יומנים > יומן - מלא 12/12/1939

1
of
Places:
England
Damascus
Jerusalem
London
Egypt
Baghdad
Jaffa
Amman
Danna, Baysan
Tel Aviv – Yafo
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
12.12.1939
220456
{P001} {0171-27} ירושלים, 12.12.39 בא אצלי א.ח.כ., שעבד אצלנו קודם במחלקה הערבית. הוא נפגש עם סולימאן נציב, נוצרי מהלבנון, שיש לא הזכיון בחאמד גדר על גבול סוריה. ערבים מדמשק ומסוריה באים להתרחץ במעיונות מרפא אלה. סוליאן נציב רוצה שבעלי הון יהודים יקנו ממנו את הזכיון. הוא מוכן למכור את זה בעד 50,000 פונט. יש לא ידיעות שמצב הרוח בקרב אנשי המופתי בארץ מרומם, כאילו רמזו להם בלונדון ובמצרים, שלאחר המלחמה תפתר שאלת ארץ ישראל לטובת הערבים. כשנורי היה במצרים אמר לו מיילס למפסון: הזניחו עכשיו את הספר הלבן, אל תקבלו אותו ואל תדחו אותו, חכו עד גמר המלחמה. בינתיים דנים עם אנגליה על החזרת המופתי, כי חברי הועד העליון שהורשה להם לשוב אינם רוצים לחזור בלי המופתי. בענין זה יש חילוקי דעות בין המופתי ובין ג'ימאל. המופתי בעד חזרת חברי הועד העליון, ג'ימאל מתנגד. ד'ר טאנוס קבל הוראה מבגדאד להשלים בין החוסיינים והאופוזיציה, אולם האופוזיציה מסרבת. פאכרי נשאשיבי מטפל עכשיו בארגון הפועלים והחקלאים. הוא מתכונן להוציא עתון. הוא קנה דפוס גדול ביפו, הנקרא"אל פדשר". בראש העתון יעמוד שיך כלכלי. פאכרי מרבה לבקר ברבת עמון, כאילו יש תכנית לעורר שוב את שאלת המלכת האמיר בארץ ישראל. המופתי מתכונן ללכת להידזשס, ואומרים שאבן סעוד הודיע שיקבל אותו בזרועות פתוחות. הנאצים חזרו לעבוד בדמשק, בגדאד ובחיפה. אומרים שחסן שוכרי האלדי עומד ביפו בראש האירגון הנאצי הערבי. ----------------- ב11:00- בא אצלי פ.ר. הוא ראה הבוקר את בארקר. הגנרל ספר לו על השיחה אתי. התאונן מדוע אין אליו אימון. אין הוא קובע את המדיניות. נדמה לו שהיהודים עשו משגה שמסרבים להתגייס ליכידה "חלוצית". פ.ר. הסכים אתו והבטיח לדבר אתי שאשנה את דעתי. {P002} {0171-28} אמרתי לו שעשה משגה כבד. בנוגע לעצם הענין אם אנחנו צריכים לגייס או לא, יתכן שהוא צודק ויתכן שאינו צודק, אבל לאחר דיון רב בארץ ובלונדון החלטנו בשלילה והודענו זאת לממשלה, והיה שמגה כבד מצדו לחוות דעה מתנגדת למפקד ולעורר בו תקווה שהסוכונת תשנה את דעתה. ----------------- ב12:00- נפגשתי עם המזכיר הראשי מק-פרסון. ----------------- ב1:00- בא אצלי וולפסון מפיק'א. ביקש עזרה בשביל הוצאת משפחתו של גוטליב מפולניה. עשיתי את מבוקשו. התאונן על הקבוצה בעתליט שאינה מסתלקת מהמקום בניגוד להתחייבות ודרש מהסוכנות להוריד את הקבוצה. ג'ימי מאשים את הסוכנות שלא עמדה בדיבורה. מחיתי נגד זה ואמרתי לו, שלסוכנות אין שום ענין לדבר זה, היא לא התחייבה, והודעתי במפורש שאנחנו לא נתחייב כל זמן שגם הקבוצה וגם ההסתדרות לא תתנה התחייבות בכתב שברגע שאנחנו נדרוש את הדבר הם ירדו מהמקום. לא קבילנו את ההתחייבות ולא נתנו התחייבות מצדנו. וולפסון טען, כאילו ווידרא נתן הבטחה בכתב שאנחנו ניתן את ההתחייבות. בכל אופן יש לו התחייבות ממהרשק בשם המרכז החקלאי. אמרתי לו, שאני מוכן באופן פרטי לגמרי, לא כחבר הנהלת הסוכנות, לברר עם אנשי המרכז החקלאי את הענין, אולם איני מכיר בשום התחייבות שחלה על הסוכנות בענין זה. ----------------- ב1:30- התיעצות עם אגרונסקי, קלינוב, ליאו, י'וסף בדבר העתון האנגלי החדש העומד להופיע, אם לתת לא שרות פלקור או לא. אגרונסקי טען שההנהלה והישוב צריכים להיות נגד כל עתון לועזי, וזה יסוד מספיק למנוע ממנו עזרת פלקור. עתון אנגלי אחד מוצדק מנימוקים פוליטיים, אבל אין שום הצדקה לעתון שני. אמרתי שנימוק זה הוא מפוקפק בעיני. אם הנימוק הפוליטי מצדיק הופעת עתון אנגלי אחד, יכולה לבוא קבוצה אחרת ולהגיד שהעתון {P003} {0171-29} המופיע אינו ממלא את תפקידו כראוי, והם נכונים להוציא עתון שימלא את שליחותו הפוליטית באופן טוב יותר. שאלתי אם מניעת ידיעות פלקור עלולה לפגוע בעתון. התשובה הכללית היתה כמעט לא. הבעתי חשש שיתכן שמניעת פלקור תזיק יותר מאשר תועיל, כי על ידי כך נביא את העתון מראשיתו לתפוס עמדה אויבת. קלינמוב לקח על עצמו לדבר קודם כל עם אנשי העתון, ודחינו קבלת מסקנה סופית עד שובו של קלינוב. ----------------- ב2:00- ירדתי לתל-אביב. מ4:00- עד חצות, בהפסקת שעה אחת, ישיבה של המרכז שדנה על מס החירום, הרחבת ההנהלה, סידור עזרה הדדית. שמעתי מציזלינג תאור מחריד על הסבוטאזשה המאורגנת מצד הימין, בעיקר בתל-אביב, נגד מס החירום ועל חוסר האונים של ההנהלה החדשה של הועד הלאומי להגשים את מדס החירום בין החוגים העשירים בארץ. נשמעו הצעות מענינות ומרחיקית לכת על גיוס עזרה הדדית יותר גדולה בשביל מחוסרי העבודה. ההצעות תובאנה למועצת המפלגה שתתכנס בשבת זו.