יומנים > יומן - מלא 09/12/1936

1
מתוך
מקומות:
England
Ekron
השימוש בתצלום בכפוף לחוק זכויות יוצרים, תשס"ח-2007
09.12.1936
223540
{P001} {0135-09} 9.12.1936 רק היום קיבלתי את עדותו החשאית של חיים שנמסרה בישיבה סגורה ביום 26 לנובמבר. קראתי וניהנתי, קראתי ושמחתי, קראתי והצטערתי, קראתי והתביישתי. ברובה הגדול היתה העדות נהדרת, מוצלחה ולענין. יש מקומות שרק ויצמן יכל היה להגידם. אולם בעדות זו בא לידי גילוי כל המגונה שבאופיו של ח.ו., כל קלות-דעתו הפוליטית, כל חוסר השיקול והאחריות שבהתנהגותו ההפכפכית. הוא התחיל מעבר-הירדן. מבלי שנוי הסטטוס הפוליטי דרש אפשרות להתיישבות יהודית וערבית בעבר-הירדן, סמוך לירדן. הצגת השאלה והנימוקים היו טובים. אך כשנשאל על החכרת אדמת האמיר, לא יכול היה להימנע מעשית חשבון פנימי עם מתנגדיו (מבלי להפלות בין מתנגד וידיד), וגינה במלים אלה את מעשי ההנהלה (בדבר חכירת אדמת האמיר) - {0135-10} I think it was a serious mistake. These colleagues of mine, or ex-colleagues of mine, tried to score a political success. היש צורך להגיד דברים לגויים ? וכשנשאל שאלה חדשה - ענה שוב : - "Speaking quite frankly, in my humple opinion,it was peace of political " bluff אח"כ באו "עילות המהומות". חלק זה ברובו מוצלח מאוד. אך פה ושם יש תשובה בלתי זהירה. כשח. אומר שבשבילנו אין "you mean there is now a - : א"י בגדר נסיון, שאל אותו היו"ר Jewish Home in Palestine ; is that what you mean? " "There is certainly the beginnings and the - : .ענה ח foundations of the Jewiah Home. "Even more than that, - : והיו"ר שאל שוב is it not 400.000 ? והוא ענה שוב : - Yes, it is an appreciable advance. בהמשך דבריו תיקן הרושם המוטעה שיכול להיווצר If we are kept in a state of permanent minority, then it - : ואמר is not a nat. home; it may become a deth-trap, and it will be a concession to voilence. לשאלה המרכזית הגיע הבירור כששאל המונד : - now is it not possible that one of the underlying causes of this trouble, these riots which flare up at intervals, is the haste and anxiety to get the N.H. as qnickly as possible {0135-11} ח. לא נתן תשובה ברורה. ציין שבשבילנו זה נקרא " if an all round settlement - : לקצץ עליה, אבל הוסיף can be achieved, a period of peace can be initiated an understanding between at least two of the parties, the Br. and ourselves, which might possibly lead afterwards to a mutual understanding with the Arabs, I do not think you will find us difficult. Difficult as it is to make concessions we are anxious to be helpfull. אח"כ שאל היו"ר : - supposing the "go slow" policy were adopted, and the Arabs were to say "we have scored", does it matter ? התשובה : - No, it does not matter to me at all. )a slower policy ( אח"כ אמר : - אם מדיניותי יותר איטית נצטרך להפסיד כמה אלפים עולים בשנה, לטובת השלום, אם רק אין מכניסים עקרון של היותנו מיעוט נצחי - הרי אני מוכן לעשות מצדי הכל למען שהיהודים יקבלו זאת. ואז קופלנד שאל אותו שאלה הגיונית - "just as you say you would be willing to consider any compromise provioed it did not comdemn you to the position of a permanent minority, so the Arabs will say: we acquiesce provided we are assuring of a permanent majority ? {0135-12} ולא ניתנה לזאת התשובה המתאימה. והן זאת שאלת השאלות. במקום התשובה האחת: אנו מיעוט בכל העולם ולא יתכן שגם פה נהיה מיעוט, והערבים הם רוב בכל ארצותיהם, וגם פה יהיו חלק של רוב ערבי גדול, - אמר שהערבים ישתמשו בכוח הרוב לעשות טבח, כמו בעיראק ובסוריה, אבל אנו נבטיח להתנהג אתם יפה, ולא נשתמש לרע ברוב... ולא בלי יסוד שאל אותו מיד היו"ר: - But you know that that declaration of yours is not likely to convince the Arab Nationalists ?... ועל זאת ענה - נכון, אולם יש כאן ממשלה בריטית שהיא תשליט מדיניות זו. ואז שוב שאל היו"ר: כמובן, לפי שעה הממשלה הבריטית יכולה להשליט מדיניות, אבל מדיניות שהיא רק תישלט על ידי ממשלה בריטית לא תהא מניחה הדעת? התשובה היתה :לא. ואז שאל שוב היו"ר: לא רק זאת. יש אפשרות שהיריות ימשכו ודעת הקהל באנגליה תישתנה, זוהי הסכנה - (there is always a possibility that if a good deal of shooting of Arabs goes on, there will be a change of public opinion in England; we do not like shooting down people. That is a danger which I am sure you appreciate ?) {0135-13} ח. ענה, אני מעריך זאת ואני מנסה למצוא מוצא: - To put it quite frankly I do not know how far it can be done without doing violence to the Mandate and the promises. impass -אולי הגענו ל That is what we feel - :על זאת העיר פיל אני מסכים, אמר ח. לא אנחנו הבאנו לכך. ואז אמר פיל (לאחר התנצלות שאין הוא צריך להביע דעה) Are not we all; you and the Br. Govt., taking a great responsibility upon themselves in urging more and more Jews to come into this country againt the wishes of the Arabs, and of the surounding countries probably, unless we are perfectly certain that we can guarantee their safety? כן, ענה ח. יש בטחון במספרים. ארבע מאות אלף יהודים יכולים לעמוד נגד 800 אלף הערבים שבארץ הקושי הוא שבאים ערבים מחורן ועיראק ועוד. איני מאמין שיש דבק רב בין מלכי ערב שגוייסו והוכנסו הפעם הזאת בהצלחה כזו (כאן קלע ח. בהצלחה לנקודה, אבל קיצר יותר מדי). פיל העיר: - Not now perhaps, but they might if there were interests which brought them together? {0135-14} כן, אמרת, אבל אני מאמין שאם נהיה 3/4 מיליון - לא יהיו בלבולים. אם יהודים יהיו במשטרה ובחיל-הספר לא יהיו בלבולים. להיפך, אם יהודים יעלו טיפות טיפות - אפשר להגיד - האחריות היא יותר גדולה. בכל אופן מוטב ליהודי ליהרג פה מאשר בפולין. היו"ר שאל אם אמנם יוכלו היהודים לדאוג לעצמם אם יהיו שלושה רבעי מיליון וח. ענה : כן. אז אמר פיל : - that is the point which appeals to me of course, because it seems to be asaumed, does it not, tnat if the Jews are in a majority, even a small majority, the Arabs will have no chance ח. העיר שאין אנו רוצים רוב למען לשלום. אנו רוצים מספרים גדולים משני טעמים . א) להציל היהודים מכליון- כאן הפסיק אותו היו"ר . אני מדגיש מה שאמרת בנידון זה אבל - the necessities of Europe cannot be the determining factor in the number of Jews who can be absorbed here, וח. ענה טוב : לא הגורם היחיד. I feel the tremendous pressure behind you :פיל העיר because if the necessities of Europe. {0135-15} וכאן נתן ח. את התשובה הנאותה : - Peel, may I remind you respectfully that the Bal. declaration was given to the Jewish people thinking of that necessity ? lt is there, and if it was valid in l9l7 it is infinitely more valid today. והיו"ר השיב . - אם גם ככה אין לשלוח לא"י מאה או מאה ועשרים אלף איש מאירופה מבלי להתחשב את יכולת הקליטה הכללית ? כמובן, ענה ח. ואז הוסיף פיל הערה רבת-משמעות זו : - Not only merely the econ. abs. power, but the moral abs. power of the country as well. Here my Lord, - : וח. מיהר לענות I venture to differ from you with all possible respect. יכולת הקליטה הכלכלית אפשר להעריך מדעית, אולם הקליטה "המוסרית" תלויה במופתי. You mean the the mufti - : ואז שאל רמבולד Introduces all the facrors raised by heavy immigration into this country outside the actual factor of economic absorptive capacity ? כן ענה ח. פיל שאל : ובכן מה דעתך. ח. ענה, שההיסטוריה הבריטית מוכיחה שלא תמיד קיבלתם מה שאמר מנהיג. למשל גנדי. that applies to both sides. - : ורומבולד העיר {0135-16} היו"ר שאל אם הוא סבור שאם יהיו 3/4 מליון ישלימו הערבים עם המספר הקיים. ח. ענה - שיגדל עוד That is the whole point- :על-ידי הגירה. היו"ר העיר ח. ענה: - אנו פה בזכות ולא בחסד, כפי שנאמר בתעודה אחת. ואז העיר פיל: - of course, the difficulty in all these things is I do not feel all these legal arguments lead us very far. There is an immanse amount of interpertation as to what exactly the Mandate means. ואז שאל המונד שאלה פטלית: - supposing that there was a standstill period during which not only would the Govt. set to work to complete their land settlement and acquise all the knowledge and details about the place. but during which the Arabs would be disarmed. and if during that standstill- period the Arabs were taught that this sort of spasmodic and periodic rioting had got to cease, and they were disarmed, after that would you not start again and the whole thing go on without difficulty? they would learn that they had got to work together with you and co- operate. {0135-17} וח. ענה : - That is a new aspect of it because for us to stand still in the present position would be a terrible thing. will you let me give you an answer later ? היו"ר מיהר ואמר : - Yes, concider it, and let us have your answer ו ח . אמר : - I will do that . . . והיו"ר אמר : - we do seem to need something in the nature of a Truce of god during which all these feelings which are so much heated can cool, and during which possibly the assimilation of those Jews who have already entered the country can take place. ח. פה לא הביע התנגדות אח"כ בא וויכוח על מיעוט ורוב - שהיה אף הוא "אומלל". לבסוף סיכם פיל את כל "החקירה" במלים רבות- משמעות אלו : - mus go through the examination of the land and economic questions d all tnese other things, but think we thoroughly understand what the al problem is and if you have any further reflactions on the subject at you would like to communicate with us at any time, we shall be only o glad to hear yoar views, becuese think it has got to be settled either fighting or by conciliation. there are only two ways. {0135-18} Yes - : חיים ענה קרטר שאל על קרקע, ואח"כ שאל רומבולד : - אולי זוהי שאלה ספקולטיבית, אבל מתי יגמר הבית-הלאומי ? ופה ענה ח. בהצלחה רבה : - לעולם לא. וכשפיל חזר בתמונה : - לעולם לא תוכלו לגמור ? ענה ח. לעולם לא, כמו שבנין אנגליה לא נגמר. לבסוף נשאל לערבים : איך יתכן שהערבים יסבלו מצב של מעמד סקונדרי בארצם ? התשובה כאן לא היתה מספיקה. ח. ענה : אני מוכן לחפש נוסח של שויון. היו"ר העיר : קשה למצוא פתרון נצחי. פתרון נצחי הוא הדבר הקשה ביותר. ויש מדיניות קצרה ומדיניות ארוכה. ח. אמר כן. ובזה נגמרה השיחה. איך לא הרגיש ח. שהצעת המונד על תקופת-שביתה היא פטלית. קודם כל איך תתכן "שביתה" : הפרדסים מתבשלים ודורשים ידים נוספות. מאין ילקחו - לא תהיה עליה יהודית ? מן החורן ? ומה יעשה בית-חרושת כשיצטרך להתרחב וכשהפועלים ואחרים ירצו לבנות בתים בשביל עצמם ? האם ארץ היא דבר מלאכותי שאפשר על פי גזרה להפסיק את גידולה ? {0135-19} האין ברור שהפסקת עליה פירושה או משבר כלכלי חריף או עליה ערבית. ואיך יפרקו את נשק הערבים ויבטיחו מניעת פרעות ? ואיך יחנכו אותם לקואופרציה - על-מנת שתתחדש העליה ?