יומנים > יומן - מלא 28/12/1941

1
of
Places:
United States
Washington
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
27.12.1941
220523
{P001} {0065-61} 28 דצמבר יום א' בעשר בבוקר באה אצלי "המשלחת": לוונטל ורוו הלפרין. את ליפסקי לא יכלו למצוא. היתה להם אספה פרטית בהשתתפות ליפסקי, סולד, גב' יעקבס, גב' פול, גב' הלפרין, לוונטל,אדלשטיין (ווייז הוזמן אך לא בא), ניומן כמובן, ועוד מי שהוא. החליטו לפנות אלי במשלחת לברר מה טיב נסיעתי לוושינגטון ומדוע לא הבאתי הדבר לועד החירום"לפני המעשה". יש להזהר מ"כפילות", יש לעמוד בקשר ועוד ועוד ... אמרתי להם. א) יש זכות להנהלה לעשות פעולה פוליטית בכל ארץ. לרבות אמריקא. ב) הודעתי כבר שלמרות זכות קונסטיטוציונית זו אני סבור שה"חכמה" מחייבת לפעול רק בהתאמה עם התנועה פה. ג) מקום ישיבתי הוא ענין אישי שלי, והחלטתי בענין זה מספיקה. ד) טרם הגיעה השעה למו"מ פוליטי פה עם הממשלה. לפי שעה אני רוצה ללמוד המצב ולעשות עד כמה שאפשר הסברה ציונית. {0065-62} ה) הודעתי שאמסור דו"ח על פעולתי בועד החירום, מלבד מקרה של שיחה קונפידנציאלית, כשאיש שיחה ידרוש סודיות. ו) איני מוכן למסור תחילה לועד רשימת האנשים שאני עומד לשוחח אתם. אמסור רק לאחר מעשה - מלבד המקרה הנ"ל. ז) אסכים ברצון לועדה פוליטית מצומצמת (לא יותר משלושה) בתנאי שהועדה לא תקח מקום ועד החירום. סעיף אחרון הניח דעת לוונטל. משתים עשרה עד שלוש ישבתי עם החברים הפולנים מרמינסקי, גרינברג וורטהיים לסידור העזרה לתנועה הפולנית. החלטנו על $500 לחודש למפלגה, $2.000 לחלוץ. ועדה קטנה תבדוק דרכי העזרה. את העזרה למפלגה תקח על עצמה המפלגה פה. את העזרה לחלוץ נבטיח ע"י הסוכנות, ההסתדרות, הגוינט. הקונגרס היהודי. בשלוש הלכתי לישיבת מועצת הגוורקשפטן-קמפיין בהוטל אסטור. כשלוש מאות איש. הרצאתי על המלחמה ושאלת העם היהודי. בערב נזדמנתי לביתו של ד"ר ינובסקי. הוזמנו להפגש אתי כמה מהמלומדים היהודים הצעירים בנ.י. פרוס. זימט (פיסיקן) פרופ. ליפצון.