יומנים > יומן - מלא 20/05/1950

1
of
Places:
Burayr
Haifa
Tverya
Shfayim
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
19.05.1950
217807
{P001} {0190-72} ד' סיוון, 20.5.50 יצאתי בבוקר לחיפה לאספת פעילי המפלגה מהערים והמושבות. הסברתי הצורך בתנופה חלוצית גם מהעיר ומהמושבות לצרכי בטחון, עליה והתישבות, ההי וויכוח - לא על גובה רב. רק אחדים דיברו לענין. בעיקר התאוננו על היחס לעולים. אה"צ שבתי לטבריה. החלטת הקיבוץ המאוחד במועצה האחרונה: "לחיסול העבודה השכורה. מועצת הקה"מ מאשרת פעולת הוועדה לחיסול העבודה השכירה בישובינו, ומטילה על המזכירות לסיים הפעולות בדבר חיסול העבודה השכירה. יחד עם זה מחייבת המועצה את המשקים לדאוג שעם חיסול העבודה השכירה לא ייפגע מאמץ לקיים מלוא היכולת בייצור - בחקלאות, בחרושת ובמלאכה - ע"י הגברת קליטת העליה וע"י שתוף עם משקי הקבוץ והמסודות המשקיים של ההסת' לקיום והגברת הייצור". יח' י.ג. משפיים כותב (לרגל יום העצמאות !!): "עבודת זרים שכירה מוכרחה להפוך את הקיבוך לשותפות של ותיקים המנצלים את החדשים. כל הדיבורים על כך שניתן לאחרים "לנצל אותנו" ישכנעו אולי אנשים שאנים רואים בניצול הזולת כל עוולה (שהו אני עבדכם...) והבחור הזה מוסיף: "יחד עם זה, מיעוט הבאים לקיבוץ והכרח הפניית כל גרעין צעיר להתישבות חדשה - מעמיד אותנו המשק הגדל בממדים רציניים, שאין איש מאתנו מעיז להאיט את גידולו - בפני עבודה שכירה מאין בריר? אף-על-פי-כן אינו דומה מצב של אין ברירה, שהיא בחינת פיקוח נפש הגובל עם עבירה, לתורה של עבודה שכירה כשיטה. קובע בשבילנו העקרון שבדבר (ההרגשות של המחבר החשוב). כל עוד קיימת ההכרה בחטא ואנו נאבקים עמו, יש תקווה שיבוא יום שלא נחטא". ("בקיבוץ" - עלון לאינפורמציה פנימית, 9, כג' אייר תש"י, 10.5.50.