1
of
Places:
Odessa
United States
Yagur
Yesodot
Kfar Shmaryahu
H̠ever
Jerusalem
France
Sde Boker
London
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
25.10.1963
225846
{P001} {0198-185} ,25.10.63 יום ו' שוב היה לי יום ביקורים שהשבית כתיבתי (הפעם הרצאה בשביל לוס אנג'לוס). בעשר באו אצלי הלפרין מהטאג בנ.י. ואשתו מלווים ע"י פלינקר. העתון נפוץ ב60-50- "עותקים." יהדות אמריקא שואבת כל ידיעותיהם על היהדות וישראל מהעתונים באידיש. הרבנים הרפורמים אפילו לומדים אידיש. באחת עשרה בא אצלי עוזי נרקיס. המכללה כבר פתוחה 12 יום. עד עכשיו למדו ועיינו בבעיות ירדן. הפתיחה של הרמטכל היתה יפה עד להפליא. גם יצחק רבין הרצה על פעולות אופרטיביות על ירדן. יחיל על שיקולים מדיניים בקשר עם ירדן. גם הצרפתים הזהירו שלא נפגע בירדן. צבי זוסמן מהאוצר הרצה על התוצאות של כיבוש הגדה המערבית. במכללה לומדים 9 חיילים, 16 ציבילים (3 ממשרד החוץ, 2 מהאוצר, 1 קול ישראל, 1 משרד השיכון, 1 מחינוך, 1 מחברת החשמל, 1 ממקורות, 1 מהמשטרה, 1 מהמוסד) ככל יום 5 שעות שעורים, 2 שעות עבודה עצמית. בין התלמידים תימני ממשרד הבטחון.M.A שמו - שלום פרי. גם עיראקי אחד יאיש שמאי, מפקח במשרד החינוך, גמר בעיראק ב"ס לקצינים. הזמין אותי להרצאה או על 1) יסודות עצמת אומה, 2) יעודה של מדינת ישראל, 3) מבצע סיני. אמרתי לו אני מסופק אם לפני 4-3 חדשים אוכל להיפנות. ממבצע סיני אין ללמד כלום, כי תנאיו המדיניים לא יחזרו, ולא אוכל לספר כל האמת על מבצע סיני, גם על מלחמת העצמאות לא סופרה עדיין כל האמת. {0198-186} - בשתים עשרה בא אצלי וינר, 5 שנים בכפר שמריהו, היה בשנת 1927 The Search :חצי שנה ביגור, נולד בארה"ב ב.1905- הביא לי שני ספרים שלו ו- The. Old Bunch הוא עכשיו עומד לכתוב ספור על חיי משפחת ציזיק רוצה לשמוע ממני פרטים על חנה ועל אחיה. אמרתי שהכרתי היטב את כל המשפחה, אבל הוא בלי ספק יודע כל מה שידוע לי עליהם. בשלוש וחצי בא אצלי דוקין עם אשתו, בנו ונכדו. הוא מרוצה מועידת United Synagoge Youth -הנוער העולמית. כל הארגונים קיבלו עמדתנו פרט ל , קונסרווטיבים שדרשו החלטה על אמונה ודת. פינקלשטיין מהסמינר התיאולוגי הוא מנהיגם. מנהיגם "החילוני" ברנרד סגל. ארגון זה מונה 30.000 חבר. השנה עלו מארגוני נוער: 450 איש (מנוער חלוצי עלו 1100) . דובקין אופטימי ביחס לנוער באירופה - הקהילות פה מארגנות מועדוני נוער. הקהילות שולחות על חשבונן - בעזרת הג'וינט - צעירים לחדשים אחדים. ההוראה ניתנת פה על חשבון הסוכנות. הובאו 32 סטודנטים מאמריקה הלטינית ל10- חדשים. לעומת זאת הוא פסימי ביחס לסטודנטים מצפון אפריקה הלומדים בצרפת. אין הם לדבריו להוטים לבוא ארצה אם כי מוכנים לשלם בעדם 500 ל"י שכר לימוד (האוניברסיטה ויתרה על 500 (שכר לימוד הוא 1000 ל"י) ו2500- ל"י לפרנסתם ושיכונם. יש לי רושם שאין רואים חשיבות הבאת סטודנטים מרוקנים לארץ בשביל העדה המרוקנית המונה כרבע מיליון איש ויש לה הרגשת קיפוח. היינו מוכרחים להפסיק השיחה בהגיע זמן הצעדה (יצאתי כבר באיחור של חצי שעה). {0198-187} [[ת271101963]] ,27.10.63 יום א' חזרנו הערב בשבע לשדה בוקר מירושלים. עלינו לשם אתמול לחוג החנך, שהיה הפעם מוקדש לזכרו של פרופ. קופמן. הראשון דיבר זלמן - בעיקר על אופיו האינטלקטואלי ומרדנותו נגד המקובל בסביבתו. בישיבה באודסה שבה נערץ אחד העם כחב מאמר חריף נגד אה"ע כמדומני בשם יהדותו של אה"ע. בפטרבורג באקדמיה של הברון גינזבורג שהיה מלך דובנוב - נעשה מתנגד חריף לדובנוב ולתפיסתו ההיסטורית היהודית. כשבא ללמוד בגרמניה ונתקבל מצד אחד במרכסיסם ומצד שני בבקורת המקרא של ולהוזן ותלמידיו נעשה מתנגד גדול למכרסיסם ולתפיסה המטריאליסטית של ההיסטוירה ושלל בכל כוחו את ולהוזן וכל התורה על האוולוציה של האמונה הישראלית. למבוכתי העלה אותו לדוכן מיד אחרי שזר ועמדתי על עצמאותו המחשבתית של קויפמן - בערערו תורת המקורות והריחוק של התנך ע"י ולהוזן ותלמידיו - ואי תלותו במסורת של תורה משמים ואמונה עוורת בנאמר בחנך. הפליאה בקיאותו הרבה בחנך ובמחקרו הישן והחדש וחריפותו הרבה שלפעמים העבירה אותו מדעתו. הוא תפס כי האמונה באל אחד נוצרה בתוך העם היהודי והוא נתפס בכל נפשו וחושו לרעיון זה ולא ראה זיקת העם היהודי לא"י ומכרתו העתיקה (לפי התורה - מימי אברהם אבינו, שאין כל הוכחה לכך שהוא דמות לגנדרית, אם כי נארגו סביבו גם לגנדות, וגם התעלם מתורת הצדק והמוסר של היהדות - כאילו אינן מהוות חלק אורגני של האמונה היהודית. כראיה על היות היהודים אומה היסטורית - הביא לראיה שגם נהפך מיד לישראל, והעמיד כל קיומו של ישראל והמניע היחיד בשירת ציון ובכל ההיסטוריה אמונה באל אחד, ושכח כי גם המוסלמים דוגלים באמונה זו ובכן מה ההבדל ביניהם ובין היהודים (הוא גם כפר בגולה ונכר"), שהאמונה {0198-188} הישראלית כרוכה בחוקות ומצוות. אחרי דיבר פרופ. גוטמן שהיה חברו בלימודים גם באודיסה וגם בפטרבורג וגם בגרמניה ולבסוף דינור. סעדתי לפני התאסף החוג אצל תדי, ובביתו בא אצלי משה פרלמן ברעיון שספרי "נצח ישראל באנגלית ייערך בשיחה אתי ושו"ת והביא לי דוגמא של שו"ת למאמרי ישראל והתפוצה. בא אצלי שוב הבוקר להסביר ענין זה ביתר בהירות, ועקרונית קיבלתי דעתו, והוא כתב מכתב לשוסטר הרוצה להוציא ספר זה בארה"ב ולוידנפלד וניקלסון בלונדון. והיות ששלשה מאמרים מספרי נצח ישראל נכללו בהוצאה האנגלית של Israel:Hours Of Challenge ("בטחוננו ומעמדנו," דרומה ולפני עולם חדש) הוא רוצה שאתן לו מאמרים אחרים שלי שלא נתפרסמו ולצרפם לשו"ת. הסכמתי לכך. בא אצלי בביתו של תדי כתבו של הטיימס הניו-יורקי על דבר מאמרי ואמרתי לו כי המאמר כבר הובטח להוצאה אחרת. הציע הוא לבוא אצלי לשדה בוקר לשיחה על בעיות שונות שיפרסם בטיימס. הסכמתי לכך. הוא יבוא אצלי ב7- בנובמבר, בתשע בבוקר. באה אצלי הביתה אמש גולדה שחזרה מאו"מ - תשוב לשם בסוף השבוע או בשבוע הבא - והזמינה אותנו לארוחת צהרים היום, כי לא היה לי זמן לשוחח אתה בערב - לרגל חוג התנך שהתחיל בשבע וחצי בערב, ולא בשמונה כאשר חשבתי מקודם, הבוקר נתקיימה בביתו של בובר ישיבת הוועדה להוצאת ספרי מופת, וכמעט כל הזמן היה תפוס לדו"ח של מ. גורדון על הספרים שהוצאו ועומדים לצאת ומידת הפצתם. זוהי דלה מאוד. רק ספרים בודדים נמכרים כולם - כלומר 2000 "עותקים" (כפי שאומרים בזמן האחרון). לרוב רק .200-100 {0198-189} הוחלט רק על פרסום תרגומו של ויסלבסקי - כפי הודעת אשתו - של שיחות עם גטה. לפי גורדון יספיק הכסף האמריקני שהשגתי בזמנו להוצאת הספרים שיופיעו עוד השנה, ופרופ. ברגמן פנה אלי שאשיג כסף. אמרתי להם שבכלל איני אוהב לבקש כסף מיהודים, ואם אעשה זאת במקרים ידועים אעשה זאת רק למען מילגות לתלמידים עניים, כי חינוכם בעיני הוא הצורך הדחוף והחיוני ביותר. סיפרתי לבובר מה שנתגלה לי בקראי ביומני מלפני כעשרים שנה שבישיבה הראשונה שנזדמנתי אתו הופתעתי מתבונתו המעשית ותפיסתו את המציאות כמות שהיא, ורציתי אפילו לשלוח לו הקטע. אמר לי שבצעירותו לא היה לו כשרון זה ובא לו רק בבואו בשנים. - סיימתי הערב הרצאתי בשביל הסימפוסיון של הוטשינס בלוס אנג'לוס.