1
of
Places:
Bet Alfa
Herzliya
Karkur
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
22.12.1928
224942
{P001} {0097-144} ט' טבת 22 דצמבר שבת מספר חברי הקבוץ הארצי: בבית אלפא 8 חברים 1 חברה - 9; בקבוץ ב' 30+62 = 82; קבוץ ג' 10.24 = 34, כרכור 14+37 = 51, הרצליה 18+38 = 56, ס"ה 159 חברים 73 חברות, ס"ה 232, מהם 18 נמצאים בחו"ל, 14 מפוזרים בארץ מחוץ לקבוצים, {0097-145} בקבוצים רק 200, מלבד 22 ילדים. השכלתם: עממית 17 - 7,61% תיכונית 186 - 83.4%, עליונה 20 - 8,99%, עליתם לארץ: בשנת - 1922 ,10 - 1921 ,36 - 1920 ,4 - 1919 ;1 - 1914 ,1 - 1913 ,3 = 1927 ,69 = 1926 ,71 = 1925 .9 = 1924 .8 = 1923 ,7 .2 = 1928 נמסרו בבוקר דו"חים מהקבוצים. פראי ספר כלאחר יד על קפוחו של הקבוץ לרגל אי תליותו הפוליטית ממפלגת הרוב. עניתי לו על השלכת שקוצים אלו. אה"צ הרצה יערי על היסודות האידיאולוגים של הקבוץ - על הקו הרעיוני הנחוץ במציאות בקצה אחד ובמטרה הסופית בקצה השני (דיקרטורה), הביסוס האידיאולוגי שעוד אינו והפרקטיקה הפוליטית. יש מוקדם ומאוחר בהגשמה אך אין מוקדם ומאוחר במחשבה, וצריך מעכשיו לברר את הקו והדרך למטרה הסופית. נגד דימוקרטיה פרלמנטרית ובעד דיקדטורה, אך אין לדבר על זאת בחו"ל, שמא זה יזיק לנוער בגולה, כי רעיון זה עוד אינו עומד שם להגשמה. הקבוץ מוכרח להיות פוליטי, קולקטיב רעיוני ובעל עצמיות פוליטית. בלי עצמיות יוכרח הקבוץ להכנע לרוב לא קבוצי במפלגה. לחברי הקבוץ צריכה להיות עמדה אחת באיגוד מקצועי, ארגון משותף וכו'. הקוים המבדילים בין הקבוץ של השה"צ ובין המפלגה: חנוך סינטטי, התפתחות אורגנית של קבוצים כיחידות עצמיות, השקפה "סוציאליסטית" משלנו בניגוד לסוציאליזם של האינטרנציונל השני, דבר נגד האיחוד עכשיו, אולם מקוה לאיחוד בעוד זמן. {0097-146} ווידנפלד הגן על השקפה של פוע"צ שמאל בערך. שאר כל הנואמים התנגדו לאיחוד, מלבד נוסנבום. בקשתי רשות הדבור וציינתי האופורטוניזם בקביעת האידיאולוגי: "סוציאליזם מהפכני" בשביל "עצמיות" - והסתרת התורה בצאתם לחו"ל. כל הכרכורים הבלתי מובנים באידיאולוגיה. הקבוץ הכרתי שיהיו לו רעיון מאחד אך לא מיחד ומבדיל. לא כל רעיון יכל לקיים קבוץ. לא יתכן קבוץ עם אידיאולוגיה של פוע"צ שמאל, של פרקציה או של רויזיוניסמוס. הקבוץ הוא אחד הגלויים של רעיון הציונות הסוציאליסטית. בניגוד לשלישיה של השה"צ - ציונות, סוציאליזם, קבוץ. אנו דוגלים בשם רעיון אחר: לא ציונות שאינה סוציאליסטית, לא סוציאליזם שאינו ציוני, ולא קבוץ התלוש - אלא ציונות סוציאליסטית שהקבוץ הוא אחד מנושאיה וגלוייה. ציינתי את סילוף ההיסטוריה שבדברי וויידנפלד ואחרים שציינו את פשיטת הרגל של תקופת הסוציאליזם הקונסטרוקטיביסטי, והופעת מלחמת המעמדות. א"ה האמינה במלחמה המעמדות מאז, ועודנה מאמינה עכשיו בהתישבות עובדת ובפעולה משקית שעליה ננהל בציונות מלחמתנו המעמדית, לבסוף דרשתי מהם תשובה ברורה: סוציאליזם או קומוניזם.