יומנים > יומן - מלא 28/10/1946

1
of
Places:
Emunim
England
London
Paris
H̠ever
United States
Egypt
Washington
Tarum
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
27.10.1946
219608
{P001} {0044-26} פריס, 28.10.46 דר' וויצמן היקר מאוד - שמחתי לשמוע מפי מחברים בלונדון שהניתוח השני עלה יפה ואהה יוצא בקרוב מבית המרפא לנוח בשויצרית. אני מקווה שתוכל להשתתף במלוא אונך בקונגרס הקרוב. מובטחני שגם אלה שאינם מסכימים אחך בכל יש לחס מה ללמוד מנסיונך ומתבונת החיים שלך - ואולי יותר מכל מהאניסטינקטים היהודיים והציונים העמוקים שלך, ואיני מכיר הרבה אנשים בתנועה שהם כל כך רצויים כבר-פלוגתא (אם יש כבר הכרח בבר-פלוגתא) כמוך. לי נראה שהגענו לפרשת-דרכים מדינית. יוכל להיות שאני מזעת בהבנת כוונותיה של הממשלה, אך כפי שאג מבין אותה - הרי רצונה חרוץ לא לזוז מתכנית מוריסון, אלא כלפי הערבים, כלומר "לתקן" התכנית לטובת הערבים. ואם כי יש לא מעטיס בישוב (יצחק,גרינבום הוא, כמדומני, אחד מהם, אבל לא היחיד) הסבורים שגם תכנית מוריסון יש להשלים אתה - כי היא נותנת אפשרות של עליה ובנין ואולי עתידה להביא גם לירי מדינה, - נראה לי שעלינו להתנגד לתכנית זו בכל יכלתנו, עד כדי החרמת הועידה שתכנית זו עמדת למ עשה במרכז דיוניה, ועוד יותר - עד כדי החרמת התכנית אם הממשלה תנסה לפ1ף אותה על היהודים ועל הערבים. לא מפני שאין לקבל כל פשרת, - להיפך, עלינו להיות סכונים, לרעתי, לפשרה נבונה שנותנת לנו למעשה משהו פחות משיש לנו להלכה, בתנאי שמה שניתן לנו - ניתן לנו {0044-27} נמצא בידינו, ויש לנו בשטח: מוקטן אפשרות פעולה מוגדלת . מסעם זה הייתי בשנת 1937 בעד הצעת פיל ביסודה, והייתי גם עכשיו מקבל מדינת יהודית בחלק נאות של הארץ, במקום מנדט בריטי וזכיות של נייר בכל הארץ. אולם תכנית מוריסון רק מקטינה שטח זכיותינו התיאורטיות מבלי להגדיל יכלתנו המעשיות גם בפרובינציה היהודית נשאר השלטון הבריטי (ואנו עכשיו יותר מדי יודעים את טעמו) העליה היא שוב בידי הנציב, המיניסטרים "היהודים", כביכול, מתמנים על-ידי האנגלים, והעיקר שהסכסוך הכפול שיש לנו בארץ - הסכסוך עם הערבים בצד אחד ועם האנגלים בצד שגי לא נפסק. תכנית מוריסון על-פי טבעת אינה פתרון סופי (זהו בעצם הנימוק העיקרי שהממשלה עומדת עליו, כי אינה רוצה משום מה לחתוך עכשיו את השאלה).והלחץ תערבי (בארץ ובארצות השכנות) לא יפסק, הסכסוכים עם הערבים בפרובינציה היהודית לא יחדלו, כי ישאר הפחד (אם באמת הערבים מפחדים) מהמדינה היהודית, ויהיו לנו כל הצרות שהיו בא"י כולה - מעכשיו בפרובינציה היהודית. ברור שלא יחדלו הסככוכים עם הפקידות הבריטית, שנשארת הכוח המכריע בארץ כולה ובפרובינציה. הסכסוכים אולי עוד יתגברו. שוב יהיו חיפושים ומאסרים, שוב תהיה עלית בלי רשיונות ומאורעות אחרים, ואיני יודע בפני מה נעמוד כעבור שגה או כעבור שלוש שנים, ואין זח מן הנמנע שתבוא חלוקה חדשה או צרה אחרת. לעומת זה גואה לי שאין לנו מה להפסיד אם ננקום עמדה ברורה ולא נזוז ממנה, והעמדה היא : מנדט או מדינה. {0044-28} כלומר. כל זמן שאנגליה שלטת בארץ עליה לקיים אר המנדטי כפי שחבר :הלאומים והיא עצמה פרשה אותו לפי הספר הלבן. אין א"י סוף סוף קנינה הפוסי של אנגליה או של האימפריה הבריטית. אני יודע שיש לה הכוחה הפיסי לעשות מה שהוא רוצה: אבל למה לגו לתת אשורנו או אפילו השלמתנו לשבירה המנדט ע"י אנגליה ?. הספר הלבן הוכרז על-ידי אישי ממשלה זו כהפרת אמונים, ואם כי אני יודע שאין הקוזק ביישן גדולי הרי בכל- זאת אין הם יכלים בנקל ובגלוי כהפוך עורם יום יום. תכנית מוריסון אינה אלא אחר הגלגולים של הספר הלבן. .ה סקת עליה והתישבות יהודית ברוב חלקי הארץ, גם כשאנגליה שולטת בה שבעלת מנדט . אין לאנגליה סמכות חוקית ווסרית להטיל על הארץ משבר כוה :אם היהודים אינם מסכימים זכך). הנסיון של בוויו-אסלי להשיג תמיכה אמריקא למודיפיקציה'של הספר הלבן ולתכנית מוריסון, לא הצליח, ואני מיחס לעובדה זו חשיבות רבה, אם כי לא מכרעת. אנגליה היא עכשיו מבודדת: ב- UNO בשאלת א'י. ברור שרוסיה לא תתמוך בה, אמריקא הביעה עכשיו פומבית את עמדתה המתנגדת , state department -ואני מיחס חשיבות יותר גדולה להצהרת ה( מאשר להנהלת הנשיא) משום כך הממשלה הבריטית כל כך להוטה אחרי שיחות אתנו (במשך כל השנה לא ראינו "בעלנות" רבה מצדם לדבר אתנו): כי בעית א"י היא סוף בעיה בין-לאומית, ובמוקדם או במאוחר אפשר לעורר ב-UNO השאלה מה עושה צבא בריטי בארץ, המדינות הערביות ספק אם יעיזו להגן על אוקופציה צבאית בריטית בארץ ובלי איזו הסכמת עם היהודים מצדה של אנגליה בפורום בין- לאומי לא יהיה כל -כך נוח. {0044-29} תביעתנו לקיום המנדט - כל עוד אנגליה מחזיקה בארץ - היא תביעה מוסרית, מוצרקת מבחינת המשפט הבינלאומי. אם אנגליה לא רוצה או לא יכלה לקיים המנדט, וגם אינם מוכנה ורוצה לצאת מן הארץ (ברור לי שאינה רוצה, אם כי לא הייתי חושש אילו היתה יוצאת, אבל לא אתנגד להשארותה) הרי היא יכלה לעשות זאת רק בתנאי אחד (במידה שזה תלוי בנו): שחסכים להקמה מדינה יהודית, אם גם לא בכל א"י, מיד, או אחרי תקופת- מעבר קצרה מוסכמת על-ידינו. זו צריכה להיות, לפי דעתי, האלטרנטיבה היחידה. ואם תעשה אחרת - עלינו להתנגד במידה שנוכל, ולהתנגדותנו (בזאת אני משוכנע) יש ערך, ואולי גם ערך מכריע. מצבנו עכשיו לא כל כך נואש: בארץ יש לנו מעמד שלא בנקל אפשר להרוס, אמריקא תומכת בעמדתנו, העמדה של ממשלת א לי היא לכל הדעות לא חוקית, סוחרת כל הבטחות והתחייביות בין של ממשלות קודמות ובין של מפלגת העבודה. גם האופוזיציה אינה תומכת בעמדת הממשלה, וגם בתוך הממשלה ומפלגת העבודה יש לנו nומכים. אני יודע שאין להשען על תמיכה גויית זו יותר מרי, ואף-על-פי-כך אין לגמרי לזלזל גם כגודם זה. ואם נעמודאיתנים, ורעת הקתל באנגליה ובעולם תדע שהכרזתנו מנדט או מדינה היא רצינית, ולא נבוא לוועידת אם הממשלה תמשיך לנקוט בספר הלבן (ותכנית מוריסון לדעתי הוא ספר לבן) וגס לא נשלים עם שום משטר שאינו מדינה יהודית וגם אינו בנוי על המנדט - נדמה לי שהשנסים הפוליטיים להקמת מדיגה יוטבו, בכל אופן, לא נפסיד כלום. {0044-30} נראה לי גם שהשנסים להתקרבות עם הערבים הם עכשיו יותר טובים מאשר היו, אם הממשלת לא תקבל את תכנית המופתי ולא תהפוך כל א"י למדינה ערבית. תכנית מוריסון לא חנית דעת ערבי א"י - אפילו לא דעת המתונים כי למה להם שלטון אנגלי בפרובינציה הערבית ? כבר עכשיו גדל כבודנו בעיני מערבים ע"י התנגדותנו למשטר הנוכחי. וודאי שמעת מפי ששון על הלך הרוח שבקרב ערבי מצרים ועבר-הירדן. איני מקווה שהערבים יעזרו לנו להשיג המדינה, א' כי אני בטוח שאם תוקם מדינה יהודית יהיו :הערבים ידידינו הטובים ביותר. אולם אנו יכליo ואגו - לדעתי - חייבים להתנגד לכל פתרון ולכל דיון על פתרון אס אינו מבוסס או על מדינה יהודית (אם כי לא בכלל א"י) או על. מנדט בכל א"י. ואני רוצה להביא עמדה זו לקונגרס - שיכריז עוד לפני 16 בדצמבר שאין העם היהודי מוכן לדון על שום הצעה ופתרון אלא או מנדת - לפני 1937 -, או מדינה, וכל זמן שהממשלה לא קיבלה לעצמה אחד כשני העקרינות האלה להמנע מכל דיון עם הממשלה (אם הדיון מכוון לפתרון הבעיה הפוליטית של הארץ). יתכן שאצא בקרוב - לזמן קצר, - לאמריקא. אני רוצה לבחון בוושינגטון עד כמה רצינית עמדת הנשיא זה- S.D ועד היכן הניע נכונותם לתמוך בנו גם לאחר הבחירות. מאמריקא אלך לארץ - אם חברינו ישתחררו בינתיים, אם לא אשוב ישו לפריס ולבזל. {0044-31} אני מקווה למצוא אותך יותר בריא ומסוגל לתרום תרומתך אתה לקונגרס זה - תרומה שההשגחה היהודית נתנה רק לך להביא לעמנו. איני יודע מה אתה חושב בשאלות אלת - אבל תהיינה דעותיך אשר תהיינה, אחה נשאר בשביעי (ואני בטוח לא רק בשבילי) בחיר ההיסטוריה היהודית המסמל כאין כמוהו את הסבל והגאון היהודי, ובכל אשר תהיה תלווה אותך אהבה והוקרה נאמנה שלי ושל חברי הדור שבא אחריך ונתנסו בנסיונות אולי יותר קשים ואכזרים, ורואים מפני כך אולי אח הדברים אחרת (לפעמים) מאשר הם נראים לך. אולם, נדמה לי, ביסודם הם יונקים מאותן המקור - מקור היהדות הרוסיה רבת הסבל, העקשנות, האמונה ותעפלה שאינה נכנעת וכיצד ואויב. קבל, איפוא, ברכתי מקרב לב - לבריאות שלמה ולשלוות-רוח (במידה שזה יתכן ליהודי בדורנו), וגם ברכת ידידות והוקרה לרעיתך. אוליה אף היא שולחת לשניכם ברכתה מקרב לב. להתראות בקרוב שלך ד. בן-גוריון