1
of
Places:
Bonn
Tel Aviv – Yafo
Tulkarm
Sde Boker
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
12.08.1961
224371
{P001} {0173-92} תל-אביב, 12.8.61, מוצ"ש, ל' אב ¯יש לי הרגשה שהפעם - בעוד שלושה ימים, נקבל הרוב הדרוש למען שנוי שיטת הבחירות האומללה. אולם הרגשה זו מלווה חשש שזוהי אשליה הנעוצה באספות ¯הרבות שערכתי עד עכשיו (מזה 17 אספות שבהן השתתפו 275.000 איש, נוסף על ¯שמונה אספות בהיכת התרבות ובאולמים אחרים שבהם השתתפו 33.000 איש) שברבן ¯נוצר מיד מגע ביני ובין השומעים והקשיבו לדברי בקשב רב עד הסוף מבלי שאיש ¯,אחד עזב את מקומו עד גמר האספה. ואין יודע מה יקרה בשני הימים שעד הבחירות ¯.ויתכן מאוד שהרגשתי מטעה ומשלה ¯אם תהיה למרות הכל נכונה - והספק מנקר בלב - אכנס מיד עם גמר ספירת ¯הקולות להקים גרעין הממשלה אך ורק מחברים בהודעה ברורה שיצטרפו חבירם ¯מסיעות אחרות שיסכימו לעקרונות שנציע לכנסת עם הקמת הממשלה ברעינה הבלתי ¯מלא כי יש להיפטר מממשלה זו - אם רק אפשר - בלי כל דחיות. קיום ממשלה היא ¯חרפה ובזיון למדינה ולדימוקרטיה. הדברים שנבטיח לפני צרוף חברי סיעות חברות ¯יהיה בטול סעיף המחייב 61 צירים בכל השלבים של שנוי הבחירות היחסיות, קבלת ¯חוק האחריות המשותפת שהוסכם בממשלה הקודמת, ומשפ"מ לא עמדה בהתחייבותה ¯והחוק לא נחקק, הכנסת ספרדי למשרד הדתות וקביעת העיקר על שמירת הסטטוס קוו ¯.בשאלת דת {0173-93} ¯,אולם תכנית - יתכן מאוד - אינה אלא משאלה רצויה שאי אפשר יהיה לקיימה ¯כי התוצאות תהיינה לא כפי שנדמה לי עכשיו. תתכן אז ממשלת גרינבום - מקיר אל ¯קיר בלי מפא"י (אפשרות רחוקה מאוד), או השארת הממשלה שנתפטרה לזמן בלתי ¯מוגבל, או סירובי להקים ממשלה. איני מוכן להזמין מפ"מ ואה"ע, שעברו כל גבול ¯.בהשמצות ובהסתאבות במלאכה הבחירות ובהתנהגות הברית, להשתתפות בממשלה הבאה ¯15 ,'אולם הרהורים מותר לדחות ליום רביעי - מחרת הבחירות ביום ג ¯באבגוסט, עלי לעלות לשדה בוקר - כי שם הקלפי שלי. ויש בדעתי להשאר עד אחרי ¯חג הסוכות (בארך חמשה שבועות, ולמנות את אשכול כממלא מקומי בהנהלת ישיובת ¯.)הממשלה ¯בכל אופן אין בדעתי - ותהיינה תוצאות הבחירות מה שיהיו - לפחות בפרשת ¯לבון-גיבלי, אבל במפלגה אדרוש משפט נגד איש התככים והמרמה והחברים הישרים ¯הנוחים אחריו, אם עשו תעמולה נגד הצבעה בעד המפלגה, מוטב מיד להוציא מספר ¯חברים (אם כי אין לי ספק שביניהם יש חברים ישרים וחלוציים שמאמינים באמת ¯.בישרו ובצדקתו של הנוכל), אבל מוטב לגדוע את הרקב מיד, מאשר לתת לו לפשות