1
of
Places:
Kannot
Davrat
H̠ever
Yakum
The use of the photograph is subject to the Copyright Law, 2007
08.10.1938
222119
{P001} {0143-44} 8.10.38 לקפלן העתק לרייס, וורטהיים, ברוד, לויטרבך רמז בעשר צלצל לי יעקבי, וקבעתי לו פגישה בשתים עשרה במלוני. בא בדיוק בשתים עשרה. שאלתיו מיד: אנו מדברים פה באופן פרטי, לא באספה פומבית. אמור: אתה מתכוון ל"ביזנס" או זה סתם שיחה? ענה: מכתבי היה רציני. אנחנו רואים צורך בחזית מאוחדת. - מה נשתנה? - המצב בשני השבועות האחרונים מחייב חזית אחת. - אמרתי: איני גורם את המונח "חזית משותפת" גם מפני מוצאו וגם מפני שכרגיל משתמשים בו אלה שעושים פירוד. נדבר פשוט על איחוד. נחוצה הסתדרות ציונית אחת, מאוחדת. ולא רק בשני שבועות אלה. זה יותר משנתיים יש שעת חירום, וגם בימים כתיקונם כביכול עמדה הציונות במערכה קשה, והיא זקוקה לאחוד כל הכוחות, אבל אחוד אמיתי, פשוט, מלא, בהסתדרות אחת. טען - אתה מציע שנחזור להסת' הציונית? אנחנו לא יכלים לשוב לסטטוס קוו אנטה. די צרות היו לנו (דיברנו אנגלית) - אמרתי - מוטב שלא נזכיר wrongs של העבר, כי איני רוצה בשיחה זו להגיש לך חשבון. נדבר על העתיד. אל תפחיד במלים זרות - איחוד יתכן רק בהסתדרות אחת. ואם רצונכם לאיחוד כנה - אני מניח שאתה מדבר בכנות - יש לכם דרך פשוטה. הדבר תלוי רק בכם. {0143-45} - שאל: ומדוע לא חזית משותפת כאשר הצעתי במכתבי? אמרתי - אתה שוכח שאתם מפלגה אחת, בהסת' הציונית יש לכל הפחות שבע מפלגות, מלבד המון בלתי מפלגתי. ומדוע זה יהיה להם חצי - ולכל שאר המפלגות חצי? ענה - אני לא עמדתי על פריטי. הצעתי רק ששני הנשיאים יקבעו ועדה בהסכמה. ההסכמה תלויה בכם. דרושה עכשיו רפרזנצטיה מאוחדת. אמרתי: זהו ההבדל העיקרי בין הציונים ובינכם. מלבד שאלות אידיאליות אתם רואים רק רפרזנטציה. הציונות אינה נעשית רק ע"י נציגות. בלי עבודה בארץ אין ציונות. קנית קרקע, עבודה התישבותית, הקמת משק, חינוך - "גם" אלה פעולות פוליטיות. באלה אינכם משתתפים, ואתם רוצים רפרזנטציה. לא עושים ציונות רק ע"י הופעה במשרד המושבה. איחוד ציוני הוא איחוד הפעולה הציונית - וזה יתכן רק בהסתדרות ציונית מאוחדת. - אבל נחוצה חזית מאוחדת - טען שוב. ראה מה שיש בעתון (הצביע על הדיילי טלגרף שמונח על שולחני. בו יש היום תשובת ערבי להצהרתנו, שהסוכנות מדברת רק בשם הציונים, אבל יש הרבה יהודים שאינם רוצים מדינה יהודית ואינם רוצים להיות לרוב בארץ. עם אלה הערבים יכלים לבוא לידי הסכם. ומשום כך אנו מציעים קונגרס לאומי של כל היהדות הציונית. - עניתי: הקונגרס שלך לא יסתום פיו של הערבי. גם לנציגות של קונגרס כזה יאמר הערבי שאינו מיצג את כל העם היהודי, והוא צודק לצערי כשהוא אמר שיש יהודים המתנגדים למדינה ולרוב יהודי. - אבל אנחנו רוצים קונגרס שיכנס את כל העם היהודי - טען שוב. - בזאת רוצה ההסתדרות הציונית לא פחות ממך, אבל אתם מציעים לקרוא לקונגרס על בסיס ציוני, והדרא קושיה לדוכתיה. אני כשלעצמי מכיר שהתנועה הצינוית, אפילו {0143-46} אם היא מורכבת ממיעוט קטן בעם - מיצגת מבחינה היסטורית ופוליטית את העם היהודי. כי היא מביעה את רצונו ההיסטורי. אבל מבחינת העובדה הקיימת יש יהודים רבים שאינם ציונים, וטענת הערבי תעמוד במקומה, אם טענה זו משמת לך נימוק. הקשה: אבל הצעתך אומרת פשוט שנקח שקלים. לא כל יהודי יכל לקחת שקל. יש יהודים דלים, אנחנו עניים ולא {0143-47} 8.10.38 (המשך השיחה עם יעקבי) יעלים לקנות שקל. -מדוע זוהי שאלה רוויזיוניסטית? האם רק אתם פונים להמון הדל? בקונגרס תוכלו להציע לבטל השקל. אני אתנגד להך. אם יהיה רוב בעד הצעתכם - יקום דברכם. - טען: בקונגרס נהיה מיעוט? - ובכן אתה רוצה שהרוב יכנע למיעוט? היה מובן כשנתפרדתם מההסת' הציונית באמתלא שההס' הציונית בגדה במטרה הציונית. אבל אתם אומרים עכשיו שאין הבדל פוליטי בין מפלגתכם ובין ההסת' הציונית - מהו איפוא, היסוד לפירוד? שאל - המאשר אתה שאין הבדל פוליטי? אמרתי: כך אתה אומר במכתבך. לדעתי לא היה אף פעם הבדל במטרה; היה הבדל בחיתוך הדיבור, המטרה הציונית היתה תמיד ארץ ישראל יהודית. - אבל היהו הבדלים במטודים הפוליטיים - טען. - הבדלים אלה יש בודאי גם עכשיו. אני בעצמי לא הייתי מרוצה מהפוליטיקה הציונית כמה שנים, ובעתונותנו היו מאמרים חריפים נגד ההנהלה כשזבוטינסקי היה חבר ההנהלה, ואם הבדלי המטוד מפריעים כיצד תקום "חזית מאוחדת"? עכשיו ודאי דרושה פעולה מאוחדת, ואם היא בלתי אפשרית למה הדיבור על איחוד? - אמר: אנחנו רוצים בהרחבת ההסת' הציונית, לא כתבתי במכתבי שאנו רוצים בהסת' של "כל דכפין" אבל זהו מה שאנו רוצים. ואתה מציע שוב לקנות שקלים. - אמרתי - אם הסת' ציונית נחוצה - היא צריכה גם להתקיים. נחוצים לה אמצעים לא רק בשביל פעולתה הישובית והפוליטית, אלא למען קיומה הארגוני. האמנם אפשר לחשוב לציוני מי שאינו רוצה "להקריב" פעם בשנה אפילו זלוטי אחד לציונות? ענה שוב: אבל ההמון שלנו הוא דל, ואינו יכל לקנות שקל. {0143-48} אמרתי - ההמון שלנו עוד יותר דל. וכל שאר המפלגות פונות להמון. אין לכם מונופולין על דלות, ואם יש צורך לעשות שנויים - זהו ענינה של התנועה כולה. שאל - ובכן אתה עומד על שיבתנו להסת' הצינוית? אמרתי: כן; כל השיחה היא פרטית, ואני מביע רק דעתי. אולם חושבים אחרים אחרת. אבל אני רואה רק אפשרות אחת: הסתדרות ציונית מאוחדת. שאל - ובכן, למה יצאנו? עניתי - לא שאלת דעתי. עשיתם משגה, ואם אתם עכשיו מכירים בו עליהם לתקנו. ואם אתם מדברים ברצינות על איחוד - זוהי הדרך היחידה. ?)emergency committee( "שאל שוב - ואתה מתנגד ל"ועד של חירום עניתי - איני עונה בשם ההנהלה או ההסתדרות. אני מתנגד ואתנגד בכל תוקף. גם אם לא תדרשו פריטי. ההנהלה הציונית היא "ועד החירום". תתכן רק הסת' ציונית אחת, כשם שיש רק עם יהודי אחד. זהו פוסטולט ציוני יסודי; - מדוע לא ועד מיוחד? - כי ועד זה לא יועיל כלפי חוץ, והוא רק יכניס תוהו ובוהו בפנים. זהו מעשה העלול אם אפילו אינו מכוון - להרוס ההסת' הציונית. ודווקא שעה זו מחייבת חיזוקה של ההסת' הציונית. גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ. סוף סוף יש לנו רק שני קנינים שאנו נשענים עליהם במלחמתנו הציונית. הישוב בארץ וההסת'. וכשם שנלחם כל נסיון לפורר הישוב ולהכניס בו אנרכיה - כך נתנגד בכל תוקף לערעור מעמדה של ההסת' הציונית. למה נבזבז דברים: אמרו לי בגלוי, אתם מוכנים לחזור להסתדרות? אמר - יש נטיה כזו אצלנו. וזה תלוי בתנאים. שאלתיו - בינינו לבין עצמנו אנו יודעים שזה תלוי רק באיש אחד. מה דעתו של זבו? ענה - יש אצלנו נשיאות, אם הנשיאות תחליט הוא יקבל דעתה. הנה דוגמא - זבו' היה נגד אישור ההסכם - וכשהנשיאות החליטה בחיוב קיבל זבו' דעתה. {0143-49} (לא שאלתיו על איזה הסכם הוא מדבר) אמרתי לו - לך אני יכל לספר, אתה ידיד של זבו. היתה לי שיחה אתו לפני שנה, ובה הסביר לי בגלוי שאפילו אם תקרא "כנסיה לאומית" כפי שהוא מציע ויקרה הדבר שישאר במיעוט - יעזוב, כי אינו יכל להיות במיעוט. אמר - המכתב ששלחתי לך נכתב בהסכמתו של זבו. טלפנתי לו אתמול והקראתי את הנוסח והוא הסכים. ונניח רגע שכולנו נסכים - התבטלו השקל? אמרתי - אילו אפילו רצינו - לא היינו יכלים. לנו יש חוקה, וממנה לא נזוז, כל זמן שהמוסד העליון של התנועה לא שינה אותה. - ובקונגרס - שאל. - איני יכול לדבר בשם הקונגרס. אני אתנגד לביטול השקל מהטעם שכבר אמרתי. אך אין הקונגרס בכיסי. ההסת' הציונית היא דימוקרטיה חפשית ומחליטה ברוב. - התעשו איזו הנחה לפני הקונגרס - שאלני. עניתי - אני מביע רק דעתי. אני בעד הוזלה בארצות אחדות, אבל בשתי הגבלות: א) לפעול אך ורק בגדר החוקה. ב) שהשקל יבטיח את צרכיה של ההסת'. אין אנו רוצים להיות לוים בחסדי השכל שלכם. - ובקונגרס? - גם בקונגרס אהיה בעד שנויים בכון זה, אבל רק בכוון זה. - ומי יהיה אתנו עד הקונגרס - נשאר לגמרי בחוץ? עניתי שוב: אני מביע רק דעתי הפרטית. אם המפלגה הרוויזיוניסטית תחליט לשוב להסת' הציונית ותקבל על עצמה בלי שום סיידים את משמעתה, ותפסיק כל פעול הספרטית אני אהיה בעד זה שישתפו אתכם מיד בכל הארגונים הציונים. כמובן, על יסוד של שויון. - מה זה שויון? אמרתי - ההסת' הציוןנית אין לה כוח כפיה, ודווקא משום כך מחייבת החברות משמעת. זבוטינסקי יודע זאת היטב, ולא פעם הסביר זאת במאמריו בפולמוס נגד גרוסמן. - כאן תמך בי ואמר: אנחנו כל הזמן נגד שיטתו של גרוסמן להיות בפנים ולא להשמע. {0143-50} אמרתי - גם גרוסמן רק מדבר. אם יפר המשמעת יוצא, וכאשר חטא להסת'הוא בא על ענשו. ויש לדעת ברורות: שום פעולה ספרטית. מסופקני אם דבר זה אפשרי לזבו', כי הוא יצא כבר פעמים, ובכל פעם מפני שרצה לעשות פעולה פוליטית נפרדת. אם אתם חוזרים להסת' אתם חוזרים להסת' שלכל חבריה יש אותן הזכיות ואותן החובות. לא נשלול מכם שום זכות, אך גם לא נעניק לכם שום פריוולגיה. בעד הנסיון להרוס ההסת' - לא צריך לתת לכם שום פיצוי. אבל אני גם בעד זה - שלא להזכיר לכם חטאכם, אם באמת תקסלו עליכם עול ההסת'. - גם בענינים פוליטיים וגם בעבודה ההתישבותית. ביקש שאתן לו את תמצית דברי בכתב. אמרתי לו מה שאמרתי לך על הוזלת השקל ועל שתופכם בכל האורגנים הציונים אמרתי רק דעתי, וכשאכתוב לך - אכתוב רק דעתי. אין אני מחייב את ההנהלה ואת ההסת'. אמר - הוא רוצה שוב לטלפן לזבו' ולמסור לו דברי, ולכן הוא רוצה את דברי בכתב. אמרתי: אני אסכם לכם דעתי בקצור, ותוכל למסור לו עוד היום, את המכתב אמציא לך ביום ב', וזה סיכומי: לא ועד שעומד מחוץ להסת' ומעל לה. דרוש איחוד - ואיחוד זהו הסתדרות ציונית אחת, דימוקרטית ובעלת משמעות, המכריעה ברוב אם אין הסכם כללי, והמיעוט נשמע לרוב, אם הרוויז ישובו - נוזיל בגדר החוקה ועל מנת שנבטיח צרכיה הכספיים של התנועה - את השקל בכמה ארצות של דלות מיוחדת. עד הקונגרס אציע לתת לרוויז. נציגות בכל האורגנים הציונים. כיצד ואיך - נגדיר כשהדבר יגיע לידי מעשה. אבל עליהם לקבל בלי הגבלות משמעת ההסת' ולהמנע מכל פעולה ספרטית, ולהשתתף בכל העבודות הציוניות. אמר שיתקשר טלפונית עם זבו' אולי עד היום - ובכל אופן אמציא לו דעתי בכתב. - בתום השיחה על "איחוד" שאל אותי בדאגה: האמנם נתבטלה תכנית החלוקה? אמרתי: כך אתה קובע במכתבך. הוסיף לשאול: ומה לפי ידיעותיכם? אמרתי: אין אנו יודעים עדיין. אני ממשיך לראות במדינה יהודית בחלק מהארץ המוצא הרצוי והאפשרי בתקופה זו. {0143-51} הודה: כפי שאתה רואה ענין החלוקה - כהתחלה ולא כסוף, כולנו מסכימים.