1
of
People:
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
03.06.1959
221676
{P001} {0060-07} 3.6.59, יום ד' הבוקר בא אצלי פרופ. המפשיר שכתב ספר על שפינוזה בלווית רוטנשטרייך. שאלתיו מה הביא אותו לארץ. אמר שהוא סוציאליסט ורוצה לראות מה נעשה פה בשטח זה (מפי רוטנשטרייך שמעתי שהוא ניהל שבועות אחדים סמינר על שפינוזה באוניברסיטה - חבל שלא ידעתי על כך מקודם) שאלתיו מה לדעתו סוציאליסם. אמר לי - שויון בין אנשים. העירותי שאם רק בקיבוץ התגשם מכסימום של שויון נדמה לי שלא יתכן שויון, מכיוון ששויון הוא מושג כמעט אבסולוטי, ואין שויון למעשה. אם כי יש מכסימום אפשרי של שויון. לדעתי יותר נכון להשתמש במושגים נגטיביים: לא הפליה, לא דיכוי, לא שעבוד, לא הבדלים, אבל קשה להגשים מושג חיובי שאינו סובל דרגות. שאל אם הקבוץ משפיע גם על העיר. אמרתי שלצערי לא, מפני - במידה רבה - פילוג בתנועה הקבוצית והיות קבוצים מפלגות, אבל יש בעיר מידה רבה של קואופרציה,] המקיימת לא מעט שויון. רוטנשטרייך הסב את השיחה על שפינוזה, אמרתי אם כי אני מערץ הגניום הפילוסופי של שפינוזה ורואה בשיטתו אולי השיטה ההגיונית ביותר של מטפיסיקה - ולדעתי פילוסופיה מתחילה רק במקום שמתסתיים מדע - הרי אני מוצא קושיה בהנחתו היסודית על שני התארים: התפשטות ומחשבה. היש מחשבה בשמש שיש בה התפשטות. המפשייר ניסה להסביר שלנו יש מחשבה או מושכל על השמש. לא קיבלתי הסברה זו, כי לדעת שפינוזה שני התאירם טבועים בעצם שהוא גם טבע וגם אלהים, ושני התארים לפי כך צריכים להיות טבועים בכל הטבע, והשמש הוא שלי ספק חלק מהטבע, ואין זה אולי מן הנמנע שיש מחשבה בקוסמוס, אלא שאין אנו יודעים. {0060-08} ממנו הלכתי לכנסת לעשות על שאילתות ועל הצעת אלטמן לדון בכנסת על שוד הים המצרי. הכחשנו ששלחנו האניה בחופים וקולי קולות, שלחנו רק למען יצוא ועמדתי על חומר הענין והצעתי להעביר הדיון לועדת חו"ב. הופיעה וילנסקי והטיפה לשלום והציעה להסיר הצעת ה"הרתעה" של אלטמן מעל הפרק. רובין שהיה יושב ראש הסתבך בהצבעה ונעשה מגוחך. אה"צ ירדתי לת"א.