואר יום ח' בעשר בבוקר באה אצלי הגב' הלפרין, היא נתמנתה ליו"ר ועדת "הקשרים הצבוריים" של ועד החירום, וכפי שאומרים מועמדה לנשיאת חרטה בשנה הבאה: אשת-חיל, נבונה אם כי לא מעמיקה ביותר, מסורה, בלי ספק, לארץ ומכירה אותה יותר מכמה ציונים אחדים, מתנדנדת בין הכרת חשיבות הפועלים בהגשמת הציונות ובין דעות קדומות וחששות של חינוך בעל-ביתי. נסיתי לברר אתה את היחסים בין פעולת ההנהלה ופעולתי כאן ובין התנועה הציונית המאורגנת וביחוד "ועד החירום" אולם איני בטוח שההדורים יושרו. בשתים וחצי היה אצלי הורוויץ מלונדון. הוא עומד לשוב לאנגליה באחד הימים הקרובים ב"מפוצץ", כפי דבריו, ובאמצע השבוע הבא יהיה באנגליה. הוא קשור עם אנשי d באמריקא. ביקשתי למסור לחיים על השיחה עם ה.מ., על עזרת פ.פ. על דברי י.צ. ועל המצב בכללו כפי שהוא נראה לי. {0150-13} הורוויץ מה יגיד לחיים בדבר הסכסוך ביני ובין ניומן - כי בוודאי מי שהוא כתב לו על כך. אמרתי שזאת עליו לשאול מה.מ. - שהוא, כי לי אין כל סכסוך ואין לי מה למסור בענינים אלה. (שאלה כזו שמעתי גם מזלמן המזרחי). ביקשתי גם למסור כמה דברים ללוקר. הורוויץ סבור שישוב הנה בעוד שלושה שבועות. בארבע וחצי הלכתי עם ליפסקי לראות את ון-פס ן היו"ר של ועד הצבא היהודי. לתמהוני מצאתי שם גס את ברייכין (אח"כ הוגד לי שאין ון-פסן נוקף אצבע בלי ברייכין). סיפרתי לו תחילה על המאמץ הצבאי של הסוכנות מראשית המלחמה ועד עכשיו - בארץ ובחו"ל. לבסוף סיפרתי לו גם על האצ"ל - וטוב היה למעשה, שברייכין היה נוכח. ון-פסן, לאחר ששמע סיפור המעשה שלי. העיר מיד : ועד זה (של הצבא העברי) צריך להמצא תחת הקונטרולה של ההנהלה הציונית. ברייכין ניטה לטעון שהועד הציע זאת - אולם העמדתי אותו על העובדות. לבסוף אמר שהוא מוכן להעמיד הועד תחת מרות ההנהלה. אמרתי לו פירוש הדבר שהמזכיר הראשי והגזבר ימונו על ידינו. הוא הודיע שהוא מסכים, אך כששאלתיו אם הוא מוכן להמציא לנו מכתב רשמי בענין זה - כרכר והתחמק. ון-פסן גילה אהדה - אך לא הבנה קולעת, ומסופקני אם נשתנה למעשה דבר מה, אם כי לא נשאר שמץ ספק בלבי שכוונתו של ון-פסן היא לטובה והוא ידיד אמתי של הציונות. התוצאה הממשית היחידה של השיחה היתה מתנה של ספרו {0150-14} של ון-פסן "ימי זמננו" אשר לא קראתי עד עכשיו וכתובת ידידותית.,. בערב ישיבה מלאה של ועד החירום - בדבר החוקר ... במזל טוב - אתרי דיונים של שנה - נתקבלה החוקה (אם כי אין כל בטחון שישובו לדון עליה) - ואולי יש מעכשיו תקווה שהועד ידון גם בעצם הענינים המוטלים עליו. דנו על הקשרים עם הועד לצבא יהודי - ומאיר גרוטסן נשא נאום ציוני - טוב מכל הנאומים ששמעתי יוצאים מפיו. בועט שהייתי יכל להסכים לכל דבריו. "הועד" למען הצבא מורכב מילדים ורק יזיקו לעינני הצבא. על הציונים לעשות בעצמם - ויש להקים צבא גם באמריקא אם רק אפשר. סיפרתי בקצרה על שיחתי עם ון-פסן. החליטו לקרוא ישיבה מיוחדת לדון על שאלת הצבא.






