יומנים > יומן - מלא 04/04/1950

1
מתוך
מקומות:
Elat
Be'er Sheva
ביר עסלוג'
Zohar
Ofer
Antwerpen
United States
Dead Sea
Haifa
Jaffa
Nayn
Graz
Hebron
אנשים:
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
04.04.1950
218361
{P001} {0017-72} ,4.4.50 יום ג' יז' ניסן יצחק ציזיק: תיקוני דרכך הערבה נגמרו. הדרך עוברת בכביש עסלוג במכתב ובכביש הנפט ומשם למעלה העקרבים, זה עלה קרוב למאחים אלף ל"י - תיקונים ב199- קילומטר. מבאר שבע לאילת נוסעים בשבע שעות. מעין תסב לאילת 31/2 שעה. נפתחה אכסניא באילת (יעלה 1.5 ל"י ליום, אוכל ולינה.) מניחים הצנור מביר-הנדס לאילת - בעוד חדשיים זה יגמר. רוחב הצנורות 6 צול. כבר מובילים הצנורות. ויץ לא רצה לתת צנורות, הורדה ספינה של 15 טון: יש לסדר הובלה פלצפט (לתעשית שנים) חול זכוכית וברית (לצבע) ומיקא (חומר מבודד). הובלת טון עולה עכשיו 20 ל"י (במקום 35 ל"י מקודם). אוירון מוביל ב5- לירות טון. יש התקדמות במחקר המחצבים. יי" ג" אתמול ירדו כמה חברים מהמשרת לאילת - אברהם עופר, זוהר (עורך במחנה) וקורונל. הס רוצים לפתח אילת. המשביר עומד להקים מיתקן לקמח דגים. סומנו 3 מקומות לתצפיות חקלאיות בעבדה, בסביבות סבייטה ובסביבות ודי-רומאן. {0017-73} בעין והבה ובביר מלוחה יתקיימו שני מחונת עבודה, לתיקון הדרכים ולנסיונות חקלאיים. אושרו עד 400,000 ל"י לפיתוח הנגב, מהם 200,000 לתיקון דרכים, 50,000 לקידוחים, 000 ,50 לתצפיות חקלאיות, 13000 למנחת באילת ומשרדים (בכל יום יש 2-3 טיסות, בכל טיסה 25 איש). 12,000 לתיכנון צנור מיס בדרום. 15,000 להקמת אכסניא ומשרדים, 5000 ל." להוצאות אדמיניסטרציה. - בא גלובמן. כיו"ר ועדת הכלכלה למד כל החומר הכלכלי. לדעתו נסתיים כוח הקליטה הכלכלי בארץ. המשק הערבי קלט, המשק הממשלתי הבריטי הקורס קלט, הצורך בידים עובדות במשק העברי - קלט. כל שלושת המקורות האלה נצלו. מכאן ואילך אפשר לקלוט רק בכוח הפיתוח. המשק החקלאי הוותיק יוכל לייצר ולקלוס ולשחרר אותנו בעשרים אחוז מתלות בחו"ל - אבל אינם רוצים לקלוט עליה. הממשלהמפגרת - אם כי עובדים למעלה מכוחם. אחרנו בניצול המלווה האמריקני - כנראה משהו לא בסדר באמריקא, גם לא היינו מוכנים פה בתכניות, והמו"מ עם הבנקים פה היה ממושך יותר מדי, ובטלם אינו האיש המתאים. תיירות, חקלאות, ותעשיה - בהם תלויה קליטת עליה - מונחים בקרן זוית מטעם הממשלה. קפלן עמוס בעניני האוצר, ודרוש איש מיוחד שיהיה שקוע כולו בעניני פיתוח. דרושה תכנית פיתוח מה נייצר ומה לא נצטרך עוד לקנות מחו"ל. דרושות גס משימות גדולות - חשמול הארץ בכוח מי ים התיכון וים המלח). מגוחך שהקציבו לנגב 400,000 ל"י. יש לעשות תכנית להשקאה, לחשמל, לפיתוח הנגב. מוציאים הרבה כסף על בנזין. מובילים יותר מדי במכוניות - ולא ברכבת. הובלה מאנטוורפן לחיפה עולה כמו מחיפה לת"א. עכשיו הרכבת לא מוכנה - אין לה מחס בתחנות (לפרוק ולטעון סחורות), יש לארגן הסבלות, להוסיף רציפים לנמל, יש ענין סירות לנמל יפו - ביפו כמעט חדלה העבודה). {0017-74} ענין ההובלה נסתיים למעשה. לא הצלחנו אצל הפועלים. האינפלציה עומדת בתקפה - בגלל שטרי מקרקעין, תקציבי בטחון ופיתוח. ההוזלה מעכשיו תלויה בתכניות כלכליות ולא כל כך אדמיניסטרטיביות. יש ספסרות במלט וברזל - במזון קשה לפקח, כי זה נוגע לרבבות, אבל בחמרי בנין נוגע למעטים. מכיוון שיש צנע באוכל - מוציא הרבה כסף על תלבושת. התעשיה והמלאכה קלטו השנה 12,000 פועלים חדשים, התצרוכת בחשמל עלה 25% ב20%- לעומת 1947 - שיא התעשיה לפני המדינה. הדרישה למ:צרכי תעשיה רבה - בגדים, גרבים, מזון, חומר גלמי מספיקה הממשלה ואין ריסק. מחיר אחד לכולם, קונים הכל, אס התוצרת טובה או רעה, כי יש הרבה כסף. אין דאגה למכירה, אין צורך ביצוא - כי הכל נמכר בארץ, ואין די תוצרת. לבעל התעשיה אין שום דאגה. לייצור - הוא מרויח בכל תנאי - יוסף קצב לו ריווח - ולכן הכל מובטח לו: חומר גלמי, מהיר, שוק. הייצור לא עולה, ויש שוה יורד, כי אין לו ענין להגביל הייצור, כי הריווח ילך לאוצר. גם הפועלים אינם מעונינים בהעלאת הייצור - כי חוששים שבעבור חודש לא יהיה חומר גלמי. אין יסוד של התחרות לא לפועל ולא לבעל בית החרושת. לא נכון שהמכונות שלנו לא יכולות להעלות הייצור, השאלה היא תומר גלמי. התעשיה השנה לא תקלוט עוד פועלים חדשים, אם כי בכוח המכונות החדשות שיבואו מאמריקא תוכל לקלוט 17000 פועלים נוספים. רק אם נייצר לשם יצוא - אפשר יהיה להוזיל. משרדי היצוא של הממשלה (אצל קפלן ובמסחר ותעשיה) אינם שוים כלום. גלובמן מציע w להכריח בעלי התעשיה למכור 20% מהתוצרת בחו"ל, אחרת לא . תתן תומר גלמי, וזה יכריח להוריד שכר העבודה. {0017-75} אין בתעשיה שלנו "התיחדות" - שכל אחד יעשה דבר אחד ויתמחה בו ויוזיל אותו. בלי זה לא יירדו הוצאות הייצור. מצב הממשלה: מצב זועזעה לרגל החזרת הדתות. ענין מפ"מ נגמר. סנה הוא המנהיג. לא מנצלים חברי הסיעה בכנסת. מתנגד להכנסת הציונים הכלליים, בכל אופן יש לדון - אם תהיה הרחבה - שהאנשים החדשים יהיו נאמנים לקו המדיני: הפרסטיבה של רה"מ בעינה עומדת, אבל יש ללמוד מהכשלון של רוב הממשלה הזמנית - המסר חברון. נחוץ מלאי לפחות לשלושה חדשים. יש בעית הפקידות - יחס הקהל לפקידות רע, ומפני כך שונאים הממשלה. אין פקידות דינמית. הם כאילו פקידי המנדט. - בקרתי עם שרון בתערוכת התיכון. - אה"צ ישיבה בביתי של מועצת כוח אדם: שרף, מזאה, גרץ ועוד. משרד הרישום הוא במשרד הפנים, ומתנהל ע"י דר. מרכוס ואלופי. אינו כשורה. א) לא דורשים תשובה על כל השאלות, ב) אין ריכוז ארצי - החומר נשאר במחוזות, ג) אין "מעדכנים" עושים עכשיו מפקד התעשיה, בחקלאות - רישום תצרוכת הישוב בכלל ומתוצרת הארץ בפרט, רישום תצרוכת המזון ע"י הצבא, רישום המוסכים וכוח האדם שבהם. . מפקד כלי רכב יש. יש החומר על כושר הייצור וגדול הייצור בתעשיה. דרוש לבצע רישום כוח האדם בתעשיה, רשום המלאי. יש מפקד הייצור בחקלאות. דרוש רישום כוח האדם בחקלאות. בארץ יש 000 ,60 מקומות עבודה (מעובד אחד ומעלה). בבנין דרוש רישום כוח אדם. יש.מפקד רופאים ואחיות, דרוש רישום כוח אדם במקצועות {0017-76} חפשיים ושרותים אחרים, כמוכן במסחר. יש רישום המזון. יש להכין כרטיסיות התושבים "מעודכנת" - זה יעלה ,25.000 ולרישום כוח אדם דרושים .15,000 סכום זה לא נכנס לתקציב. . במשרד הפנים אין מיכון לרישום. כל אזרח חייב להודיע למשרד הרישום על שנוי אדריסה - אך אין משרד הפנים עומד על כך. אבא רוצה שמועצת כוח האדם תהיה גם מועצת האספקה לשעת חירום, מסופקני אם זה נכון. נחוץ הרכב יותר - וריכוז להתאם למעלה. מועצת אספקה תצטרך לקבוע עדיפויות במחסנים, מטבע, מכונות, אשראי וכו.' לכך נחוץ הרצון הטוב של האוצר. - מובילים אצלנו יותר מדי במכוניות. מה נחוץ להכשיר הובלה ברכבת? מהו ההבדל בהוצאות, במטבע זר? יש לבדוק בעיה זו. - קיבלתי מאגף ההספקה של משרד הבטחון צרכיו ומצבו. לציוד טכני 274.000 $ + 49.000 לי"ש. . - לציוד טכני 274.000 $ + 49.000 לי"ש - לציוד כללי 95.000 $ + 00 306.0 לתחבורה 593.000 + 00 165.0 962.000 $ + 520.000 לי"ש - 863.000 ל"י. הועמד לרשותם אצל מפקח המלאי 1 מיליון ל"י. עד 15.3.50 קיבלו רשיונות יבוא ,310.223 נשאר לזכותם .690.000 אולם קנו במקום והאוצר יחייב אותם בסכום של ,210.000 נשאר רק 480.000 ל"י. יוצא שיש להם גרעון של ,173.000 ואם לכלול גס הקניות המקוימיות - גרעון של 383.000 ל"י. {0017-77} במיליון הנ"ל לא נכללו מזון ותחבורה, יש איפוא לדרוש לתחבורה 593.000 $ + ,165,000 במקרה זה אין גרעון. פרטי הציוד: ציוד טכני: 6000 מ"מ עץ לבן 138.000 ,$ 1500 מ"מ עצים שונים 90,000 ,$ 550 טון מתכות לייצור ולבנין 000 ,46 ,$ + 000 ,49 לי"ש, ס"ה 000 ,274 $ + 49,000 לי"ש. לציוד כללי: עור לנעלים 95,000 דולר, בגדי קרב ,50,000 125,000 $ חוטי צמר וחמרי גלם 000 ,150 לי"ש ,$ 120,000 זוג גרבים 12000 ליש ,$ 30,000 כסיות - 6000 ליש ,$ צבע 8,000 ליש ,$ כפתורים ,5000 ס"ה 306,000 לי"ש + 95,000 דולר. לתחבורה: 1000 קומנדקרס - 110,000 .$ 5000 צמיגים 50,000 ,$ חלקי חילוף לנל 240.000 ,$ 400 מכוניות - 58,000 ,$ תובלה יבשתית 85,000 ,$ 40 גוררים 50,000 ליש, צמיגים 100,000 לי'ש, כיסוי הזמנות אירופה 50,000 ,$ 1000 מנועים - 15000 לי"ש - 593,000 $ + 165,000 לי"ש.