יומנים > יומן - מלא 12/01/1928

1
of
Places:
United States
H̠adera
London
Reh̠ovot
Mele'a
Nahalal
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
12.01.1928
220695
{P001} {0066-41} י"ט טבת 12 ינואר יום ה' פרומקין מוסר שהנציב יסע רק בעוד 6 ימים. בינתיים נשתדל לסדר אתו ראיון. אין ידיעה בהנה"צ לאן נסע סקר. בהנה"צ בירושלם אין כל ידיעה מאמריקא בקשר את הטלגרמה מהוז ומר מניו- יורק. הועד החקלאי ברחובות בחר בועדת עבודה (מילר והולצמן) שיטפלו בהכנסת עבודה עברית בקטיף. הפועלים פנו למילר, אך זה הודיע שלא בהסכמתו נבחר לועדה. בקטיף עסוקים למעלה ממאתים ערבים. בשלשה פרדסים (סמילנסקי, מילר, גוטהולף) עבודה עברית טהורה. בשאר הפרדסים (שבעה) עסוקים כשלשים פועלים יהודים בקטיף. מ. לזבניק רוצה לרשום את אמצאתו בסידור המכונה בלונדון {0066-42} על שמו בלבד. י.ל. גולדברג ישלט את הוצאות הכנת הגירות ע"י ומורא. ישיבה עם השמשים. היו 3 תביעות: 1) תשלום חוב המשכורת עד ינואר, 2) תשלום מסודר מינואר ואילך חודש חודש, 3) ביטול הקיצוץ. סולד הבטיחה לשלם בעד ספטמבר. בעד שלשת החדשים שעד ינואר אמרה תחלה שיכנס לגרעון, אך לדברי אפטר אמרה אח"כ שתעיין שוב בשאלה. התשלום מיאנואר ואילך יסודר כי הממשלה דורשת לשלם למורים משכרתם בסדר, אחרת לא תתן את חלקה. בשאלת הקיצוצים תעיין יחד עם ועדה של פרסיץ, ליפשיץ, ארנון, השמשים והוה"פ. אחדים מהשמשים רצו בכל זאת לשבות אם היום לא יקבלו הבטחה בדבר התשלום בעד רבע השנה האחרון 1927. אולם החלטנו לדחות שאלת השביתה עד אחרי הישיבה. דובדבני מוסר: ביום ד' - 11 ינואר - החלו להכניס פועלים עברים בקטיף. אצל הסוחרים הערבים 42 יהודים, 735 ערבים. אצל הסוחרים היהודים 155 יהודים. פרדסי פיקא ובחריה 133 יהודים, 156 ערבים, בס"ה 330 יהודים, 891 ערבים. לפי ידיעות נוספות בלתי בדוקות יש להוסיף עוד 12 יהודים אצל סוחרים ערבים, 40 יהודים אצל סוחרים יהודים, בס"ה כ400- יהודים וכ1.000- ערבים. אתמול נרשמו בלשכת ההסתדרות 60 מחוסרי עבודה בודדים, בקבוצים יש בערך 100 מח"ע. לאחר שנתפרסמו החלטות מ.פ.פ.ת. ב"דבר" פנה אהרונסון שחשש לחידוש המשמרות לועד החקלאי, ווה {0066-43} הבטיח לו להכניס 150 איש לקטיף. קיציס מוסר שאתמול מסר לשנקר את רשימת המחירים שעבדה ע"י ועדת החברים. שנקר לא הסכים להצעה. גמר המו"מ הציע שנקר לקיציס ולמוטי, בן אחיו של שנקר, אולם מוטי מסרב לקחת על עצמו אחריות. קבלתי היום מכתב מיום 4.1.28 מוגווד על שאלתו בפרלמנט הפרלמנט סגור עכשיו, ולכן שלח אח מכתבי לאורמסבי גור. הוא דרש חקירה ממשלתית. אה"צ עם מ.פ.פ.ת. (דבדבני וברסקי) ללביטוב. ברסקי מציג שאלת הלשכה. אין מקבלים פועלים מלשכת ההסתדרות. הוה"ח מכריח בכל אמצעים לקבל פועלים רק דרך לשכתו. פועלי הלשכה הזאת מקבלים רק 15 גרוש. בקטיף עוד לא היה תשלום, מלבד מקרה אחד - אצל פרלמן שלם הערבי 10 גרוש, והוה"ח רצה להוסיף 3. לפי עצת המועצה לא קבלו הפועלים את ההוספה, אך אינם יודעים מה לעשות. הציעו לדרוש 7/2 הוספה במו"מ את ועדת הוה"ל לא פורש של מה יחול ההפרש - לא נוקב שכר העבודה. דבדבני חושב שועדת הוה"ל תוכל לסדר לשכה משותפת. החלטנו לדרוש מחר בטליפון מהוה"ל להחיש את ששליחת הועדה. סומנו אוסישקין, הרב אהרונסון, מילר, סלומון (הציעו גם סמילנסקי). לדעתי מונח כרגע מרכז הכובד בהעברת המון פועלים לפ"ת ולשאר המושבות מהעיר. צריך לבטל הסיוע לרווקים. את {0066-44} כסף הסיוע שלהם בצירוף הקצבה מקרן פ"ת צריך לקחת בשביל סידור הפועלים במושבה. טוב להכניס אנשים לקבוצים הקיימים במושבה ("הגבעה" 130 איש, "הכשרה" 50 איש, פינסק 30, על המשמר 24). החלטנו לקרוא מתר ישיבת מ.פ.י. עם בא כוח המרכז החקלאי לדון בשאלה זו. עד עכשיו נרש מו במ.פ.י. 40 איש בשביל מושבות הדרום וחדרה. הממשלה הורידה שכר העבודה בכביש פ"ת ל14- גרוש ליום. נתקבלה הזמנה ממרכז הפה"צ לישיבה בשאלת האחור הערב בשעה 8/2. ב7- בערב טלפנו טון וב.צ. שהוה"ל קבעו כבר הועדה לפ"ת: סלומון, בוטקובסקי, הרב אהרונסקי, קלוריסקי והרצפלד. מחר יצאו סלומון וקלווריסקי, ויטלפנו גם לביטקובסקי לבוא, ורוצים שאהרונסון והרצפלד ילוו במוצ"ש בשביל האס ה הפומבית. בצהרים ישיבת ה5- לשאלת ועדת הבקורת (קפלנסקי, קולר, אהרונביץ, גורפינקל ואנכי). באנו לידי מסקנה שאין וה"ב ממלאה תפקיד אכסקוטיבי ומכוון אלא בקרתי בלבד. פעולתה: פקוח על דרגת המשכורת, בירור תלונות וקובלנות, בחינת האפרט, בקורת כספית שאינה נכנסת בחוג הפעולה של המנהלה הכלכלית וכל בקורת שתוטל על הודעה מטעם הוה"פ והמנהלה הכלכלית. ברל מוסר: לובלינר עומד לחתום הוזה עם מ.פ.י. על {0066-45} רכישת תו ההסתדרות. כששמע מספרו נבהל מזה והזמין היום את שיביץ והציע לו לעשות חוזה עם דבר: יכניס ב10.000- קופסות סיגרות ביום קופון שנותן זכות של 5 מילים בשביל רכישת דבר. לדעתו צריך להתנגד לכך, כי זוהי התחרות בהו ההסתדרות. ב9- בערב ישיבה בבית וילקנסקי בענין האחור. מטעם הפה"צ השתתפו אהרונוביץ, שפרינצק, טברסקי ולופבן (חברי הועדה) ווילקנסקי ועדה. מאתנו בדל, זלמן ואנכי. שפרינצק ספר שבהפה"צ יש ארבעה זרמים ביחס לאחוד: 1) מחייבים המניחים שיש ניגודים בין שחי המפלגות, אלא מאמינים שניגודים אלה ייושרו בתוך האחוד. 2) מחייבים המאמינים בהרמוניה, 3) מתנגדים מתוך חוסר אמונה באפשרות האחוד, 4) מתנגדים מתוך אמונה בקיום הנבדל של הפה"צ. לגבי רוב המחייבים לא יתואר המומנט המעמדי (מלחמת מעמדות) בתוך המפלגה המאוחדת. רק המיעוט מקבל את מלחמת המעמדות. בדל מסר על היחס בתוך א"ה לאחוד - רצון מצד מנהלי המפלגה ברבם המכריע, אי רצון במקומות העובר להסכמה לאחר בירורים. בחו"ל התנגדות, מלבד אמריקא, וילקנסקי שאל עד היכן תלך אה"ע ב"המתקת" המומנט המעמדי. ב רל ואנכי הסברנו את עמדתו בשאלת מלחמת המעמדות ותכנה. אהרונוביץ הביע התנגדותו למלחמת המעמדות המטיפה לשנאת המעמדות והשוללת את תקוותנו להפוך את כל העם לעם עובד. אנו . רוצים בהתישבות עובדת ולא בבעלי רכוש. זלמן עורר שאלת חו"ל. החלטנו להמשיך בשבוע הבא. {0066-46} (ביום ז' טבת ראיתי את ארלזרוב ערב נסיעתו לאמריקא ושאלתיו על האחוד, וזאת אשר ספר לי: לפני ימים אחדים היתה ישיבת חוה"מ של הפה"צ בשאלת האחוד. הפעם השתתפו גם המתנגדים מנהלל. אל. שוחט אמר שאין לדחות את האחוד בלי בדיקה, אולם הוא בכל אופן לא יהיה במפלגה המאוחדת. נבחרה ועדה: אהרונוביץ, שפרינצק, טברסקי (לא קבל) אל. שוחט וקפלן. עדה המזכירה. ארלזרוב הציע לקבל תכנית פעולה בתור יסוד לאחוד, כי ההבדלים האידיאולוגיים בלבד אינם חשובים ואינם מפריעים. התכנית כוללת הפעולה בהס' הציונית, בחנוך החלוץ והנוער, בהסתדרות העובדים בישוב, ובנוער בארץ. תכניתו לא מקובלת גם כמפלגה, והצעתו נמסרה בתור חומר לועדה. אין אחוד בתוך הפה"צ עצמו. המתנגדים לאחוד נתגייסו בזמן האחרון ונתגברו. שאלתיו אם יש איש אחד בהפה"צ הנכון להתמכר לפעולת האחוד. ענני: שפרינצק לא ילחם לדבר שאינו בטוח לגמרי בנצחונו. עדה שנראה על חלק של המפלגה. שורר לא מקובל בגלל נמוקיו בעד האחוד. שקולניק הוא בעד האחוד, אבל עם רזרבציות. היחיד שיכול היה לעשות זה הוא אהרונוביץ אבל הוא כבד תנועה, מלבד זאת אין לו השפעה גדולה בכל חוגי המפלגה - בתירת האכסקוטיבה החדשה הכניסה בלבול בהפה"צ והשפעת ארלזרוב במפלגה קטנה. חבריו נתרחקו מדעתו).