1
of
Places:
United States
Washington
Nayn
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
05.01.1942
221528
{P001} {0150-09} 6 ינואר יום ג' המזכירה של ה.מ. טלפנה לי שלשעה 1/2 11 נקבעה לי פגישה עם הגזבר. הייתי מוכרח לדחות הפגישה עם ד.נ. שנקבעה לשעת אחת עשרה - לשבוע הבא. מנ.י. טלפנו שבישיבת "משרד הועד" נתקבלה החלטה על משלוח ניומן לאספה שיש לי הערב עם פקידי הממשלה(?) - וכי רוגז רב עוררה הטלגרמה שלי להנהלה בדבר מתן סמכות להוציא עד 1.000 דולר לחודש להוצאות מזכירות וכו'. על הפגישה עם ה.מ. ערכתי רשימה מפורטת. הוא היה ידידותי שטחי - ונחפז, כי בשתים עשרה וחצי צריך הנשיא לדבר בפני הקונגרס. השיחה נמשכה כעשרים וחמשה רגעים. בצהרים טלפן לי ניומן שהוא כאן ורוצה לראותי. בקשתי לבוא אצלי. הוא הציג לי שאלות פוליטיות - על הודעת מחלקת החוץ בדבר הצטרפות לאומות המאוחדות" וכדומה. ואמרתי שועד החירום צריך לדון עליהן תחילה. שאלתי אותו מה פשר "הפעולה" הנעשית {0150-10} לרגל עבודתי בוושינגטון. אחרי נפתולים כדרכו אמר שאני שלחתי תזכיר לנשיא מבלי שאיש ידע - ונודע לי רק מלוריה ( אח"כ הסביר שכוונתו לתזכיר על המאמץ הצבאי שמסרתי לרומבן על-פי בקשת האחרון) והאספה שקראתימ"פקידי הממשלה" מבלי להודיע לו. אגב שאלני אם מותר לו לבוא לאספה הערב. -- לאספה שהזמנתי הערב בעזרת שולסון באו כ40-50- איש. שצר ישב ראש. קיצרתי והסברתי שכוונתי הפעם ענין מעשי : גיוס האינטלגנציה הציונית לעיון רציני בשאלות הפוליטיות למען יוכלו לחנך את דעת הקהל האמריקנית - אם במאמרים, אם בתזכירים אם בנאומים ואם בשיחות פרטיות, כל אחד לפי דרכו ויכלתו, ומתוך התנדבות. פעולתנו "הפוליטית" פירושה בעיקר שכנוע מוסרי. דבר זה לא יעשה ע"י שליחים רשמיים בלבד או פקידים בשכר - אלא ע"י הנוער המוכשר שלנו שיתנדב ויכשיר עצמו לכך - בלמוד השאלות והעובדות: קשרי אמריקא לציונתו לארץ.אמריקא וארצות המזרח התיכון הכלכלה והמדיניות בארצות אלה, א"י - התישבות, בנין ישוב וכו'. בוויכוח עוררו השאלה של duplieaticn , שנתמכה ע"י ניומן. אמרתי שרוצה אני לא רק בהכפלה - אלא ב"הרבבה" - גיוס אלפים לפעולה זו. ביקשתי מפ.פ. לעיין בשאלת ההודעה של מחלקת חוץ על הצטרפות "רשיות שאינן ממשלות" להצהרת העקרונות של "האומות המאוחדות".






