1
of
Places:
Elat
England
Bet Berl
Yeroh̠am
Mash'abbe Sade
Revivim
Sde Boker
Netser Sereni
H̠ever
United States
Zohar
H̠erut
Reh̠ov
People:
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
19.10.1962
225946
{P001} {0195-105} שדה בוקר 19.10.62 10.30 - בא אצלי בן אשר לפני הזמנתי כשראיתי באילת ביום א,' .14.10.62 סיפרתי לו על המדרשה בשדה בוקר ועל תכניותינו לעתיד: אולפן לתלמידי השביעיות שיבואו הנה לעשרה ימים, בי"ס לגדנעים, בית חינוך לנער בכלל ומכון למחקר הנגב: נסדר ספריה גדולה שתכיל כל הספרות הנוגעת לנגב ולמדברות בכלל ומוסיאון לצמחיה, לחי ולמחצבי.ם בנגב. יתכן ונקים פה גם בית ספר תיכוני (פנימיה) לילדי הסביבה - רביבים, משאבי שדה, כפר ירוחם, שדה בוקר, עבדת. המנהל יהיה כנראה יהושע כהן, והצעתי לבן אשר שיעמוד בראש המוסד ויתישב במדרשה. בן אשר לא ענה לי מיד על הצעתי אלא הביע דעתו על דרכי החינוך וההופעה של הנוער. תלמידי השביעיות שיבואו הנה צריכים מקודם לקרוא שני ספרים גדולים, של טולסטוי או דוסטוייבסקי, או ברנר וכדומה, ובבואם הנה תתקיים במשך שני ימים שיחה - שהם יתחילו בה - על השאלות שספרים אלה מעוררים בלבם. לשיחות אלה יש להזמין אנשים כיזהר, הזז ועוד. היו לו חמש שיחות עם נוער בדרך זו. עד ספרים מסוימים. גם בקבוץ נצר סירני קיים שיחות כאלה. הוא עזב את בית ברל, כי דרש שני דברים תכנית לשלוש שנים ותקציב של 70.000 ל"י לשנה לתכנית זו. דרש חבר אנשים מהאיחוד, חמשה אנשים לפחות שיעבדו אתו. דרש סמכות של מנהל יחיד הקובע גם על מה להוציא התקציב. המפלגה והאיחוד לא קבלו הצעתו. הוא רצה גם להביא 20 מוכתרי אם.אי. מארה"ב ומאנגליה שיעשו פה דוקטורט. גם מתן פרסים לעבודות מחקר שנוגעות לנפש הדור. כוונתו היתה לגדל מנהיגות רוחנית אמונה על ערכים הומניסטיים. הוא רצה להביא 30 איש משם (אנגליה ואמריקה) ולשלוח שלשים צעירים מפה לאוכספורד ולהרוורד ועוד מקומות כאלה. בשביל העם יש להכין תקליטים של שיחות ונאומים חשובים בעברית, אידיש, אנגלית. תוך שיחתו אמר שיש ל"ועדת התביעות" {0195-106} כאילו 28 מיליון דולר לצרכי חינוך ויש איזה עכוב מצד הוועד היהודי האמריקני. הוא שקוע בקרי ה על קבלה וחירות, זוהר ורוצה מאד לרכוש ספרי יונג ופרויד. סיפר בהתלהבות על צעיר בן חפשים שנעשה אדוק מאוד אבל מתנגד למפלגה הדתית, שמו עדין שטיינזאלץ, גר ברחוב הגדוד העברי ,10 גמר אוניברסיטה, מרצה על חב"ד, אבל מתנגד לשניאורסון שנ.י. ויש לו השפעה על חבר צעירים. העירותי לו שהבינותי מדבריו שהוא רואה חשיבות עיקרית בלימודים הומניים ובמחקר נפש האיש. מבלי לזלזל באלה - יש לראות כי האדם חי בעולם, בסביבה מסוימת, ולא יתואר כלל בלי העולם והסביבה, ולכן חשוב גם הידע והמדע של העולם החיצוני וגם כושר המעשה, ולדעתי עלינו להעמיד כל החינוך בישראל על מיזוג עבודה ודעת, ול לימוד עבודה חובה גם בכל בתי ספר תיכוניים וכן גם אולי בבתי ספר גבוהים. ההפרדה בין עבודה ודעת יוצרת הפער המסוכן ביותר בין אנשים, וחינוך "הומניסטי" בלבד הוא חד צדדי ולא יצלח. אנו חייבים ליצוק משק - בחקלאות בחרושת ובשאר ענפי הכלכלה, וגם לשאר הצרכים - בטחון, בריאות חשוב המדע. הוא הורה בכך. אבל לע"ע הוא רוצה להשאר באילת. הוא עסוק בכתיבה - אם כי אינו יודע עדיין אם יסיים הכתיבה ומה יעשה בכתב. ספרו על "עולם המחר של אתמול" הוא רכוש משק נצר סירני, ואינו יודע אפילו כמה אכסמפלרים נדפסו. לאחר ארוחת צהרים בבית האוכל לש המשק נתתי לו מכונית לנסוע למדרשה ולמעיין, ליווה אותו יהושע כהן.