1
מתוך
09.02.1962
225313
{P001} {0194-52} 9.2.62 9 - איסר. [חסוי ] מה שאמרו בטרוד זהו סתם שקר. אין חוקרים בווינה אלא נותנים שאלות פורמליות והם רושמים תשובות. אבל בארץ יש חקירות, ואי אפשר להסתיר זאת העולים מספרים על היותם מוזמנים למוסד. ואין זה ספק שזה ידוע לבר"המ. אולי יש ביניהם סוכנים, בוודאי יש יורדים. היו שתי חקירות: עד העליה מפולין (אלה הביאו ידיעות חשובות גם לצה"ל (זוקרינה ועוד)' זה לא חל על העולים בזמן האחרון. ידיעות אלה דרושות לא לעצמנו (זה אין לעשות - כי זה עלול להפסיק העליה). {0194-53} 9.2.62 [ חסוי ] מתקיים ב"ס למודיעין, בו לומדים ש.ב., מודיעין, משטרה וכל אלה שיש להם שייכות לענינים אלה. יש קורסים שונים - למודיעין 15 איש, למזרח תיכון ועוד. בה"ס ב"מחנה אלנבי." יש כבר למעלה ממאה בוגרים. ויש כנס של בוגרים. איסר רוצה ממני להשתתף. אמרתי בחודש זה - לא: העליה ממרוקו טובה. יש סיכוי לאלפים וחמש מאות לחודש. - בכנסת הוגשו הצעות חוק לאסור האזנה. יוסף נקט יזמה לחוק - לאשר האזנה לצרכי בטחון, ולאסור על פרטים. "אנחנו" אומר איסר רוצים להגביל האזנה לצרכי בטחון, כפי שזה קיים בכל הארצות הדימוקרטיות. יוסף מציע לתת רשות לש.ב., למשטרה, {0194-54} לאגף המודיעין של צה"ל להאזין, והסמכות לתת רשיון היא בידי שר הבטחון. איסר סבור כי לא טוב ששר הבטחון יתן אישור, כי שר הבטחון אינו אחראי לש.ב. למה לשר הבטחון ולמשטרה. אלא לכתוב "השר הנוגע בדב" (משטרה - שר המשטרה, צבא - שר בטחון, ש.ב. - ראש הממשלה). (לא שיהיה כתוב כי השר חותם על רשות להאזין). [ חסוי ] - במזרח אפריקה- טנגניקה - חל שנוי.קאוואווא (ראש הממשלה בחבש) קרא לאיש איסר שקבוצה של 20 אנשי טנגניקה יבואו הנה לחצי שנה. רוצים להשען על ישראלים ולא על בריטים. {0194-55} 9.2.62 10.30 - הויזנר ושנער. אם להגיש הערות אייכמן לסרווציוס לאד. אני אמרתי אמש להויזנר - שלא, כי יש בזה "רבולפסטון" לא דרוש. שנער אמר שדעתו היתה כי כדאי לשקול אם להגיש זאת לאד. יעריך זה מאוד, כי אין בזה , אבל אין שנער סבור שזה יחדק הדברים שאנו מעונינים בם. הויזנר אין בהערות שום דבר נגד אד. אלא נגד בל. אייכמן אמר שהוא בקטע מסוים נגד יהודים, והוא יעלה לגרדום, אחרים עשו דברים מעין אלה, והם עכשיו מיניסטרים. הויזנר מעיר ג. כתב פירוש לחוקי נורינברג אם כי לא היה חבר ס.ס. - אבל חוקים אלה לא היה בהם מעין השמדה. שנער: הוק נר רוצה למסור לסרווציוס ההערות, סרווציוס, שתמש בכך במשפט, ואם כי להערות אלה לא תהיה כל השפעה, אבל כמחווה רציני למסור לך ההערות, שהן מבוססות על ספר, המו"ל שטרקר שטוענים נגדו שהוא סוכן גרמניה המזרחית, אם כי הויזנר בהנובר, גרמניה מערבית. - מתי המשפט בבה"ד העליון? - באמצע מרס, רוצים לגמור לפני הפורים. שנער. יש פסק דין על הספר ש65%- הם סילופים ושקרים. הויזנר יתנגד לקריאת הספר בב"ד לערעורים. אמרתי שלא נחליש פה כלום - שנער והויזנר יעשו מה שימצאו לנחוץ. [ חסוי ] {0194-56} 9.2.62 [חסוי] -11.35 שוראקי: בהיכנסו לתפקיד אמר שיש להרחיב מערכת החינוך. משהו נעשה מאז. יש עכשיו במפלגה שתי ועדות: לקליטת עליה ולמיזוג גלויות (אני יודע רק על ועדה למיזוג גלויות). א'ן הממשלה מטפלת בקליטת עליה אחרי שנתים, ועל הממשלה לעשות זאת:- מה תעשה הממשלה? - העירותי הממשלה דואגת לשיכון.ולעבודה - ענה:אין הממשלה מטפלת בחיזוק לימוד עברית, בטיפול חברתי של העולים (ההסתדרות עושה מעט), טיפול בנוער, עזר להתקדמות. אמרתי לשיכון - כי אין כל םיכוי, השנה להגדיל. וכל מה שהוא דורש - מחייב תקציב. ועדת המפלגה למיזוג גלויות תצטרך לגייס אנשים מסוגם של מיימון ורבקה גובר. כשאוכל - אולי בעוד שבועים - לגשת לת"א ונשתתף בוועדה נדון על גיוס אנשים למיזוג גלויות. אמר לי שהוא ממשיך במחקר הביוגרפיה שלי ויהיולו שאלות. אמרתי שמסוכן לסמוך על הזכרון, ומוטב שיעיין בנאומים ובמכתבים שלי, אם כי אהיה במידת יכולתי וכושר זכרוני לענות לו על שאלות. הסכים כי נדון בועדת המפלגה על מיזוג גלויות. . {0194-57} 12.15 - לוברני: מה דעת ערבי ישראל על מדיניות החוץ, וביחוד על פליטים? מה שאומר הן דעות כמה ערבים שאספתי במשך שנים. הערבים טוענים שאינם מבינים מדיניות ישראל בענין הפליטים. - זהו הפתח לשלום (הם רוצים שנקבל הפליטים ) לא רבים חיים על אדמת פליטים, ואינם רוצים שישובו). הם מרגישים שבעצם היותם ישראליים הס בוגדים, וכשנער ערבי נתפס בעבר הירדן מכים אותו מיד. ערבי א"י רוצים שנשלם לפליטים פיצויים, אין פליט שאין לו קרובים בארץ, והם טוענים שכולם רוצים בפיצויים אפילו פחות ממה שזה היה שווה. - הלוא זוהי מדיניותנו - אבל אנו תולים זאת בסידורים כלליים. במעבר האחרוןכשעברו ערבים לעבר הירדן - ביקשו לסדר פיצויים לקרוביהם בעבר הירדן. הפליטים שמעבר השני - רבים מהם - אינם רוצים לשוב אלא פליטים. - שאלה: כמה - ענה מאוח. - אמרתי נניח לא מאוח אלא אלפים. זה לא ישנה במאומה בעית הפליטים בעיני מדינות ערב, ידידיהם וגס ידידינו. כי הם, לדבריהם, מיליון. במה זה ישנה אם ניתן למאות או לאלפים כמה מיליונים. הנה הכנסנו 30.000 פליטים, שחררנו כספיהם בבנק - מה נשתנה? נכנס בינתים פאטי. נתחיל בדברים קטנים - טוען פאטי, גם לוברני סבור ככה. אמנם הוא סבור כי המדינות יסכימו, יתכן גס שיפריעו לקבלת פיצויים, אבל כלערבי ירצה לקבל. - אס נניח שירצו כולם לקבל - איך נשלם, מנין ניקח הכסף? ערבי א"י טוענים - שלמו. אילו מצאנו דרך לנוצרים בלבנון - הנה זה מוריד הר. [חסוי] [ חסוי ] {0194-58} 9.2.62 אצל הקטולים המנהיגות היא דתית. לא כן ב עדה האורתודוכסית, [ חסוי ] כשהוא [חכים] בא לדרוש לטובת קטולים - יש אוזן קשבת. כשהוא דורש - אומרים: זה לא עסקך. למוסלימים אין הנהגה אחת. מטפלים בכל כפר לחוד, לא נותנים להם הווקף. בה מכשיר גדול, היה גורם גם בימי המנדט. זה רכוש של 300 עד 400 מיליון (הרכוש בידי האוצר). משרד האוצר רוצה לעשות חוק בענין זה. האוצר טעון שהווקףהוא נפקד. המוסלימים הלכו למשפט וטענו כי זה לא נפקד, יש מוסלימים, וזה שייך לבית הדין השערי. אנחנו מונעים מהם למנות מתוולים (נאמנים) להקדש (ווקף) ולכן רוצים לעשות חוק (-חוק כזה יעורר סערה!) עכשיו אין מנהיגים לערבים, ובכל עדה מצב שונה. עשינו עוול גדול לדרוזים. גיוס חובה לדרוזים לא היה מלווה טיפול מתאים בכפרי הדרוזים: צעיר מגיע לצה"ל - מלמדים אוחו לחיות כמו יהודי- כעבור שרותו - שולחים אותו חזרה לכפרו לחיות חיים פרימיטיביים - זה יוצר סכסוך נפשי - בנפש הצעיר ובנפש הכפר. הדרוזים מתחלקים לשנים, דרוזים שליטים בדת, ודרוזים חילוניים, שאין להם מגע עם הדת אלא מסורת החיים. - יש לנהוג בדרוזים כמו ביהודים. יותר מביהודים. יש 5-4 כפרים דרוזים המפגרים לעומת כל הכפרים הערבים: קיסריה, ינוח, ג'ח, כפר סמיע, עין אלאסש. - דיברת על כך עם משה(דיין)? - משה יכול לתת רק מיים, אבל דרוש כביש, מועדון ועוד. - מה מצב שני כפרי הצ'רקסים? שם בסדר. - אדבר עם שר החקלאות ועבודה - גם עם שר הפנים - מה הוא יעשה? - יקים מועצה. - מי עוד? גם שר הפיתוח (חשמל ושיכון) - {0194-59} 9.2.62 [חסוי] יש לדאוג גם לכפרים אחרים, כמה מהם אף הם ירודים מכפרים רבים אחרים. - יחידת המיעוטים מציינת בכל שנה איזה משרד עזר לה. השנה ציינו את משרד ראש הממשלה. יש גס נוצרים שמשרתים בצבא - עכשיו כ.20- כל אלה ששרתו הם .100 ומה נימוקם? הם יוצאי משפחות ששיתפו פעולה עם .מדינה. יש כמה מוסלימיםשמתחתנים עם בחורות יהודיות. - - - לוברני מציע שהצירים הערבים יציעו הצעת חוק כל ההקלות אני מציע, יפילו אותן שאר המפלגות, והם יוכלו להצביע גד שאר המפלגות. יגאל אלון הציע תכנית לישוב הבידויים. יש למנוע זאת. דבר זה ידוע לי). [כתב יד]






