1
of
Places:
England
United States
Burma
Jerusalem
Ceylon
Dor
Dorot
Moledet
Egypt
Shave Tsiyon
France
Davrat
H̠orshim
H̠azon
HaBonim
Sgulla
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
04.08.1963
225889
{0198-259} ,4.8.63 בירושלים 1) מה שואלת ישראל על הנוער היהודי בעולם? 2) במה שונה מדינת ישראל מכל שאר המדינות? 3) במה שונים יהודי ישראל מכל שאר היהודים בעולם? 4) ב15- השנים האחרונות קמו המון מדינות חדשות: הודו, פקיסטן, ציילון, בורמה, אינדונסיה, ווייטנאם, קמבודיה, אלג'יר, קונגו, גאנה ועוד - כשלושים מדינות באפריקה. הסתלק או סולק השלטון הזר: בריטי צרפתי, בלגי, הולנדי, והעם היושב על אדמתו מאות בשנים - נעשה עם עצמאי. 5) לא כך קמה מדינת ישראל. היהודים היושבים עכשיו בישראל - ישבו לפני דור או שנים בשבעים ארצות שונות בכל היבשות, באירופה, באמריקה, באסיה, באפריקה. לא הסתלקות השלטון הזר ולא סילוקו - בארץ זו סולקו שלטונות זרים פעם ושתים ושלוש וארבע - רומאים, ביצנטים, פרסים, ערבים, נוסעי צלב, סלג'וקים, ממלוכים, עותמנים, מצרים, ולא קמה מדינה יהודית - כי העם היהודי שנולד בארץ זו ויצר כאן יצירות האלמוות שלו אשר הטביעו חותמם על כל האנושיות התרבותית, על העמים הנוצרים והמוסלימים - הם נפוצו בכל רחבי תבל, בכל היבשות - ורק שיבת ציון - תמורה יסודית שחלה בחיי אלפים רבבות ומאות אלפים של יהודים, יציאה מהגלות לארץ מולדת, והפיכת ארץ נשמה לארץ מתפתחת - יצרו אחרי כמה דורות המדינה היהודית. רוב היהודים הנמצאים עכשיו בארץ - שני שלישים מהם - לא היו פה כשקמה ב14- במאי 1948 המדינה היהודית. {0198-260} ובצבא הגנה לישראל שנלחמו נגד הפולשים הערבים השתתפו מתנדבים יהודים מחמשים ושתים ארצות שונות: מאירופה: 21 ארצות, מאמריקה - 14 ארצות, מאפריקה - 10 ארצות, מאסיה - 5 ארצות (בורמה, הודו, סין, תימן, תרכיה), 2 מאוסטרליה, ניו זילנד. לא תושבי הארץ - אלא שבי ציון - יצרו מדינת ישראל, ושיבת ציון זו לא תמה ולא נשלמה. ובמה שונים יהודי א"י מיהודי כל הארצות: כל יהודי או כמעט כל יהודי באנגליה, בצרפת, בארה"ב, בארגנטינה, בשויצריה - קורא עתון. כמה יהודים עושים נייר שממנו עושים עתון? כלכם באתם הנה באניה או במטוס או ברכבת: כמה יהודים בארצות אחרות הם טייסים, ספנים או עובדי רכבת. כל יהודי בכל ארץ אוכל לחם: כמה הם זורעים חיטה וטוחנים קמח, שממנו אופים לחם? כל יהודי לובש בגד - או מצמר, או כל ארג אחר: כמה יהודים מגדלים כבשים, דגנים, צמח ועוסקים באריגה - שממנה עושים בגדים? כל יהודי אוהב לאכול דגים, לפחות בשבת. כמה יהודים הם דייגם? כל יהודי יושב באיזו דירה, מרווחת יותר או פחות: כמה יהודים הם בנאים? להרבה יהודים יש שעוני זהב: יש להם נרות נחושת, יש להם סכיני עשת וברזל: כמה יהודים כורים זהב או נחושת או ברזל - במכרות. {0198-261} כל יהודי מסיק תנורו בפחם או בעצים: כמה מהם כורים פחמים או מגדלים יערות. כל אחד משחמש בחשמל להאיר את ביתו: כמה יהודים יוצרים חשמל? אפשר לשאול שאלות כאלה בלי סוף - זהו ההבדל בין יהודי ישראל - ובין יהודי התפוצות. אנו יוצרים. תארו בנפשכם אילו באחת מארצות הגולה היה קם שליט יחיד וגוזר גזרה: אסור לגוי להשתמש בשרות של יהודי, ואסור ליהודי לשתמש בשרות של גוי. מה היה קורה לגוי ומה היה קורה ליהודי - בין שזה בשויץ או ברוסיה, בארצות הברית או בדרום אפריקה. כמה יהודים היו מפסידים השרות של עורכי דין יהודים מצוינים ושל רופאים מובהקים - אבל היו מוצאים רופא גוי ועו"ד גוי. לא היו יכלים לקרוא את נ.י. טיימס - היו קוראים הרולד טריביון או עתון אחר. אבל המו"ל של נ.י. טיימס היה מוכרח להפסיק הוצאת העתון שלו - הטוב ביותר בעולם - כי לטיימס נחוץ נייר - ואת הנייר עושים גויים. לטיימס נחוצות מכונות הדפסה - מכונות אלה עושים גויים. הטיימס צריך לשלוח בדואר וברכבת או במטוס - מפעילי הדואר, הרכבת והמטוס הם גויים. אבל לא רק המו"ל של נ.י. טיימס לא היה יכל להמשיך. יום או יומים לאחר הגזרה הזאת - לא היה יהודי משיג לחם - כי לחם יוצרים גויים. לא היה משיג חשמל - כי חשמל עושים גויים, לא היה נוסע בסובוויי - כי סובוויי מפעיל גוי. {0198-262} לא היה נוסע בטכסי - כי הטכסי נעשה בדיטרויט על ידי גויים. במילה אחת: יהודי לא היה יכל להתקיים כלל וכלל. אבל אילו היו עושים חוק כזה בארץ: היה בבתים חשמל - כי החשמל נעשה ע"י יהודים, היו קוראים עתון כי הנייר נעשה ע"י יהודים, היינו אוכלים דגים, כי היהודים הם דייגים, היינו נוסעים במטוסים כי היהודים טייסים וכו.' זוהי המשמעות האמתית של עצמאות. זוהי התמורה הגדולה ביותר שחלה בחיינו בארץ. מקודם הזכרתי תמורת מקום - אבל תמורת מקום בלבד לא היתה נותנת לנו מולדת. מולדת אמתית היא זו שהיא נוצרת בעמלו של העם בשדה, בכרם, בחרושת, במכרות, בבנין, באניה, במטוס, ביער, - זוהי התמורה באורח החיים. - - - - -- זוהי התמורה הכלכלית-החברתית שהיא המשענת העיקרית של העצמאות. אבל אין זו הכל. בלי תמורה תרבותית - לא היינו עם עצמאי. לפני 100 שנה לא היה בכל העולם אף ילד יהודי אחד ששפת אמו - היא עברית. היום יש לנו דור שלישי ורביעי שלשון אמם - היא עברית. בשבעים לשון דיברו היהודים שחזרו ארצה - אבל לא היינו נעשים לאומה אחת אילו לא היה בנו הכוח להחיות לשוננו העתיקה, ללשון חייה שבה אנחנו הוגים, מדברים, יוצרים, כותבים ומורים. {0198-263} יש לנו כבר דור צעיר שנולדו במדינה, ומצאו עם יהודי עצמאי, עושה כל מלאכה בשדה, בחרושת, בונה, חורש וזורע, כורה,יוצר הכל בעמל כפיו - ונדמה לו שזה טבעי, זה היה נתון - אבל עוד רק לפני 16 שנה היו וויכוחים עמוקים וגדולים בכל רחבי היהדות: התיתכן מדינה יהודית, הרצויה מדינה יהודית, האפשרית מדינה יהודית? לפני חמשים-ארבעים שנה עוד היו וויכוחים גדולים וממושכים היתכן כי היהודים יהיו חקלאים - לא בעלי אחוזות - זה קל - אם רק למי כסף ומוכן כספו ברכישת אדמה, או כרם או פרדס - אבל אם יוכלו היהודים ואם ירצו להיות חורשים וזורעים, וקוצרים, ונוטעים, ובונים, וכורים, וספנים, וטייסים, חשמלאים ודייגים - וגם רבים פקפקו אם הלשון העברית שנחנטו בספרים בתפילות ובשירים - אם היא מסוגלת להיות לשון חיה, לשון חינוך, לשון מדע, לשון לימוד - והעיקר לשון דיבור שבה יהגה, יחלום, יחרף, יצעק, יגדף, יריב, יאהב, יתווכח. והדבר קם ויהי : יש מדינה, יש חקלאות יהודית, יש חרושת יהודית, יש לשון ענרית מדברת, יש עצמאות כלכלית, תרבותית וחברתית. מה שהיה מאות שנים חלום, חזון, שאיפה, כיסוף משיחי - או כפי שרבים חשבו - חלום שוא, הזיה ריקה, נהפך למציאות חיה, גדלה, מתגברת, וקם עם יהודי עצמאי, גם מבחינה מדינית, גם מבחינה תרבותית, וגם מבחינה כלכלית. לא כמו שקמו שאר המדינות, ולא כמו שחיים בעולם כל השאר היהודים - אלא קמה מדינת ישראל על ידי תמורה רבת פנים, תמורת מקום, תמורת אורח חיים, תמורת לשון - מהפכה יחידה במינה. {0198-264} איך קם הדבר הזה? מעטים בארץ בני הדור השני, עוד פחות מהם בני הדור השלישי, הרביעי והחמישי, והיהודים שבאו הנה לא היו כיהודים שאתם מוצאים עכשיו בארץ - לא היו דוברי עברית, לא היו עובדי אדמה או דייגים וספנים, לא היו חיילים בצבאות עברים, לא היו סוללי כבישים ובוני ערים וכפרים. מה פשר התמורה המופלאה הזאת שאין דוגמתה בכל ההיסטוריה האנושית? זהו פרי החזון היוצר והחלוצי שנתגלה בשלושת ארבעת הדורות האחרונים בקרב היהודים בארץ ובתפוצות. לא פרי המצוקה והרדיפות, לא פרי הלחץ והשואה. זה היה קיים במשך מאות בשנים. אלא נתעורר - תחילה כיחידים, אחר כך כמועטים, אחר במאות, באלפים וברבבות - האמונה בכוח הרצון היהודי, האמונה בחזון שאפשר להגשימו, האמונה בברכת התמורה הגואלת - והדבר הדמיוני, הנכסף, המקווה - קם ויהי. התם? הנשלם? תעברו בארץ - תראו ערים וכפרים יהודים שאינם בכל העולם, תראו מאות אלפים ילדים וילדות מדברים עברית, באשר זוהי שפת אמם, תראו הרים מכוסי יערות, כרמים ופרדסים מוקפים חולות, תראו ישובים פורחים - ותראו שממה גדולה, רחבה וריקה. ואם עיניכם יהיו פקוחות ולבכם ער תעמדו על שתי אמתיות, כאילו סותרות זו אח זו: מפעל יצירה מסועף ומבורך בחלקים קטנים של הארץ ושממה גדולה ורבה בחלקה הגדול של הארץ. אבל יש דבר שלא תראו בארץ - אבל זהו חלק גדול של מציאותנו החדשה: אנו שנימיליון יהודים - מוקפים ארבעים מיליון ערבים הזוממים לכלותנו. {0198-265} ואם עינכם תרחיק לראות, ותדע מה נעשה ע"י ישראל בארצות רחוקות: באסיה, באפריקה, באמריקה הלטינית - בארצות נחשלות, בלתי.מפותחות, נגועות בניגודים פנימיים מסוכנים, ותדעו מה ישראל קטנה זו עושה בשביל קידומן של הארצות האלה, מה גדול שמה של ישראל במדינות החדשות והפרימיטיביות, ו ותמצאו פה צעירי אפריקה השחורה, אסיה הצהובה, אמריקה הדרומית מעורבת הגזעית - תדעו מה הן הסכנות התלויות על ראשנו מצד שכנינו, מהי היכולת הרוחנית העצומה הגנוזה בעם קטן זה והברכה שחלוציה מביאים לארצות החדשות והבלתי מפותחות - ותראו השממה הרבה - עדיין בישראל ואז תדעו מה ישראל דורשת מהנוער היהודי בתפוצות: לעלות ארצה ולהשתתף במפעל החלוצי הגדול שרק ראשיתו ראיתם בימינו אלה - מפעל הגאולה העומד עדיין בפני סכנות חמורות, בפני משימות קשות ובפני סיכויים מרהיבים - וישראל קוראת לכס לעלות ולחזק ידי הבונים המגינים והגואלים, להפריח השממה, לקיים הבטחון ולעשות את ישראל לעם סגולה ולאור גויים.